Jump to content

Formstøpte ørepropper


starhagle

Recommended Posts

Hei! Jeg sleit i høst med at når jeg gikk på støkk jakt på skogsfugl og fyrte av skudd uten noen form for beskyttelse for ørene merket jeg det suste i ørene i en stund etterpå. Jeg føler ikke det har vært et problem før men kanskje jeg har begynt og tenke mere på hørselen med åra, da jeg ønsker og ta vare på den og unngå tinnitus. 
 

har sett litt på aktive formstøpte ørepropper til og bruke på jakt, noen som har erfaring med dette? Er det ubehagelig og gå med grunnet endret lydbilde? Eller funker det like fint som og gå med uten?.

 

hvilken type anbefaler dere eventuelt? Har sett litt på hørselslaben sine men ser det er mange andre som selger også. 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet om mine erfaringer (inkluderer både Starkey og Jaktapparat Jeger'n) i denne tråden: 

Oppsummert: kan du klare deg uten justering for hørselstap og/eller kan leve med litt egenstøy er Starkey (ikke programmerbare) og Jeger'n helt greie.

Vil du ha hi fi-lyd og mulighet for programmering etter ditt hørselstap, er det nok bare digitale CENS som duger. De er vel omtrent dobbelt så dyre....

 

Link to comment
Share on other sites

Starkey er veldig skjøre er min erfaring. Jeg mistet den ene på gulvet, og den sprakk i flere biter. Det koster 2400,- for en stk. propp..... Når det gjelder batterier er disse av typen hvor man må fjerne en lapp ved installasjon slik at batteriet aktiveres. Batterilevetiden er da ca. 2-3 uker enten du bruker proppene eller ikke. Batteriene er ikke dyre, men man må alltid ha noen med seg. De er små og lette å miste og er fiklete å installere når man er i skogen. Leser også at flere har knekt døra til batteriene under installasjon.

 

Jeg syns ikke dempingen er bra med Starkey, proppene er av hardplast og tetter ikke helt i ørekanalene (mine). Lydnivået er fiklete å justere. Det er flere lydmoduser man kan justere med en liten knapp, men denne er så liten at det er ubrukbart. Men uansett lett nok til at man kommer borti den og velger en eller annen modus utilsiktet når man prøver å justere lydnivået. Kan egentlig ikke anbefale disse øreproppene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at inne i øret-beskyttelse i form av aktive ørepropper har en del ulemper: de kan være litt plundrete å få inn/ut, det er knotete å få justert volumet, de er ikke så veldig robuste, de bruker batterier (sink/luft) med kort levetid, og de fungerer nok dårligere enn gode øreklokker mht. demping uansett hvor godt de er tilpasset øregangen. Men jeg mener at når de først er på plass og volumet er justert er det himmelvid forskjell på bevegelig jakt med slik beskyttelse enn med tette øreklokker, særlig tidlig i sesongen når det kan være varmt. Og så er det også en stor fordel med trådløs kommunikasjon til jaktradioen via teleslynga. CENS-proppene har den fordelen at de "husker" siste volum- og program-innstilling når du slår dem på (dvs. lukker batteriskuffen), og lyden er etter mine erfaringer over to sesonger nesten helt naturlig.   

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei Jeg vurderer aktive ørepropper på jakt. Jeg har i dag Sordin aktive hørselvern som jeg bruker en del på posteringsjakt osv. Problemet med disse er vindstøy. Går man i skogen eller på fjellet med en del vind får man veldig mye sus, og de kutter innimellom lyden også. Dette gjør hørselvernene nesten ubrukelige til bevegelig jakt. (ikke ofte det er blikkstille) Har da vurdert aktive ørepropper isteden. 

Hvordan er de aktive øreproppene med tanke på vindstøy? 

Klarer man gå en hel jaktdag med disse i ørene, eller blir det slitsomt?

Fungerer opplink mot jaktradio på alle typer radio, eller må du ha noe spesiellt?

