Jump to content

Klaring mellom hylsehals og kule, hylse og kammer


Terje338

Recommended Posts

Kjøpte akkurat ei brukt 280 rem rifle der eg fikk meg nokre brukte og ferdiglada patroner.

Dette er orginale Norma  280 hylser som er skotne kun ein gang med ein moderat ladning.

 

Det første eg merket var når eg skulle stille inn fullsize dia med passende "shoulder bump" 

Eg demonterte sluttstykke og tok av tennål, og satt ein skutt patron i kammeret for å ta korrekt mål.

Med denne måten kan ein size hylsa litt og litt til hevarmen akkurat går lett ned "uten" motstand.

Her var ikkje hylsa ekspandert nok til å "klebe" i kammeret.

Må ein ha gitt hylsa nokre omladninger før denne metoden fungerer god?

Veit at ofte  må ein bruke body die kvar ca 5 omlading ved bruk av halspressing, men dette kjem vel an på om det er harde ladninger eller ikkje.

 

Nr2.

 

Desse skotne tomhylsene kneip så godt om nye kuler at eg kunne bruke dei til og finne maks patronlengde.

Det eg lurer på er om kammeret har så trang hylsehals at eg bør dreie hylsehalsen for og få jevnt kulehold.

Med mikrometer målte eg utv på hylsehalsen på dei skotne hylsene til 7.99 til 8.02mm

Nye usiza Normahylser med lada Accubond har ein utv. diameter på hylsehalsen på rundt 7.94mm

Ei siza ny Normahylse lada med Accubond har ein utv. dia. på hylsehalsen 7.90mm

 

Er dette nok klaring mellom hylsehalsen og  "halsen" i kammeret? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1) Jeg oppfatter det som vanlig at engangsskutte hylser (fra sanme kammer) kamrer greit før pressing. Når du stiller inn dien på den måten du beskriver, starter man jo gjerne med dien en full rotasjon over kontakt med hylseholder. Etter pressing i denne posisjonen vil ofte hylsen ikke kamre lenger, og du skrur deg ned til den akkurat gjør det. 

Hvis hylsen faktisk kamrer etter pressing i «høy» posisjon, kan du ikke bruke denne metoden. Da trenger du et måleverktøy. Jeg bruker Hornady sitt, sammen med skyvelær.

 

2) Det er ikke nødvendigvis noe problem med hals- klaring. Med et vellaget kammer og gode hylser med tilbakefjering i messingen kan godt skutte/upressede hylser gi litt motstand mot ei kule. Særlig hvis hylsene har vært krympet, eller ikke vært avgradet innvendig. Ta en ferdig patron med største utvendige halsmål, tusj halsen utvendig, kamre patronen og se om tusjmerkene viser tegn til «skvis». Hvis den kamrer lett, og tusjmerkingen ser upåvirket ut, ville ikke jeg bekymret meg.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, vavlo said:

Forstår ikke hva du måler her.

 

Ein skutt hylse vil vere meir motstand og kamre en ein hylse som har blitt heilpressa  med nok "shoulder bump".

Men i mitt tilfelle var den engangsskutte hylsa som ikkje hadde blitt heilpressa fremdeles slakk i kammeret.

 

 

Erik Krotina har ein litt annen måte og justere inn rett lengde på  dia her:

 

Prinsippet er omtrent likt, at ein sizer så langt det akkurat blir lettere og kamre patronen.

 

 

Mitt spørsmål var mest på om hylsehalsen var for trang i forhold til kammer, men tenkte og nemne det andre også sia det kan vere berre at hylsene har fremdeles mykje elastisitet så dei går tilbake mykje etter skot.

 

Edited by Terje338
Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke slik at ei engangsskutt hylse vanligvis yter motstand ved kamring. Det skal gjerne en tre- fire runder med halspressing til før en merker at noen hylser begynner å kamre tungt (med normalladninger). Du har nok et halsmål i kammeret som ligger ned mot minimum evt kombinert med opp mot maksmål på hylsa, og da vil den elastiske delen av deformasjon gjøre at hylsa fjærer nesten tilbake til utgangspunktet. Maksmål på patron og minimumsmål på kammer kan du se av vedlagte link.

https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/tabical-en-page103.pdf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...