Jump to content

Hvordan trimme 7x57r hyls?


Skaubjønn

Recommended Posts

Norma hylse? #26 RCBS er riktig ja. Jeg minnes at jeg hadde endel problemer med endel Norma hylser i 7x57R, oppdaget etterhvert at randen var en anelse tjukkere enn andre Norma hylser, og også Sellier & Bellot hylser... De Normahylsene med tjukkere rand, hadde bunnstempelet litt sånn inntrykt/stemplet, mens de Normahylsene som passet hadde bunnstempel mer som "risset inn". Endte med å slipe ned randen med ei fil husker jeg.

 

Hadde problemer med å lukke kombien - en Antonio Zoli - og også å få dem i RCBS Trimproen slik du beskriver nå.

 

Sigurd

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gravde i laderommet - og har du sett på maken.... Innerst, bakerst og borterst lå det en eske med 7x57R hylser fra den gang da... Jeg er ikke noen fotograf akkurat, men hvis du ser nøye på de to normahylsene, så er det faktisk en bitteliten forskjell i bunnstempelet. Skyvelæret har toleranse og er nok ikke like nøyaktig som et mikrometer, men dog ... det er forskjell på hvor tjukk randa er på de to normahylsene, og min erfaring var at det var konsekvent. Hylsa i midten = tjukk rand som måtte files for å kamre i A. Zolien og i TrimProen, mens randen på hylsa til høyre var helt fin og problemfri.

IMG_0793.JPG

IMG_0794.JPG

IMG_0795.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jøss!! Imponert!! 
jeg får kamret hylsene. Har testet alle i kiplauffen etter pressing, og kastet de få som ikke kamrer. (Utrolig kjipt å oppdage på jakt at patronen ikke kamrer…) Men jeg får ikke trimmet dem. 
vet det finnes trimmeutstyr med universal hylseholder. Kanskje det går?

Link to comment
Share on other sites

Trimmeutstyr med universal hylseholder er ukjent for meg, så beklager - der kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg endte som sagt opp med å file ned de normahylsene som var litt fete på randa. (Alt var forresten originale hylser fra fabrikkammunisjonspakker jeg kjøpte til kombien). For hylsetrimming nå for tiden bruker jeg helst Lee Trim Pro (jeg synes det blir litt tungvint med RCBS dreiebenken), så mulig denne kunne fungert for meg i så måte ....?

 

https://hjemmelading.no/produkt/lee-trimmepilot-og-holder-7-x-57-mm/ hvis man prefererer Trond Alvestad eller

 

https://www.brownells.no/CASE-LENGTH-GAUGES-Lee-Length-Gauge-Shellholder-7X57-Mauser-LEE-PRECISION-7-mm-Mauser-7-x-57-mm-Mauser-100010058

hvis man preferer Brownells

alternativt kan man jo også utmerket kjøpe direkte fra Lee. Men man må uansett har kuttehode og "lock stud" til Lee fra før, ellers er det ingen vits. Lee har også en ny og fancy Trim Pro Trim Die. Den er jeg personlig særs lite fornøyd med, så den vil jeg ikke anbefale til noen.

 

Trimming av hylser er ellers kanskje det jeg synes er absolutt minst gøyalt med hjemmelading ..... (muligens slått på målstreken av "rense tennhettelommer")

 

Sigurd

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (9 timer siden):

Jeg sjekket med Norma (med «skåret» bunnstempel) og S&B i Lyman hylsetrimmer med universal hylseholder, den fungerte fint.

Da låner jeg en sånn. 
veldig enig med @sigurd det er drepen å trimme hylser… lei av lading i det hele tatt jeg. Lader ikke til standardkalibrene. Kun til det litt sære, hvor fabrikkammo koster ei nyre. I min våpengarderobe nå lader jeg til 6,5x57r, 7x57r, 8x57irs og 375 h&h. 
 

Men, det er godt å ha en liten haug med hyls i bakhånd som er ferdig presset, trimmet og satt i hette i disse kalibkene. Da er det fort gjort å dunke oppi en passende dæsj med krutt og ei kule 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...