Jump to content

CENS Proflex/digital DX5 aktive ørepropper


Sølvrev

Recommended Posts

Informasjon og brukererfaringer. Jeg oppretter en ny tråd om dette, og viser til tidligere postinger under Soundscopes-tråden:

*******************************************************************************************************************************

Skrevet August 31, 2019 (endret)

Disse ser veldig lovende ut, særlig den forenklede måten å justere volumet på. Det er særdeles fiklete både på SoundScope fra Starkey og Jegern'n fra Hørselslaben (jeg har begge). Sistnevnte har for øvrig også en del egenstøy. Jeg forsøkte å finne ut om CENS ProFlex DX5 kan programmeres for hørselstap etter individuelt audiogram (og dermed også fungere som høreapparater), men så ikke ut noe om det på hjemmesiden. Jeg sender E-post til leverandøren og skal informere videre når jeg har mottatt svar.

 

Edit:

Vi kan levere Dx modellene regulert etter dine audiogrammer, men da leveres modellen i akryl.

Fint om du kunne sendt oss dine audiogrammer samt avstøp og ordreskjema ved bestilling. Vi vil da sende dette til labben for godkjenning av produkt opp mot ditt hørselstap.  

Det er ingen problem at din faste audiograf tar dette støpet, viktig da å nevne at hele øremuslingen din må med..

Modulen kan slås av med en egen on/off knapp og husker da dine siste innstillinger, det betyr ikke at batteriet spares, men at du kobler deg av modulen for å slippe forstyrrelser for evt. konkurranseskyting. Batteritype er størrelse 13.

Endret September 2, 2019 av Sølvrev
Lagt til info fra leverandøren Hearsafe

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg sendt bestilling på nye aktive ørepropper fra leverandøren HearSafe. Dette er et "inne i øret"-hørselsvern som kan programmeres etter individuelt hørselstap, og som via en teleslynge kommuniserer trådløst med jaktradio. Slyngen kobles til radio/mikrofon via en standard 3,5 mm jack.

 

Pga. mitt hørselstap er det modellen CENS digital DX5 som leveres (i hard acryl), mens Proflex-typen leveres i silikon. Apparatene produseres i England og det er ca. 5 ukers leveringstid. For å bestille apparatene må en audiograf ta avstøpning av øregangen og det ytre øret, og for at apparatene skal kunne programmeres må egne audiogram oversendes.

 

Digital DX5-modellen benytter batteristørrelse 312 som varer en drøy uke. Jeg har 15 års erfaring med SoundScope fra Starkey, men disse apparatene er nå i ferd med å gi opp. Jeg vil poste mine erfaringer med de nye CENS-apparatene ut over ettervinteren/våren. Prisen pr. par er kr 8590.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
På 14.1.2020 den 16.18, Sølvrev skrev:

Jeg vil poste mine erfaringer med de nye CENS-apparatene ut over ettervinteren/våren. Prisen pr. par er kr 8590.

 

Da var omsider testingen unnagjort. Jeg brukte disse apparatene under en lengre fjelltur i går 1. pinsedag, og de fungerte bedre enn både mine gamle SoundScopes og Jaktapparat Jeger’n. Hvordan skuddsmell og høye impulslyder dempes ble imidlertid ikke testet. Men her er litt mer detaljer om styrker og svakheter:

 

Apparatene leveres med 5 ulike program:

 

1.    Jaktprogram med reell lydgjengivelse

2.    Leirdue/leirduesti

3.    Skytebane

4.    Posteringsjakt med trådløs kommunikasjon (jaktradio via teleslynge)

5.    Fuglejakt

 

Jeg har i første omgang konsentrert testingen med program 4, da det er mest aktuelt å benytte apparatene sammen med jaktradio. Dette programmet er ekstra sensitivt for svake lyder, og det innebærer at volumet må justeres litt ned for at man ikke skal bli overveldet av lydinntrykk (rasling i løv, kvistknekk, etc.) når man ferdes i terrenget.

