Jump to content

Valg av optikk


EilertseN

Recommended Posts

Hvis du jakter i skumringa ville jeg ikke valgt Counquest, da den ikke har lys i retikkelet. Har prøvd både med og uten og for meg er fordelen av lys i retikkelet stor.

 

Prismessig har du flere alternativer, men det er noen spørsmål du må avklare. Hvor stor lysåpning vil du ha? Hva slags retikkel? Hvis du går på 56 mm åpning er Winge våpens tilbud på Docter godt. Problemet er bare at budsjettet sprekker :wink: . Mulig du kan se på denne http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=4240 men her blir det også budsjettsprekk.

 

Mulig jeg skal slutte å gi råd da det kan bli i dyreste laget å høre på meg... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den der er det vel ikke lys i.. hvor viktig er lys for folket ?

 

Lys er det minst viktige, og det første som bør kuttes ut hvis man ønsker å spare noen tusenlapper. Et dårlig sikte blir ikke bra bare man monterer lysretikkel.

 

Så Zeiss Diavari Classic 2,5-10x50 er desidert mest for pengene i den prisklassen du er i.

Link to comment
Share on other sites

Den der er det vel ikke lys i.. hvor viktig er lys for folket ?

For meg så har lys ført til at jeg har skutt en rev og tre rådyr i høst som jeg ikke kunne skutt hvis jeg ikke hadde hatt lys. Men vi er forskjellige, for meg har det blitt avgjørende, mens andre legger mindre vekt på det. Jeg vil anbefale deg å prøve å få lånt noe eller på en eller annen måte få prøvd dette.

 

Du skriver at du skal jakte i skumringen. Min erfaring er at dyrene ofte kommer når lyset er veldig dårlig. Før jeg begynte med lys i retikkelet opplevde jeg at jeg så gennom siktet på en sort dyrekropp mot en mørk bakgrunn og retikkelet var også sort. Det ble da vanskelig for meg å sentrere det sorte retikkelet mot den sorte dyrekroppen. Med en liten svak rød lysprikk er det meget enkelt å sentrere retikkelet og skuddene jeg har skutt har gått dit jeg ville.

 

Jeg ville spart litt lenger og kjøpt med lys. Likevel enig med amatør at et dårlig sikte ikke blir bra bare man monterer lys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet mye i skumring og i måneskinn med zess viktory 3-12x56 med lyspunkt. Det må være temmelig mørkt viss det skal være behov for å slå på rødpunktet. Tror nok jeg ville anbefalt Zeiss Diavari Classic 2,5-10x50 til den prisen du nevner. Du blir garantert fornøyd. Jeg har tysk 4 retikel, kjemperetikel til jaktbruk, til lysdottsikte ville jeg valgt en mye tynnere retikkel da det ikke er behov for tykk retikel med lysdott.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet mye i skumring og i måneskinn med zess viktory 3-12x56 med lyspunkt. Det må være temmelig mørkt viss det skal være behov for å slå på rødpunktet. Tror nok jeg ville anbefalt Zeiss Diavari Classic 2,5-10x50 til den prisen du nevner. Du blir garantert fornøyd. Jeg har tysk 4 retikel, kjemperetikel til jaktbruk, til lysdottsikte ville jeg valgt en mye tynnere retikkel da det ikke er behov for tykk retikel med lysdott.

 

Zeiss Diavari Classic 2,5-10x50 er ett sikkert valg. Meget god kikkert som "kjører" fra Conquesten(e) så det griner. Både på mekanikken og ikke minst optisk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Zeiss Victory 2.5-10x50 for 5 år siden. Den var uten lys, noe jeg fikk ettermontert i sommer etter å ha sett på siktet til en kamerat. Det er denne jeg har på 308 rifla og har jaktet rådyr med i høst. Sammen med tysk nr 4 er dette en genial kikkert for meg og mitt bruk.

 

I tillegg har jeg en Schmidt and Bender 2.5-10x56 Night and day, det vil si at den har lys også for bruk om dagen. Denne kikkerten har tynnere retikkel enn Zeissen, noe jeg nok må bruke litt tid på å venne meg til. Har ikke brukt denne noe særlig, men har skutt en rev med gamle 223n som jeg hadde den på i høst. Det var midt på natta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Zeiss Victory 2.5-10x50 for 5 år siden. Den var uten lys, noe jeg fikk ettermontert i sommer etter å ha sett på siktet til en kamerat. Det er denne jeg har på 308 rifla og har jaktet rådyr med i høst. Sammen med tysk nr 4 er dette en genial kikkert for meg og mitt bruk.

 

I tillegg har jeg en Schmidt and Bender 2.5-10x56 Night and day, det vil si at den har lys også for bruk om dagen. Denne kikkerten har tynnere retikkel enn Zeissen, noe jeg nok må bruke litt tid på å venne meg til. Har ikke brukt denne noe særlig, men har skutt en rev med gamle 223n som jeg hadde den på i høst. Det var midt på natta.

 

Hva kostet det å ettermontere lys? Hvem gjor dette ?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det lurer jeg også på. De er litt ulike i utseendet, Classicen ser naturlig nok noe enklere ut. Men jeg har ikke sett noen tester eller sammenlikninger av classicen opp mot andre kikkerter. Og det at den kun selges på supertilbud gjør at jeg automatisk blir skeptisk :wink: . Jeg tror ikke de ville øst ut disse kikkertene slik hvis de var i nærheten av de dyre modellene, det ville vel gått utover salget av de dyrere siktene.

 

Når det gjelder Victory er det en testvinner i de testene jeg har lest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...