Jump to content

338 WINMAG og 300gn’s FMJ kuler


RHINO

Recommended Posts

Woodleigh sin ladebok har følgende ladning for deres 300grain RN SN i 338 Winchester Magnum

N160
Starting load : 59 grains, 2110 fps.
Maximum loads: 65 grains, 2325 fps.

FMJ bør vel sannsynligvis reduseres en del?
Men dette var det jeg fant i hylla.

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vihtavuori sine ladedata for 338 win mag har du kanskje sett på, med data for 300 grain Sierra HPBT? Det er den kulen som ligner mest på 300 grain Lapua Scenar som jeg har funnet ladedata til - antar det er den kulen du sikter til? 

 

N160 

Startladning: 62,7 grain, 692 m/s

Maksladning: 68,3 grain, 745 m/s

 

Jeg syns 68,3 grain N160 høres fryktelig mye ut for en 300 grain kule i 338 win mag... men det er bare min magefølese basert på begrenset erfaring med 338 win mag. Har kun ladet diverse jaktkuler i 225 og 250 grain.

Link to comment
Share on other sites

Hva er bruksområdet til trådstarter?

Nosler har 338WM data for sine 300gr kuler. Når det er sagt så tror jeg ikke det er hensiktsmessig med så tunge kuler i dette kaliberet. Løpet må ha stigning til å takle det. I praksis gjør ikke orginalløp det med VLD type kuler. Og skal du maksimere effekten av disse kulene må man sette de så langt ute (hvis friflukt tillater det) at de ikke går i magasinet på de fleste riflene . Jeg lader patroner som enkeltskudd til min 338WM for litt leking på langhold, men bruker 250gr VLD type kuler. Jeg har langt løp og får grei utnyttelse av langsomtbrennende krutt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...