 

Jeg hadde på forhånd justert volumet individuelt på hvert apparat mens jeg så på Dagsrevyen, og la lydvolumet litt lavere enn hva jeg har på mine ordinære høreapparat. Likevel var taleoppfattelsen tilstrekkelig, men lyden med dette programmet blir litt hard og metallisk (mye diskant). Ikke helt naturtro, men heller ikke slitsom.

 

Ute i naturen hørte jeg knasing i grus veldig tydelig. Vanlig samtale med partneren gikk også veldig fint, og jeg hørte fuglesang som jeg ikke registrerer med de vanlige høreapparatene. Jeg ble heller ikke overveldet eller sliten av lydinntrykkene. Stemmen fra jaktradioen via teleslynge er også litt hard og metallisk, men likevel tydelig.

 

Jeg har bare så vidt streifet innom program 1, men inntrykket er at dette gir en del mykere og mer naturtro lyd. Da kan man også benytte høyere volum. Voluminnstillingen er for øvrig litt plundrete (en liten bryter vippes opp eller ned), men til gjengjeld «husker» apparatene den siste verdien. Samme bryter benyttes også til å velge program.

 

Jeg nevnte at bare ett program (4) er koblet opp mot jaktradio og teleslynge. Jeg skulle ønske program 1 også hadde denne funksjonen, for de fleste av oss benytter jo jaktradio både under smyg-, driv- og posteringsjakt. Men det er nå slik disse apparatene blir levert.

 

Jeg nevnte også i innlegget 14. jan. at mine apparater er laget i hard acryl. De var likevel behagelige å ha i øret, men det kan være litt tricky å få dem inn og ut (må trekke litt i øreflippen, gape, eller liksom skru dem inn/ut av øregangen). Dette er imidlertid en tilvenningssak (som volumkontroll og programvelger).

 

Apparatene slås enklest av og på ved å åpne/lukke batteriskuffen. Skuffen bør alltid være åpen når apparatene ikke er i bruk, og de små 312-batteriene vil vare ca. 8 dager ved normal bruk. Siden batteriene (type sink-luft) aktiveres ved at forseglingen fjernes får man altså ikke «uendelig» levetid selv om apparatene er slått av.

 

Inntrykket er 1 dags testing er i sum positivt, og disse apparatene er etter min vurdering et bedre (og dyrere!) alternativ til Jeger’n for de av oss som har så stort hørselstap at apparatene må programmeres for å korrigere for dette. Jeg har selv et betydelig hørselstap, og har brukt ulike typer og fabrikat av høreapparater daglig i om lag 18 år.  

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, takk for at du har tatt deg bryet med å skrive dine erfaringer.

Jeg har litt tinnitus, men har god hørsel. Jeg tenkte å kjøpe aktive propper til skogsfugljakt.

Vil du likevel anbefale Cens foran soundscope? Ser det er stor forskjell i pris. 

 

 

Edited by Nøkken
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, vrient spørsmål! Mine drøyt 15 år gamle SoundScopes (som er programmerbare for hørselstap) blir fortsatt med på jakt når jeg ikke trenger hi fi-lyd (f. eks. i morgen tidlig). Jeg har ingen erfaring med senere generasjoner, men de som selges i dag bør jo reflektere en viss teknologiutvikling mht. lyd? De koster vel rundt halvparten av CENS-apparatene (rabatt om du er medlem av NJFF, tror jeg), så det kommer an på hvor kresen du er. Noen vil jo alltid ha det beste. Om jeg hadde hatt noenlunde normal hørsel ville nok muligens SoundScope fra Starkey blitt mitt førstevalg.... 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 9.8.2020 den 20.05, Sølvrev skrev:

som er programmerbare for hørselstap

 

Er soundscope programmerbare ut ifra et audiogram?

Når jeg sjekka med forhandler av disse her jeg bor, så sa han at de ikke var det? Hvor mye volumforsterkning får man evt?

