Jump to content

Nordisk variant av Lovex D060 krutt?


Kiwi

Recommended Posts

Har noen erfaring med lading av dette kaliberet? 
 

Ønsker å se om det finnes reduserte ladninger med lette rimelige kuler for «mengdetrening»?  Tanken er lavere rekyl og vesentlig lavere skytekostnad. Ønske få skyte mye med rifla før evt jakttur.
500grs i 2400fps er ikke noe man orker å skyte mye med😅

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt noe Lovex D060, stort sett til reduksjonsladninger til 30-06. Min erfaring, er at det ligger mellom N110 og N120 omtrent. Jeg har generelt ikke brukt annet enn krutt og luft i hylsene. 

 

N110 er et veldig godt krutt til reduserte ladninger, og det krever ikke dacron eller andre hjelpemidler i mine patroner. Men jeg har aldri ladet for patroner med større kruttkapasitet enn .35 Whelen.

 

N120 er et veldig kompakt krutt, noe man kunne tenke seg var ugunstig i reduksjonsladninger. Men det har fungert utmerket (stort sett 6,5x55).

 

Norma 200 er også et utmerket krutt til reduksjonsladninger. 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (30 minutter siden):

Jeg har brukt noe Lovex D060, stort sett til reduksjonsladninger til 30-06. Min erfaring, er at det ligger mellom N110 og N120 omtrent. Jeg har generelt ikke brukt annet enn krutt og luft i hylsene. 

 

N110 er et veldig godt krutt til reduserte ladninger, og det krever ikke dacron eller andre hjelpemidler i mine patroner. Men jeg har aldri ladet for patroner med større kruttkapasitet enn .35 Whelen.

Har du erfaring med å bytte likt for likt med reduserte ladninger og desse to krutta (D060 og N110)? Lyman oppgir ladningar med 5744 (som er det same som D060) for blykuler i stort sette alle kalibra dei har i lademanualen sin. Så D060 er eit veldig kjekt krutt.  No har eg prøvd å få tak i meir D060, men har ikkje funne noko. Så om ein kunne bytta D060 med N110 til slappe ladningar med blykuler hadde det vore strålande. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker like mange grains N110 som oppgitt ladning 5744, tror jeg du får betydelig høyere trykk. Bedre å ta utgangspunkt i «2400» (som er litt raskere enn N110) eller SR4759 (en anelse saktere enn N110). Disse to amerikanske kruttene er jo ofte også oppgitt i slike ladetabeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...