Jump to content

Victory v8 30mm vs 36mm


kjetilh

Recommended Posts

Jeg har Victory V8 1,4-14x50 av utgaven med stort rør, og er SUPER fornøyd med dette!

Ser nå at de har kommet med ny utgave og er tilbake på 30mm rør. selgeren hos skittjakt var brennsikker på at dette ga mye bedre lysgjennomgang, men zeiss oppgir 92% på begge. hva er egentlig poenget med å gå tilbake? Jeg skulle gjerne hatt siktet mitt noen millimeter lavere, men jeg bytter ikke kikkert av den grunn, må være noe mer i det

Edited by kjetilh
Link to comment
Share on other sites

kjetilh skrev (7 timer siden):

hva er egentlig poenget med å gå tilbake?

Kan ikke være noe annet enn dårlige salgstall.

 

kjetilh skrev (7 timer siden):

selgeren hos skittjakt var brennsikker på at dette ga mye bedre lysgjennomgang,

Nå er det slik at de som snakker om lysgjennomgang avslører at de ikke har spesielt god peiling på optikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut for meg at dette er en mer eller mindre vellykket "facelift" 

 

Etter min mening så var de gamle for store generelt, men nå har de redusert røret så vanlige montasjer passer. Fortsatt har de, de samme alt for store okularer. Justeringsrattene ser ikke ut til å ha blitt redesignet, så nå er proporsjonene her også "feil"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man ønsker stort synsfelt og eller lang øyeavstand, må man ha store okularer.

 

Det virker som om alt for mange lar seg påvirke av store tall i databladet, selv om det viktige er helheten. 

 

Ulempene med store okularer er høy vekt og hvor lavt man kan montere siktet. i tillegg til at de er stygge.

 

Zeiss sin første victory-serie hadde 90 mm øyeavstand og mer enn tilstrekkelig synsfelt, selv om den bare hadde 40 mm diameter til okularrøret.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • kjetilh changed the title to Victory v8 30mm vs 36mm

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...