Jump to content

skaffe Alaska husky?


TikkaReven

Recommended Posts

Hei

 

Har veldig lyst på en hund.

Vil ha en god turkamerat og treningskompis. Så har derfor tenkt litt på en alaska husky.

 

Så er det noen ting jeg lurer på.

Kan den bo ute i hundegården året rundt?

Er det kjent for å bjeffe mye i hundegården? (Bor i boligfelt)

Har søkt på finn, får man virkelig valpene for 4000 kr? :shock:

 

Men har også sett litt på Alaskan malamute og Grønlandshund.

 

Noen som kan fortelle litt om de førskjellige rasene?

 

Hilsen TkkaReven

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt siberian husky i flere år.

den kan bo utendørs i finnmark(ned mot 45 minus om vintern) hele året. min sov i snøskavelen det første året før den ble gla i hundehuset sitt.

de fleste alaskan husky har litt mindre pels enn det min siberian har, men vil kunne bo ute hele året i det meste av kongeriket tror jeg. alaskan husky er en særdeles uensartet gruppe hunder(det er jo ikke en "rase" slik siberian er), så du kan få hunder som bjeffer eller hunder som ikke bjeffer. siberian huskyen min ulte mot månen men ellers var den ganske stille av seg. pep litt innimellom når hun kjeda seg. men det var som oftest ikke plagsomt.

 

om du kjenner noen hundekjørere kan det være du får alaskan husky valper for godt under 4000 og....

om du ikke får tak i slike valper kan sikkert jeg høre litt rundt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv aldri hatt hund, men har hørt at hunden ikke bør føle seg forlatt av flokken (les eieren). Hvordan blir det da hvis man hele tiden har hunden ute? Vil enkelte hunder føle seg avvist av flokken? Har man to eller flere hunder ser jeg ikke det som et stort problem, men når man bare har en hund blir det kanskje noe anderledes?

 

Ser ikke noe problem å la hunden være hjemme når man er på jobb, eller ligge nede i gangen på plassen sin. Hunden er likevel sammen med flokken ellers på døgnet. Noen tanker omkring dette?

 

(Håper det er greit at jeg benytter tråden din til å få svar på dette, TikkaReven)

Link to comment
Share on other sites

Tja da har du et problem. Dersom du bor hjemme (hvor gammel er du?) så er det foreldrene dine som har siste ordet. Det har dessverre en tendens til å bli at det blir de som blir sittende med ansvaret når ungdommen skal på skole/militærtjeneste osv.

 

Jeg er 17 år.

Har igjen 1 år på skole, så skal jeg prøve å få en lærligplass her i bygda.

Så det ser ikke ut som om jeg skal flytte med det første.

Dere som er "voksne/foreldre". Hvordan ville dere blitt overbevist? 8)

 

(Håper det er greit at jeg benytter tråden din til å få svar på dette, TikkaReven)

 

Det er helt i orden Grizzly. Lurte på det samme selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv aldri hatt hund, men har hørt at hunden ikke bør føle seg forlatt av flokken (les eieren). Hvordan blir det da hvis man hele tiden har hunden ute? Vil enkelte hunder føle seg avvist av flokken? Har man to eller flere hunder ser jeg ikke det som et stort problem, men når man bare har en hund blir det kanskje noe anderledes?

 

Ser ikke noe problem å la hunden være hjemme når man er på jobb, eller ligge nede i gangen på plassen sin. Hunden er likevel sammen med flokken ellers på døgnet. Noen tanker omkring dette?

 

(Håper det er greit at jeg benytter tråden din til å få svar på dette, TikkaReven)

 

Hunder som nevnt i denne tråden er hunder som er "bygd" for å bo ute. Søskenbarnet til min far har 8 Siberian Husky, og de liker seg slett ikke inne. Er rett og slett for varmt for dem. Selv om de bor ute, betyr ikke det at man ikke skal tilbringe tid sammen med dem. :) Hunder av slike raser krever mye aktivitet, noe man må være klar over før man anskaffer seg en slik. Krever at eier er friluftsinteressert og bruker mye tid utendørs. Da får man en fornøyd hund, og oppnår god kontakt med hunden via de aktiviteter man gjør sammen ute i naturen, som f.eks kløvturer, fisketurer, skiturer, med mer. Disse hundene liker og være med der det skjer.

 

Alaskan Malamute er en rase som fascinerer meg stort. Stor, sterk, hardfør og en alle tiders turkompis med godt gemytt. Denne rasen kan faktisk ikke bjeffe, men den kan ule :)

Link to comment
Share on other sites

...Dere som er "voksne/foreldre". Hvordan ville dere blitt overbevist? 8)

Vel. Har en sønn på 18 år og han ville også ha hund. Han bor for seg selv og er lærling. Jeg overtalte ham til å vente med hund til han var ferdig med skole og lærlingetid; det er tidkrevende og jeg VET hvordan han prioriterer :wink:

 

Han innser nå at det var et lurt forslag; det går i jobb fra morgen til kveld og etter jobb er det dama og vennene som teller. En hund hadde kommet ganske langt ned på lista er jeg redd - selv om han er glad i bikkjer og vet hva det går i av tid (han er oppvokst med hunder).

 

Så dersom du skal overtale foreldrene dine så må du ha jækla gode argumenter og virkelig MENE det. Hund tar tid - det er ikke en gjenstand du setter vekk i en hundegård hele dagen for så å tro at oppdragelsen kommer av seg selv. Kurs, trening, mosjon osv.

I tillegg koster det penger. For, vaksiner, utstyr, forsikring. Hvem skal betale det? Du som 17-åring har ikke slike penger. Det blir foreldrene dine som betaler... og er de villige til det?

 

Jeg synes helt klart at du skal få deg en hund - men vent til du er ferdig med skole og lærlingetid.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Jaktlykke her, har selv hatt hund i mange år og vet hva det innebærer, fikk min første selv da jeg var 19...

Jeg kommer IKKE med noen oppskrift på hvordan du skal overtale dine "fosiler" til å gå med på at du skal skaffe deg hund, for jeg mener at en bør bo for seg selv, og være færdig med skole, ha inntekt, og være færdig i "forsen" før en tenker tanken på å skaffe seg en Hund...

Det er kjempefint å ha hund, men en må ha tid til det!!!

Om du vil ha med en hund på tur kan du vel prøve å få låne en litt, jeg mener du er litt tidlig ute for en selv, i din alder.

Dette er ment som et godt råd, jeg mener ikke å komme med "pekefingeren" her, så ikke missforstå meg, veldig bra at du spør på forumet her synes jeg, og jeg sier bare min mening.

Har du veldig lyst på hund bør du skaffe deg en, men vent til du er klar for det er mitt råd.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde hund da jeg var 19, og innså min begrensning med skole, venner, kjæreste og alt det der. Min neste hund ble da min nåværende, som jeg fikk i en alder av 40. Ikke nødvendig å vente SÅ lenge som jeg gjorde da, men ville ikke realisere hundedrømmen før jeg hadde tid, bosted og mulighet til det... Bikkja fortjener det synes jeg.

 

Satt litt på spissen så var foreldrene mine faktisk gått bort før jeg skaffa meg bikkje igjen! :shock::oops::wink:

 

Bikkja mi, en basset, fikk faktisk uvurderlig oppdragelse av alaska husky-tispa til min samboer, drahjelp jeg ikke ville vært foruten! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...