 

Hva måtte du ut med totalt for Cens-apparatene?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hewi skrev:

 

Er soundscope programmerbare ut ifra et audiogram?

Hva måtte du ut med totalt for Cens-apparatene?

De var (da jeg kjøpte i 2004), ikke nå lenger. Derfor er de også blitt rimeligere.

Prisen for mine nye CENS Classic DX5 ble kr 8790, herav kr 200 i frakt.

Edit: prisen for CENS-apparatene inkluderer teleslynge til jaktradioen.

Edit2: du får mer enn nok volumforsterkning om du justerer til maks.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen, jeg kjøpte soundscope. Har ikke testet de på jakt ennå, men jeg syns lyden i de virker veldig bra. Det er endel egenstøy når jeg har forsterkningen på maks.

Men justert på vanlig nivå så er det helt topp.

 

Jeg syns derimot at den passive dempingen i proppen virker svært lav. Det er den som skal beskytte deg mot smellen.

Når jeg har i proppene så hører jeg stemmer rundt meg nesten like bra som når de er ute.( elektronikken avskrudd såklart) 

Dette gjør meg veldig skeptisk. Proppene passer bra i øret, så det er ikke noe med det. 

Jeg følger meg rett og slett ikke trygg med disse proppene... Jeg grøsser når jeg tenker på at disse blir brukt av folk som jakter med grove riflekaliber uten lydemper og tror at de er flink til å passe hørselen...😬

 

Det er mulig jeg tar de i bruk når jeg har fått meg hagle med lydemper...

 

Jeg har 3 dager på å finne en løsning. går nok for disse: 

https://www.xxl.no/3m-peltor-protactm-shooter-aktive-horselsvern/p/1136338_1_style

 

Bruk Hørselvern! 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Nøkken said:

Jeg syns derimot at den passive dempingen i proppen virker svært lav. Det er den som skal beskytte deg mot smellen.

Når jeg har i proppene så hører jeg stemmer rundt meg nesten like bra som når de er ute.( elektronikken avskrudd såklart) 

Dette gjør meg veldig skeptisk. Proppene passer bra i øret, så det er ikke noe med det. 

Jeg synes ikke du skal slå deg til ro med dette! Ta kontakt med Starkey og legg fram problemet, så kommer de kanskje opp med en løsning for deg. Mine (eld)gamle Soundscopes der selve øreproppen er i myk acryl demper passivt veldig bra, det samme gjør Jaktapparat Jeger'n, og ikke minst nyanskaffelsen CENS (begge sistnevnte i hard acryl). Når du har tatt avstøping av øregangen skal apparatene tette godt og gi akseptabel demping. Produsenten bør ha data på hvor mange dB du kan regne med. Jeg forutsetter at avstøpningene er korrekte (det var kanskje Starkey som tok dem?).

 

Edit: Man kan ikke forvente at inne i øret-beskyttelse som f. eks. aktive ørepropper skal beskytte like godt som store høykvalitets øreklokker, og det er normalt å høre lyden av stemmer i en viss grad når proppene brukes passivt. Jeg mener likevel at slike propper gir tilstrekkelig beskyttelse mot hørselsskader under jakt. På skytebanen er skikkelige øreklokker en selvfølge.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ta kontakt, men jeg regner med at det ikke er så mye de kan gjøre. Leste i annen tråd at de muligens kunne fylle de med silikon. 

Jeg tok avstøping hos øre/nese/hals legekontor en uke før bestilling. (500kr) Jeg gjor dette selv om jeg hadde en avstøping liggende fra året før. ( Øret forandrer seg over tid?) 

Det er vansklig å vurdere hvor godt proppen ligger inne i selve ørekanalen. Men det jeg kan si er at den er formet helt riktig til den ytre delen av øret og det er litt vansklig å få de ut av øret.

