Jump to content

Usikkerhet rundt bruk av N130 til 110gr .308w


olemk

Recommended Posts

Hei, har kjøpt inn vv n130 til å lade opp 110gr varmageddon i .308 

Fulgte en ladetabell på Vihtavuori sin app da jeg bestemte meg for type krutt. I appen fant jeg kun sako HP i 110gr, denne kula hadde max-min på 38.9gr til 45,7gr N130.

 

Når jeg kommer hjem med kruttet, finner jeg på vv sin nettside, hornady V-max 110gr også. Og for denne kula er Max oppgitt til 40,3gr.  Tar også en titt i ladeboken (7) og der er ikke N130 oppgitt i det heletatt for 110gr V-max. 

Vil det da si at dette kruttet ikke er optimalt for denne kombinasjonen av kule og kaliber? Har tatt utgangspunkt i V-max siden det er kula som er mest lik nosler Varmageddon men skulle også gjerne ha funnet ladedata for akkurat den kula jeg har. Men det har jeg ikke klart å finne. Er det noen som har noen gode innspill til hvor jeg kan finne ladedata for Varmageddon og om N130 i det heletatt kan fungere optimalt.?

Screenshot_20220122-115452.png

Link to comment
Share on other sites

Alle dei kulene du nemner er vel "vanlege" blykuler og ikkje monolittiske kuler. Du har jo allerede ladedata for to tilsvarande 110 gr. kuler i 308 Win. No kjenner eg ikkje til Sako HP vs Hornady V-max, men ein av grunnane til at det er forskjell i maksladning er vel kor stor bereflata er på dei. Ser Sako-ladninga har ein litt mindre COL.

 

EG (fokus på meg) ville byrja på 38-39 gr. og sett om eg fekk presisjon. Sjølvsagt fulgt med på boltløft/hylseklebing og flate tennhetter. 

 

Om du har den optimale krutt/kule/patron-kombinasjonen skal eg ikkje seie noko om. Men det skulle absolutt fungere. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har forsøkt akkurat denne kombinasjonen, ville jeg tro N130 er et utmerket krutt for formålet.

 

Det var akkurat slike sprikende opplysninger om ladedata som motiverte meg til å kjøpe kronograf.

 

Det enkleste/tryggeste er å følge V-max data. Hvis du får presisjon, har du jo det du trenger. Varmageddon var skummelt presis i min .308, såvidt jeg husker.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ut fra Vvs ladetabeller for .308Win mener jeg du er helt trygg opp til 40 grs, kanskje høyere også. Jeg ser kruttprodusenten har maksladninger for homogene 110 grs kuler som TSX og GMX på hhv. 41,7 og 40,3 grs N130. Og det gir hastigheter rundt 940-950 m/s i 61 cm pipe. Antar du skal på revejakt med Varmageddon i kammeret, og selv om du har kortere pipe trenger du vel ikke all verdens hastighet over 900 m/s? Jeg ville ladet en stige på 38, 39 og 40 grs og valgt den som gir best presisjon.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...