Jump to content

Lot(er) på krutt osv


fredriko

Recommended Posts

Jeg har en boks N550 som begynner og bli tom, jeg har kanskje nok til 7-8 patroner igjen i den boksen, har kjøpt meg en ny boks N550, ser at det ikke er samme Lot nr på disse to, 

vil det ha stor betydning om  jeg lader opp en batch patroner med begge disse boksene? vil jeg få endring i V0 ES/SD osv, eller er dette kruttet av så god kvalitet at man ikke tenker på slikt? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor nøye du er når du veier ladninger, men tror neppe du vil oppleve forskjell av betydning. Jeg har hørt at Norma-kruttene skal være dønn like uavhengig av lot nummer, og at det ikke er fullt så strenge toleranser for VithaVuori. Jeg har ladet en del med N160 (.30-06 og 6,5x55), og aldri opplevd vesentlige forskjeller mellom ulike lot'er. Men så bruker jeg ikke maks-ladninger og veier da heller ikke mer nøye enn innenfor +/- 0,2 grain.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (6 minutter siden):

Nei det er svært lite forskjell mellom lottene og neppe noe du vil merke. Derimot kan du få deg en overraskelse om du bruker siste rest i boksen som gjerne inneholder mer støv og finkornet krutt.

 

okei så generelt kan det være lurt å bare kaste siste rest om man bare har en liten slant igjen? evt tømme det oppi ei skål for å inspisere kruttet før man lader med det? 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (18 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor nøye du er når du veier ladninger, men tror neppe du vil oppleve forskjell av betydning. Jeg har hørt at Norma-kruttene skal være dønn like uavhengig av lot nummer, og at det ikke er fullt så strenge toleranser for VithaVuori. Jeg har ladet en del med N160 (.30-06 og 6,5x55), og aldri opplevd vesentlige forskjeller mellom ulike lot'er. Men så bruker jeg ikke maks-ladninger og veier da heller ikke mer nøye enn innenfor +/- 0,2 grain.

 

Prøver å være spot on på alle ladninger, dersom kruttvekta kaster for mye eller for lite så veier jeg opp igjen på nytt, men sikkert totalt unødvendig da skytter gjør mye mer feil en den forskjellen 0,2-0,3 grain forskjell gjør. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...