Noe jeg tipper er ett positivt tegn mtp passform inne i øret og derav korrekt støp. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det SKAL være litt vrient å få apparatene både inn og ut. Det er kanskje en mulighet for at du ikke har fått dem helt på plass? Det skal kjennes behagelig når de er korrekt plassert i øregangen. Mine øreganger er slik at jeg liksom må "skru" dem inn, men dette kan være individuelt. Det kan også hjelpe å gape eller å dra litt i øreflippen. De som tok avstøpningen kan sikkert hjelpe deg med å sjekke dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ref. posting 1. juni.

Nå har jeg brukt CENS-apparatene en uke på hjortejakt, og jeg må konstatere at de fungerer meget bra. De er også behagelige å ha i øret en hel jaktdag. Jeg har utelukkende benyttet program 4. Lyden fra omgivelsene er utrolig klar, og jeg hører meise-kvitring som jeg ikke får tak i med de vanlige høreapparatene. Prat over jaktradio vie teleslynge oppleves også klar og naturlig. Det skyldes nok at jeg nå bruker CENS' original teleslynge som er tilpasset digitale apparater, den jeg brukte under testen i sommer var en gammel slynge fra Starkey som ikke fungerte så godt. Skal jeg sette fingeren på noe kan det være litt fiklete å få apparatene på plass uten å komme borti volumknappen. Men det er nok en tilvenningssak. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Opplever du noen form for susing eller egenstøy i proppene?

 

Og hvordan er lydkvaliteten? Høres det "naturtro" ut, eller blir enkelte lyder litt "metalliske"?

 

Jeg har noen gamle Resound Jeger som jeg aldri har brukt noe særlig pga mye egenstøy, så etter å ha kastet bort noen tusenlapper der har jeg vært skeptisk til å prøve andre typer. Lydgjengivelsen i dem var også litt metallisk.

Link to comment
Share on other sites

@Hjortefot

Disse digitale apparatene er fri for susing og egenstøy. Alle lyder oppleves tilnærmet naturtro, men kanskje litt harde? (Jeg skriver "tilnærmet" pga. at apparatene mine er korrigert for et betydelig hørselstap). Jeg la også mine gamle jaktapparat Jeger'n til side pga. av egenstøy.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har skrevet litt frem og tilbake med @Sølvrev og har nå tatt steget og bestilt propper. Valget falt på cens proflex dx5 i hvit/orange. De kommer vel om 4-6 uker og da rekker jeg akkurat siste del av jakta og hele neste sesong😊 Prisen er stiv, men hørsel kan ikke repareres, bare forebygges. Derfor ville jeg ha noe som er så bra at jeg ikke blir misfornøyd. Gleder meg til de kommer og retter en stor takk til @Sølvrev for mange gode innlegg og deling av brukererfaringer😊 Selve avstøpningen var egentlig en opplevelse i seg selv! Selve elektronikkdelen er avtagbar og det følger med passive innleggsdeler også som man kan bruke hvis man ikke trenger å slippe inn lyd fra omgivelser eller radio. Disse vil fungere som vanlige hørselvern, men de er fremdeles formstøpte propper. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg bestilte slike tidlig i høst. Jeg fikk en bekreftelsesmail 1. september, noen dager etter at jeg hadde sendt inn bestillingsskjemaet. Deretter fikk jeg en mail med faktura den 26. september, og så kunne jeg hente pakka på posten noen få dager senere. Så jeg syns det gikk rimelig kjapt, men leveringstiden kan sikkert variere litt. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Hjortefot said:

Jeg bestilte slike tidlig i høst. Jeg fikk en bekreftelsesmail 1. september, noen dager etter at jeg hadde sendt inn bestillingsskjemaet. Deretter fikk jeg en mail med faktura den 26. september, og så kunne jeg hente pakka på posten noen få dager senere. Så jeg syns det gikk rimelig kjapt, men leveringstiden kan sikkert variere litt. 

Ok. Jeg bestilte via Audioplus og betalte da jeg tok avstøpningene. Siden har jeg ikke hørt noe. Det er 5 uker siden på onsdag😊 Regner med de kommer ila de neste par ukene…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...