Jump to content

Er det verdt å legge penger i 22lr rifla?


Bygda

Recommended Posts

Nylig skaffet en cz 457 og stokken er sikkert ikke den verste, men jeg kan ikke si at den passer meg noe særlig heller. Teipet på noe skumm for å få bedre siktebilde, men dette ble jo et sånn passe resultat. Selv om jeg ikke er lange karen så blir stokken kort så jeg skulle sikkert smetta på noe skiver mellom stokken og kappa for å få noen cm ekstra. Siste tingen er vel grepet noe jeg heller ikke liker, men levbart er det nå.

 

Hadde dere fiksa tinga med noe mer "jallamekk" og heller brukt penger på "hovedrifla" ? eller ville dere oppgradert 22¨n først. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lang i armene, og har dårlig råd, så en slik tre på kolbekappe har blitt løsningen for meg. 
I tilegg kjøpte jeg meg noen kydexplater og laget kolbeforhøyere av dem. De festes med dobbelsidig borrelåsteip fra Jula :-D
Dersom stokken er i tre, er ikke det den beste ideen, men funker fint på kolbe av bøtteplast. slik som her på Weatherby rifla mi.(til høyre)
Jeg har gjort det samme med min CZ452. Og røsker vare av hele greia om den blir fuktig, så stokken får tørke. 


IMG_20210513_174041.jpg.47331751328a491d2e4725b517bb06d8.jpg

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo en hobby dette her, men det var med bakgrunn i tråden du laget om "hvordan jakta på litt avstand" at jeg anbefalte 22lr. Det er alltid en fordel å ha ish samme rifler altså at de har samme utforming, sikter, avtrekk, osv. Desto likere rifler desto bedre trening får du etter min mening. 

Enkelt svar= ja det kan være verdt det. 

Komplisert svar: Jeg anbefalte deg å kjøpe en 22 i forbindelse med ønske om å lære å jakte på litt lengre hold. Dette har ikke forandret seg noe og etter min mening er det verdt å koste på rifla en mdt xrs stokk evt en krg bravo. https://www.brownells.no/CZ-457-BRAVO-CHASSIS eller https://www.brownells.no/MDT-Chassis-XRS-CZ-457-RH-FDE/no. Under 7 lapper for krg bravo og de oppgraderingene du evt måtte gjøre på den stokken flytter du veldig lett over den andre rifla di etter behov. Riktig lengde, kinnkontakt og mer vertikalt grep er alle faktorer som bidrar til bedre skyting "eller forutsetninger for det". Finner du ut senere at du ikke likte denne eller at 22n ikke blir brukt noe særlig så kaster du stokken på finn. Du får sikkert solgt en brukt bravo ganske fort fro 50% avslag og da har du bare tapt 3500kr, men fått viktig lærdom i hva som fungerer for deg. MEN om du kjøper stokk for 7000kr for deretter å spare på treningen fordi ammunisjon er en utgift så er du bedre tjent med å kjøpe ammunisjon for 7000kr og fikse noe jalla på stokken. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...