Jump to content

Handle våpen hos Jaktia i Sverige!


Aasbø

Recommended Posts

Hvordan går man frem for å handle våpen av Jaktia i Sverige? Selvfølgelig må det foreligge en godkjent våpensøknad, men er det noe mere jeg må passe på angående kostnader? Vi har Jaktia her i Norge også, kan jeg avtale med dem å få sendt våpenet dit eller må jeg over grensa? 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Aasbø skrev (På 27.5.2022 den 17.24):

Vi har Jaktia her i Norge også, kan jeg avtale med dem å få sendt våpenet dit eller må jeg over grensa? 

Du kan sikkert ta det via Jaktia men det er relativt enkelt å ordne alt sjølv. Du bør nok hente sjølv om du tar det i egen regi.

Start med å levere inn to ordinære våpensøknader på det konkrete våpenet du vil kjøpe der du opplyser at du skal importere frå Sverige. Samme pris her som for ordinær våpensøknad. Når søknader er innvilget så sender du dei til butikk i sverige som normalt vil søke på vegne av deg ein eksporttilatelse frå Sverige. Denne koster deg nokre hundrelapper. Når eksporttillatelsen er i orden så er det bare å hoppe i bilen og hente våpnet. På grensestasjonen som må vere betjent og åpen så stopper du på rødt, tar med alle dine papirer og betaler inn MVA på våpenet sin verdi om denne er over mva grense for varer. Så må du passe på at tolleren skriver under som selger av våpenet på den norske søknaden. Dette i tilleg til all registrering toller må utføre. Sjølve jobben på tollkontoret koster ingenting.

Thats it.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp igjen denne tråden. Vurderer å kjøpe pistol i Sverige. Jeg har innvilget (2 stk 9mm søknader i ulike klasser) liggende i skuffen.

- Er disse søknadene ubrukelige til dette formålet?

- Om den/-de ikke kan brukes, er da eneste mulighet å levere inn to søknader på spesifikt våpen og så vente et halvt år på innvilgelse?

 

Edited by arg
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

On 9/17/2023 at 12:14 PM, arg said:

 

- Er disse søknadene ubrukelige til dette formålet?

 

Nei, fullt brukbare, selv om det sies at man må ha dobbelt sett med søknader har de aldri benyttet dette når jeg kjøpt utenlands.

 

- Om den/-de ikke kan brukes, er da eneste mulighet å levere inn to søknader på spesifikt våpen og så vente et halvt år på innvilgelse?

 

Dersom ditt kontor er såpass vanskelig at du MÅ ha 2 eks av den bør de kunne tillate at det skrives en lik kopi av de du har godkjent og slippe den lange behandlingstiden.

 

 

Edited by Razorback
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, arg said:

Takk for svar @Razorback så da må jeg evt få selger til å skrive på søknaden, som vanlig, og så sende den tilbake til Politiet for å få importtilatelse før jeg henter og betaler den.Litt redd for at denne da havner i 28 uker køen.

Ring/mail våpenkontoret først, dobbeltsjekk om det trengs 2eksemplar og få det skriftlig! Hjelper lite å si "noen sa" hvis man plutselig får beskjed om at her skulle det vært 2eks...

Hvis de sier at det MÅ 2eks til, spør om det kan være mulig å sende inn en nyskrevet kopi av den du har godkjent, får å få denne signert, da du jo allerede har godkjent.

Få alt skriftlig og legg ved kopi av dette når det sendes inn, slik at mottaker skjønner hva dette er, og ikke bare tar det for å være en ny søknad.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, arg said:

Fikk dette svaret i dag, litt usikker på hvordan jeg skal tolke det eller gå videre.

IMG_6274.jpeg

Du har tydeligvis et vanskelig kontor... 

De sier jo selv, søk på vanlig måte x2

  1. Du får innførselstillatelse når politiet har skrevet under på de to søknadsskjemaene.

Altså at de to skjemaene til sammen er en innførselstillatelse.

 

Og ikke skjønner at du har en godkjent vanlig "innenlands søknad" som du ville ha fått gjort om...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...