Jump to content

Rano super 6.5x55 (fra 80-tallet)


357

Recommended Posts

Jeg har skutt en del med denne typen og det har fungert utmerket. Når jeg rister på patronene kan jeg høre kruttet inne i hylsa, så regner med at det er litt luft i hylsa. Har kjøpt eller fått eldre pakker, ikke hatt noe problemer.

Derimot i en eske som er merket nesten likt, med en sort firekant på siden virker det som om patronene er fylt helt opp med krutt (om det ikke har klumpet seg) når jeg rister på de, kan jeg ikke høre noe, regner med at de er fylt helt opp.

 

https://www.kvf.no/vaapen.php?type=Ammo&weaponid=AMM0414

 

Er det noe å tenke på? Er det en annen krutt type, som kan påvirke presisjonen etc?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er gammel ammunisjon som ikke har vært lagret under gunstige forhold kan det være at kruttet har klumpet seg. Jeg slaktet noe RANO-ammunisjon i .30-06, og der var det bare gørr. Åpne noen tilfeldige patroner og sjekk. Vær ellers oppmerksom på at disse patronene har berdan-hetter, så de er ikke noe å satse på om du tenker å bruke hylsene til hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

OK, da har jeg åpnet en patron, kruttet er litt klumpete. Det er ikke grøt for om jeg smører det litt utover blir det til vanlige krutt korn. Det er litt korrosjon på enden av kula ( Se bilde )
Det er mer krutt igjen i hylsa, og det må pirkes ut.

 

image.png.6fec2af1f40a0037cbb2cc7497b78886.png

Link to comment
Share on other sites

Hei, denne esken er ikke merket med LOT nr i motsettning til andre esker jeg har hatt.

Også litt rart at den er så korrodert, fikk en eske fra 1983 av noen som lå i en fuktig garasje i flere år, men den var helt fin.
Har også skutt svensk 6.5x55 fra rett etter krigen, den lå ganske fuktig i flere år, men den hadde lakkering i område i overgangen mellom hylse og kule.

 

image.png.3eb30c2d0430ca5e750e0242dc75274f.png

image.png

Link to comment
Share on other sites

Tipper det står et lotnr innenfor klaffen feks 98765 eller 123456
De det står LOT på utenpå pakken har mer tydelig årstall feks 01RN88 er fra 1988. De jeg har sett med  med sånn lotmerking har vært fra ca 86/87 og nyere. 

 

Fuktigheta på disse som er irra innenfra er innenfra... Dvs det er noe som har gjort at det har blitt fukt inni patronen. Enten temperaturvekslinger, fuktighet i kruttet eller andre ting. 
Jeg har sett dette på en lot RA sierra 6,5 fra 1994, på 3006 fra raufoss fra 60 tallet og på en lot rano super. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...