Jump to content

Ladestige .308


Zenith

Recommended Posts

Heisann. 
Laga meg en ladestige i .308. 
Stusser litt over resultatene der. 
Lader med N140, scenar 155 grs kule,COL 71mm

Starta på 37grs, 38,39,40,41 og 42 stige. 
Hadde håpet å styre meg inn mot en ladning, for så å fintune. 
Det jeg opplever er at rekkefølgen er sånn her: 

40, 37, 38, 41, 42 og 39 fra best til dårligst samling. Er dette normalt? Hvis ikke, hva er årsaken? Har kontrollmålt ladningene, de skal være bra og jevne. Hadde ikke tilgang på kronograf, så ikke målt hastighet. Varmgang i pipa? Kjølte ned underveis, men det ble selvfølgelig litt forskjeller. På det beste sitter det samlinger fire skudd på hverandre, det dårligste går fra sentrumstier til godt uti nier. Skjøt på elektronisk skive, kan denne være så dårlig? ( Vet det er best med papp, men det passet ikke da)

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

Helt normalt at mellom ladninger kan gå best. Det er kombinasjonen krutt type, kule(vekt, form, lengde fasong osv), hastighet, mengde krutt som avgjør hvor du finner presisjonen i din pipe.

I mine våpen er det svært sjeldent jeg finner best presisjon med max ladningene. Best ligger ofte 1-2 grs under.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, den ser jeg. Ifølge tabellen til VV er max for denne kombinasjonen 43,4. Jeg stoppa på 42 denne gangen. Det jeg er forundret over er at det hoppet sånn. Hadde forventa en jevn progresjon inn mot en bestemt ladning, for så å avta etter denne igjen. Nå varierer det fra 40 som beste, 37 nest best og 39 som dårligst. Dersom beste kombinasjon hadde vært 40 hadde jeg trodd 39 var bedre enn 38, og at 41 var bedre enn 42, som en jevn kurve. 

Link to comment
Share on other sites

Litt tynt grunnlag å dra endelig konklusjon på. Om du lader opp feks 10 av hver på 39, 40 og 41 og tar en sjekk, så får du et bedre grunnlag for å kunne fastslå om det faktisk forholder seg slik. Jeg har ikke erfaring med at presisjon faller vekk ved  1 gr over og under "godladninga". Selv om nevnte kule er regnet som en av de lettere å få god presisjon med, behøver ikke pipa di å like den spesielt godt. Det er gjerne slik at om ei pipe liker kula, så går den gjerne rimelig godt med ei rekke ladevekter.

Uansett, har du ei referanseladning som går godt "hele dagen"? Om en prakkes eller er usikker, så er det verdifullt for å verifisere at det ikke er andre faktorer ved våpen, som feks bedding, optikk, montasjer osv som kan være en feilkilde. Av og til begynner en å tvile på seg selv også.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mye fabrikklada Lapua, er det som går best av de jeg har prøvd i denne. 
Skal lade opp litt flere i hver til neste gang, og skyte på papp. Heller litt bedre tid mellom hver serie også, så det blir mere like forutsetninger for hver ladning også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...