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, som tidligere nevnt, erfaring med SoundScope, Jaktapparat Jeger'n og CENS Digital (se egen tråd). Av disse er CENS i en klasse for seg (fri for egenstøy/sus), men jeg har ikke testet dem i mye vind. Jeg har brukt vanlige høreapparat i litt over 20 år, og selv om teknologien har tatt noen kvantesprang ila. denne perioden er ikke de siste som jeg fikk for et drøyt år siden helt fri for vindstøy. Men de har et lytteprogram som demper støyen.

 

Når det gjelder CENS aktive propper har jeg bare brukt program 4 som gir forbindelse med teleslynga, så jeg vet ikke om de andre programmene kan dempe vindstøy. Men noe vindstøy tror jeg likevel du må regne med, så lenge lyden skal via en mikrofon og forsterker. Uansett hvilke aktive propper du velger må de tette øregangene for å gi god beskyttelse, og selv om lydbildet kan bli svært naturlig vil mange få en følelse av å være "lukket inne".

 

Alle de nevnte proppene kommuniserer med jaktradioen via en (proprietær) teleslynge som du bærer rundt halsen. Vanlig oppkobling mot radioen er med en 3,5 mm jack som er en ganske så standard kobling, enten direkte på radioen eller utgangen som sitter på håndholdt mikrofon (hvis det er det du bruker). Og til slutt: Aktive inne i øret-propper vil alltid gi mindre støy enn øreklokker, da de pga. plasseringen er mer beskyttet mot vinden.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret @Sølvrev. Jeg tolka ditt innlegg også dit at du hadde brukt dine mest til posteringsjakt. Det er nok ikke der vindproblematikken er størst. Fjellrypejakt er et område som er håpløst med de aktive hørselvernene jeg har. Du har nok veldig mye riktig i at det må bli mindre vindstøy med propper enn klokker, spørsmålet er vel egentlig blir støyen liten nok til at man kan håndtere den en dag. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg bruker mine CENS til bevegelig jakt også, mest hjortejakt. Men har som sagt ikke testet dem en vindfull dag på høyfjellet. Jeg bruker mine vanlige høreapparat fra jeg står opp til jeg legger meg, inne som utendørs. Og jeg er en ivrig friluftsmann som er ganske mye ute...... Dette er apparat med anhenger (mikrofon, forsterker mm.) bak øret, kun propp med høyttaler inn. Ja, jeg blir litt sliten i mye vind, men ikke verre enn at det går. Vil tro inne i øret-løsningen er noe mindre utsatt. Men en hver bruk av hørselshjelpemidler er også en tilvenningssak.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Cens og Jegern og bruker begge, både på banen og jakt. 
 

vindstøy er et mindre problem med begge enn med klokker. Jegern selger ørevarmere av typen du bretter over ørene som tilleggsutstyr - du kan også kjøpe samme produktet fra andre leverandører for ca halparten av hundrelappene. Jeg har brukt mine «ørevarmere» lite fordi 

 

- jeg glemmer å ta de med

- jeg ikke plages veldig med vindstøy

- en lue brettet over ørene gjør mye av samme jobben

- man ser passe noldus ut med slike ørevarmere

 

jeg vet Sølvrev er av en annen oppfatning, men jeg hadde om jeg skulle startet på scratch og bare hatt ett sett, kjøpt Jegern: betydelig billigere, og fordelene Cens har mtp marginalt bedre lyd f.eks. Synes jeg ikke er verdt prisen. Jegern er også lettere å ta inn og ut av øret, betjeningsknappene til Cens er for lette å pølse borti under bruk (selv om jegern sine ikke er spesielt brukervennlige heller), og cens sine bygger så mye ut at det avog til er litt problematisk med hørselvern utenpå om man skal ha dobbelt hørselvern, bl.a. På grunn av den overfølsomme på/av knappen. Man får heller ikke beskjed om når de skrur seg av, slik at jeg av og til blir «døv» uten å merke det. 
 

fordelene med Cens er litt bedre lyd (jeg bruker aldri mine med radio/teleslynge og har ikke sammenligna disse programmene), st proppen er myk (gjør dem også vanskeligere å få på plass), lettere å rengjøre og at innstillingene huskes fra gang til gamg, samt at du har menystemme som gir deg litt mer info enn Jegern som kun gir deg ett-fire pip for å fortelle hvilket program du har valgt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...