Jump to content

Kikkertsikte for langhold fuglejakt


mogster

Recommended Posts

Hei

Jeg holder på å lage til en 6.5x55 for litt lengre hold, samt en 223.
Målet er fugl, gås, skarv, toppjakt etc, og ett hold på 200 maks 300 meter (om jeg klarer det).

Problemet er å finne ett godt sikte som ikke koster en begravelse, og som ikke veier mer enn nødvendig.
Helst god optisk kvalitet, men trenger ikke å være skumringskikkert.

Det jeg ønsker er min 18 x, lavt og lett kanskje 44mm, paralleax justering, FFP, mrad og helst ikke mye over 500gr. Gjerne ett retikkel lignende Mildot etc

 

Noen som har gode alternativer av det som selges i dag?

Link to comment
Share on other sites

Vortex Razor HD LHT
Leupold VX3 4.514x40
Leupold VX5HD 3-15x44
Swarovski Z3 4-12x50

Fins mye som ender på 14-15x, og det er nok. Erfaringsmessig vil du gjerne se hvor det blir av dyret, og etter noen "leteaksjoner" slutter man å zoome mer inn enn høyst nødvendig. 

FFP og MRAD må en ofte gi opp i dette segmentet. Det er heller ikke 1000% nødvendig, men skarp optikk er nødvendig etter min mening. Å avlive en fuggel på 2-300m er ikke "tactical operations", og går fint med en vanlig retikkel - hva skal du bruke mildottene til egentlig?

 

Her er en 6-18x40 i aksjon. Denne "riggen" virker som faen.

IMG_7425.jpeg.c6782efb40832b3948f7c08856247b0a.jpeg

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde sett nærmere på Vortex HD LHT 3-15x50, tror jeg. Koster ikke altfor skjorta, er kompakt og lett og har nok mer enn god nok optikk til nevnte bruk. Den har ikke FFP, men hvor viktig er det på inntil 300 meter? Litt pussig retikkel, hvor lodrett stolpe fra senter og opp "mangler", men hvor viktig er akkurat den stolpen? 

 

https://www.jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/razor-hd-lht-1/vortex-razor-hd-lht-3-15x42-hsr-5i-mrad

 

Bruker selv en Zeiss Victory FL 4-16x50 til fugl. SFP og enkelt 4'er-retikkel. Holder i massevis til mitt bruk. Det er to ulemper med det, vekt og bredde, men det går da det og. Kjøpte det brukt for det  samme som  nevnte LHT. Kan jo hende det dukker opp noe pent brukt av "toppmerker" til god pris og :-) 

 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, ko-stens said:

Hadde sett nærmere på Vortex HD LHT 3-15x50, tror jeg. Koster ikke altfor skjorta, er kompakt og lett og har nok mer enn god nok optikk til nevnte bruk. Den har ikke FFP, men hvor viktig er det på inntil 300 meter? Litt pussig retikkel, hvor lodrett stolpe fra senter og opp "mangler", men hvor viktig er akkurat den stolpen? 

 

https://www.jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/razor-hd-lht-1/vortex-razor-hd-lht-3-15x42-hsr-5i-mrad

 

Bruker selv en Zeiss Victory FL 4-16x50 til fugl. SFP og enkelt 4'er-retikkel. Holder i massevis til mitt bruk. Det er to ulemper med det, vekt og bredde, men det går da det og. Kjøpte det brukt for det  samme som  nevnte LHT. Kan jo hende det dukker opp noe pent brukt av "toppmerker" til god pris og :-) 

 

Har sett litt mer på denne. Ett godt alternativ. Stolpen er litt underlig med trinn på 0,6/1,3/ mrad, noe som tilsvarer normalt sett kulefall på 200 og 300 meter. Sikkert ikke dumt det heller.
Lyset var behagelig dimmbart. 
Synest jeg så objektet like bra som med Meopta 30x

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mogster said:

Har sett litt mer på denne. Ett godt alternativ. Stolpen er litt underlig med trinn på 0,6/1,3/ mrad, noe som tilsvarer normalt sett kulefall på 200 og 300 meter. Sikkert ikke dumt det heller.

 

Da har du sett på den med BDC retikkel tipper jeg. Kan like gjerne gå for det vanlig mrad retiklet. Det stemmer på full x om man skulle ha behov for det. Kan være kjekt for forlegging i vind o.l.  På den type jakt du skisserer har man tid å skru om behovet er der og da er det like greit å ratte for avstand siden man allerede har tårn.  Evt bruke mil gradering til forlegging, da har du ca en 0,5 mil på snaut 200m og 1 mil på 250m, og 1.5 mil på rundt 300m. give and take.  

FFP trenger du strengt tatt ikke. Mange av de tynne mil retiklene blir ubrukelige på lav x om de ikke har bra belysning i senter. Ser dette godt på optika6 5-30, Uproblematisk til den bruken jeg har den til, men om jeg skulle brukt kikkert mellom 5-10x hadde det nok blitt smått. Hadde dog helt sikkert fått det til, men fortsatt syntes det er irriterende.

 

På den tida jeg jakta mye fugl med rifle var ikke FFP vanlig på den type kikkerter, bortsett fra SuB som hadde en 4-16 versjon. Men jakta mye med leupold LRT 5-20, swaro 6-24, og litt annet på de avstandende du skisserer og det gikk veldig greit. Har du tårn og kjenner avstand kommer du veldig langt.

 

Alt funker egentlig på de avstandene så lenge optikken er bra, jeg har også skutt endel på små figurer med zeiss HT på 12x på rundt 300m, og skyter akkurat like bra/dårlig som med 30 x FFP, selv med korrigering av vind ved å holde sånn passe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...