Jump to content

Handle ammo i Sverige


ergr

Recommended Posts

Hei alle. 

 

Har søkt litt og ser at emnet har blitt diskutert før.  Dog er trådene eldre enn oppdatert lov og forskrift. 

 

Lurer på et par ting angående shopping av ammo i utlandet. 

 

Om jeg finner ut at jeg skal jakte i Sverige, og ønsker å kjøpe ammunisjon på den svenske siden av grensen.  Lar det seg gjøre med å vise et norsk våpenkort.?

 

Og om jeg ikke får skutt opp alt og vil ha restene med hjem,  er det godt nok med våpenpass?

 

Sett at jeg skulle snuble over et godt tilbud på ammunisjon som jeg ønsker å få sendt over grensen, hva er fremgangsmåten da?

 

Syns forklaring både på toll og politiet er litt uklar hva angår ammunisjon. De refererer mest til våpen. 

 

Toll skriver at politiet må gi tillatelse til innførsel, men på epost svarer de at det er det toll som tar seg av. 

 

Så jeg er litt forvirret og håper at noen her har vert borti noe lignende i det siste. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det som er artig er at dette leste jeg i forskriften også. Altså at en må søke på et skjema. Så jeg sendte mail til politiet for å spørre om hvor jeg kunne finne dette skjemaet.  Da fikk jeg til svar at dette var det Toll som styrte med, så jeg sendte mail til Toll og fikk til svar at dette er det Politiet som styrer med. 

 

Så nå har jeg lyst til å på trass kjøre hele veien til Sverige for å kjøpe en eske med patroner, ta med utskrift av begge epostene, gå på rødt på grensen og la de finne ut av det. 

 

Men uansett. Er det godt nok med norsk våpenkort for å handle på østsiden av grensen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt både krutt, kuler og ammo i Sverige. Det har gått helt greit. De fleste har ikke spurt etter våpenkort heller. Ad import så skal man egentlig ha egen tillatelse, men jeg har nå fått med alt hjem hver gang uten å søke. Det handler nok like mye om mengden varer man kommer med når tolleren spør om man noe å fortolle. De er stort sett pragmatiske og fornuftige disse folka, sjøl om en del ynder å fremstille dem som monstre. 

Link to comment
Share on other sites

ergr skrev (10 timer siden):

I Sverige med norsk våpenkort? Regner med at det var det du mente, men bare for å være helt sikker.

Ja. Samme erfaring som Jeger'n. Uansett så er reglene slik de er mhp å ta med innkjøpene hjem. Enhver får gjøre sine valg. Noen velger å kjøre i nitti selv om skiltet sier åtti også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...