Jump to content

Bruk av ekspander mandrel for å justere kulehold, har det noe for seg?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

pr idag lader jeg med ordinære Redding dier, der det sitter en knapp inni dien for å utvide hylsehalsen på vei ut, jeg ser en del amerikanere på tuben sverger til ekspander mandrel for og få et mer konsist kulehold som igjen skal gi bedre ES/SD? 

har dette noe for seg i praksis?  eller generer det bare et ekstra trinn i ladeprosessen og mer arbeid for liten nytte? 

ser også man får dier med egen bushing som gjør samme jobben? 

 

ser de selger et sett på shooter.no som dekker de fleste kaliber. 

https://www.shooter.no/nettbutikk/4-ladeutstyr/78-apw-expander-mandrel-sett/

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker expander die.. som "ekstra trinn.. dvs.. at jeg har ikke ekspander "knapp" i FL dien min kun bushing.. når en presser med en "vanlig" FL die med ekspander knapp så tar den innvendig hals på vei opp når en presser hylsen.. dette kan påvirke Headspace og lage problemer om en opererer med små toleranser med tanke på å sette skulderen tilbake.. jeg opplever at hylsen tåler justering av innvendig hals bedre når denne prosessen blir gjort på vei ned som med en ekspander die i stedet for på vei opp..

 

i tillegg så synes jeg det er en fordel å kunne bestemme kuleholdet selv i utviklingen av ammunisjon.. om prosessen er nødvendig får bli opp til den enkelte.. og gjelder det lading av jakt ammunisjon til bruk på normale hold så er det en bortkastet prosess.. men om en er interessert i å luke bort så mange x og y i fra ligningen så er det et givende ekstra ledd i prosessen.. 

 

en har en viss spring back i messingen så om du skal holde på med  ekspander og måle kulehold på 1000 del.. så bør en også gløde hylsen før bearbeiding..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det virker.

 

Men for å få bedre ES/SD må også alt annet være på stell. Man har strengt tatt heller ikke nytte av bedre ES/SD før man er rundt 1000m, og knapt uansett med rifler som ikke er high end presisjonsrifler. Remchesteren blir ikke bedre av det. 

Jeg har en mandrel som siste stasjon i preppehodet på 650en, og tror kanskje at den er med på å senke SD noe, men jeg hadde ikke giddet den som et ekstra step i ei enstasjonspresse. Sizer akkurat under mandrelsisize med bushing, og så litt opp med mandrelen. Bruker du vanlige dier må mandrelen gjøre mye mer "arbeid", og jeg er usikker på om det blir like jevnt, ref. det @Sunnmøring sier.

 

Jeg har eksperimentert en del med dette oppigjennom, og det er at de siste "finpuss" trinnene. Om du ikke veier krutt nøyaktig, sorterer hylser, osv. så vil du ikke merke forskjell - når du skyter... Når du lader vil du nok merke at kule settes jevnere, og det er jo noe i seg selv.

 

De to kalibrene jeg skyter mest nå er 6.5x55 og 6XC. 6.5x55 med bushing, mandrel, osv, og 6XC på std "full length resizing kit" elns. Men 6.5x55 er i 200STRens ymse piper, og 6XC er i "custom by Runar" - og 6XCen er både mer presis, og mer jevnt presis. Jeg har også 6.5x55-piper i begge enden av spekteret.

 

Bottom line er nok at mandrelen slik vi beskriver det her, ikke har noe for seg før det er "nær-BR"-nivå, og alt annet er der. I praksis. Hva det føles som er noe helt annet, så kjøp den ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Jeg har eksperimentert en del med dette oppigjennom, og det er at de siste "finpuss" trinnene. Om du ikke veier krutt nøyaktig, sorterer hylser, osv. så vil du ikke merke forskjell - når du skyter... Når du lader vil du nok merke at kule settes jevnere, og det er jo noe i seg selv.

 

Jeg veier ikke hylser, men veier kruttet til det er på "kornet" likt i hver patron, bruker også å trimme hylsene likt for hver gang, renser hettelommer og tennhull etc, så OCD`en er allerede et faktum i hodet mitt, derfor er det eneste som gjenstår for å tilfredstille OCD`en å bli kvitt den ujevne krafta som må til for å sette kuler :)

Da blir det nok å kjøpe inn denne tenker jeg, har allerede bygget meg glødemaskin med deler fra ebay, så det blir gløding fremover også. 

 

Takk for oppklarende svar, det var til god hjelp. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...