Jump to content

Hvilken skytegren/øvelse skal jeg begynne med?


mS

Recommended Posts

Er hovedsakelig jeger, men det er jo artig på skytebanen også. Men det blir "litt" kjedelig i lengden med kun variasjoner over øvelsen "30 obligatoriske skudd uten å lage for mye kø på banen i august". Planen er å hive seg med på litt skytetrening litt jevnt fordelt utover året, og kanskje fylle opp bunnen på en resultatliste 2-3 ganger i året om "det passer sånn". Så i jungelen av forbund, programmer og regelverk: hvor begynner man?

 

Har prøvd å sette opp følgende "krav":

- Kan bruke jaktrifla, uten å plukke av kikkerten, eventuellt kommer ett stykke på vei med en "1000 kr rifle" (HV-mauser/"bane-krag"/etc)

- Kan stille til start i "normal bekledning".

- Det skytes på andre avstander og stillinger enn 100m liggende.

- Det er stor mulighet for at det er minst like mye morro som alvor...

Link to comment
Share on other sites

I elgbaneskyting får du skyte på elg i sittende, stående og etter løpende elg. Du stiller normalt i klase jeger B ved en evt. konkurranse. Jegerklassen er de som skyter uten spesialklær(skytejakker av lær). Lærjakkegutta kan dessuten skyte konkurranser med mye tyngre gevær. Du må holde deg under 4,5kg inkl. kikkert.

 

I jaktfelt får du skyte etter flere typer dyr på forskjellige hold. Fremdeles med jaktmessig bekledning.

 

Har du i tillegg hagle, så kan du delta i nordisk jaktskyting. I konk. skytes 25 skudd jegertrap, 25 skudd leirduesti e.l, i tillegg til 20 skudd med rifle. 10 av riflrskudda på løpende elg. Dette er en veldig artig skytegren der du må ha litt peiling på både hagle og rifle.

 

Skulle være muligheter til å prøve det meste i Trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Da synes jeg du ihvertfall bør dukke opp på Jegerfelten til Nidaros Skytterlag. Fin og myk begynnelse på skytestevner for jegere, jeg deltok der noen år før jeg skaffet meg NJFF-klasseføringskort og begynte å reise rundt til nabokommunene på stevner der også. Meget trivelig miljø på de stevnene, og premieringen er gavepremier som trekkes på siste stevnet i sesongen. En deltakelse = ett lodd i trekninga, og førstepremien har de siste årene vært ei rifle fra en lokal sponsor

 

Pr. i dag er det bare datoene for året som har gått som står på nettsidene, men jeg regner med at de får opp terminlista for 2009 nokså snart nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...