Jump to content

Hvordan gjøre oppbevaringen av våpen lovlig igjen....


Lislebu

Recommended Posts

Kort og greit så er våpenskapet hjemme smekk fullt og når foreldra mine arva etter besteforeldra mine så dukka det også opp våpen på den fronten. Flere våpen og stappa skap hos meg så ble resultatet at jeg kjøpte enda ett skap, men dette ble da satt hos foreldra mine. Siden jeg da kjøpte et ganske stort skap der ble det veldig lettvint å flytte litt av mitt dit da ett 8/16 skap som jeg har hjemme hos meg blir lite for hva som står inni.  Her nylig kom jeg over et innlegg om oppbevaring av våpen og da slo alarmen som sikkert skulle kommet som en selvfølge. Jeg oppbevarer jo ikke våpna mine på min egen adresse... jada man skulle sikkert tenkt på dette med en gang, men når man kjøper skapet, setter det hos foreldra og stapper tinga sine inni så kom ikke tanken om at det var ulovligheter man kanskje bedrev, ettersom selve oppbevaringen var on point ellers.

 

Kan jeg nå bare gjøre dette:

1) Skrive personalia inn på ett world dokument, legge ved bilde av førerkort 

2) Føre opp de 5 våpna jeg oppbevarer på adressen til foreldra mine

3)  Legge ved kvitteringa på våpenskapet

4) Stappe i en konvolutt og levere i luka på stasjonen og da er alt good?

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis en av dine forelder oppfyller kravet for lån av våpen, så kan dere få ordnet med en utlånserklæring.

Muligens du må bytte om på våpnene (våpentyper) som er lagret hos dine foreldre, for at utlånserklæring går i orden.

 

Det koster 248,- å få ordnet med utlånserklæring, og den er ikke tidsbegrenset🙂

 

 

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/vapen-til-jakt/

 

 

 

 

Edited by Apollo
Retting av skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Dersom en av foreldrene har våpenkort fra før er det bare å fylle ut et skjema om utlån i to eksemplarer for hvert av våpnene, tror jeg. Politiet skal ikke ha kopi.

 

Det er også et skjema for oppbevaring på annen adresse. Dette skal sendes til Politiet.

 

Begge deler er gratis.

 

Prøvde å laste opp skjemaene, men forumet tar visst ikke .pdf. Men de kommer opp på Google.

Link to comment
Share on other sites

Våpen eller vital del, skal oppbevares i våpenskap, er slik jeg har lest meg til det. Hjemme hos meg, har jeg bolten til ei rifle og forskjefte til ei s/s hagle i mitt våpenskap. Min sønn, som bor noe trangbodd, har ikke våpenskap og jeg leste meg til at dette var lovlig. Han har våpnene hjemme hos seg i ett klesskap, men vital del hos meg. Vi bor ikke engang i samme by. Jeg tror dette er lovlig. Men jeg er ikke jurist...

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Robinson said:

Våpen eller vital del, skal oppbevares i våpenskap, er slik jeg har lest meg til det. Hjemme hos meg, har jeg bolten til ei rifle og forskjefte til ei s/s hagle i mitt våpenskap. Min sønn, som bor noe trangbodd, har ikke våpenskap og jeg leste meg til at dette var lovlig. Han har våpnene hjemme hos seg i ett klesskap, men vital del hos meg. Vi bor ikke engang i samme by. Jeg tror dette er lovlig. Men jeg er ikke jurist...

 

Intensjonen bak lovverket er at eieren skal ha kontroll på sine våpen, hele våpenet. Det dere driver med er neppe lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...