Jump to content

Christensen Arms


Ospa

Recommended Posts

Har lest litt tidligere tråder om disse, men ikke så mye å hente der. Ser fra forumene «over dammen» at det er litt blandet tilbakemelding på presisjon- fra veldig bra til litt stusselig. 
 

Tanken på 65cm løp, tykk pipe og vekt på under 2.9kg(lang kasse) frister for jakt i åpent lende. Når prisen er som for ei Sako, er det ikke helt galt heller.

 

Hva sier folket? Er det med god grunn man stort sett ikke ser karbonløp på rifler bygget for presisjonsskyting? 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (2 timer siden):

For jakt ja, gjerne carbonpipe. For bane, langhold, PRS etc. hvorfor kjøpe dobbel så dyr pipe som gir for lett børse, vil ha vekt og piper er forbruksvare…

Nå er vel prisen for pipene ikke det dobbelte, men jeg ser poenget når man ønsker rifla så tung som mulig. 

 

Likevel; LA, 66cm+ løp, og 2.9kg.. I 6.5/7/7.62mm ettellerannet kan man jo oppnå friske hastigheter med slike løpslengder, og samtidig toppe det hele med en god klikkekikkert, stor demper og havne litt over 4kg.. 

 

Det er ikke unikt- ei Remington 700 mountain/alaskan gjør jo nesten det samme- men løpet er tynnere (aner ikke hvordan tykt karbonløp(med tynt shilen løp inni?) gjør seg mot de tynne Remington løpene). 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Ospa said:

Det er ikke unikt- ei Remington 700 mountain/alaskan gjør jo nesten det samme- men løpet er tynnere (aner ikke hvordan tykt karbonløp(med tynt shilen løp inni?) gjør seg mot de tynne Remington løpene). 

Det er vel et spørsmål kanskje alle lurer på? Det er jo flere problemstillinger som jeg kommer på. Det ene er om man egentlig sammenligner løp som har lik kvalitet? Tynn pipe uten karbon mot samme profil og kvalitet med karbon. Jeg har prøvd en test selv, men den var først og fremst gjort med tanke på om varmen klarte å ta liv av karbonviklingen. Jeg dreide ned ei "utskutt/godt brukt" STR pipe og rullet på karbon i form av prepreg; https://www.easycomposites.co.uk/xc110-210g-22-twill-3k-prepreg-carbon-fibre og varmebehandlet den for maks styrke. 

 

Først testet jeg noen avkutta biter hvor jeg varma stålet kraftig opp med autogen for å finne ut når karbonviklingen smeltet fra stålet. Overraskende nok måtte jeg opp i godt over 200 grader før det skjedde noen mellom bindingen.  Prepregen har oppgitt maks servise temperatur på 115 grader så jeg hadde forventet at det skulle svikte mye tidligere.

 

Så tok jeg en runde på skytebanen for å se hva som skjer under skyting. Pipa hadde dårlig presisjonspotensiale fra start så her hadde jeg ingen forventninger om å bli så klok. Men jeg kunne nå konstatere at det ikke så noe verre ut enn før. Jeg prøvde litt forsiktig først med noen skudd for å se på varmeutviklingen. Karbonstrømpa ble nå ikke varm i det hele og store etter noen få skudd. Jeg regner med at stålet under var passe varmt? Her skulle jeg hatt en føler mellom stål og karbon, men hadde ikke tenkt så langt. Jeg hadde egntlig ikke den helt store troen på at dette skulle fungere i hele tatt, så jeg hadde jo bare smokka sammen dette for å se hvor det bar..

Det jeg endte opp med var og blåse 35 skudd på rappen gjennom pipa så fort jeg kunne. Pipa ble varm den, også karbonstrømpa men ingenting løsnet og jeg kunne heller ikke konkludere med at den samlet noe særlig dårligere gjennom serien. Kanskje litt? Men det er nå vanskelig å trekke konklusjoner.

 

Det jeg konkluderte med er at sannsynligvis ble det ikke verre, at karbonet satt overraskende godt fast mot stålet og det tåler definitivt varmskyting. 

Den positive effekten av å ha en karbonstrømpe på pipa er at den forsinker mirageproblemet. Nå har jeg lyst å ta det hele et steg videre og vikle ei ny pipe som jeg vet skyter bra fra starten for å se hva som skjer med presisjonen.

 

 

 

Edited by Bly
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (45 minutter siden):

Den positive effekten av å ha en karbonstrømpe på pipa er at den forsinker mirageproblemet.

Jeg har ikke andre erfaringer med karbonpipe enn mitt Hardy løp.. og begrensende 100 skudd.. men jeg har bitt meg merke i at pipe svingningene er markant mindre/fraværende med dette løpet i forhold til andre løp jeg har..

De første 15 skuddene jeg skjøt var en ladestige med 0.3 grs forskjell i kruttmengde .. alle 15 skuddene satt i et hul som målte 12mm.. jeg har ikke skutt mere enn 5 skudd serier og latt pipen hvile litt mellom hver serie.. men jeg ser at selv om det har vært kaldt her på Sunnmøre så er mirage et tilsynelatende mindre problem med carbon pipe enn tradisjonelle piper..

Kombinasjonen med Manners stokken og karbonpipen gir en stiv og død følelse og rekyl og bevegelse i børsen absorberes på en spesiell men positiv måte.. alt i alt så er jeg veldig fornøyd med oppsettet..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Sunnmøring said:

men jeg har bitt meg merke i at pipe svingningene er markant mindre/fraværende med dette løpet i forhold til andre løp jeg har..

Det er tanken som jeg også har tenkt. Når man kombinere disse to materialen, stål og karbon, så kan man kanskje få bort mye av pipesvingningsproblemene. Ikke at de er så problematisk på tykke piper, men heller mere for tynne piper. Piper som skal brukes til jakt og helst ikke veie et tonn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...