Jump to content

Enkelte hylser uten kulehold


YnStee

Recommended Posts

Hei

 

Av mine i utgangspunktet 100 hylser i 6mmPPC (norma hylser), så er det bortimot 10 stk som det er veeldig lett å sette kula i. Alle hylsene presser i samme verktøy, Redding Neck sizer.

 

Er det rett og slett ulik godstykkelse som gjør forskjellen nå dette oppstår?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne godstykkelsen skal ha noen vesentlig betydning. Ekspanderknappen skal vel utvide halsen på returen når denne er "fri"? Og hvis alle hylsene er Norma-hylser er det heller ikke så sannsynlig med variasjoner i godstykkelse. Jeg kjøpte for øvrig et RCBS die set A til .308W i sommer og opplevde dårlig kulehold i noen hylser. Løsningen ble å slipe forsiktig litt av ekspanderknappen med fint smergelpapir, og da var problemet løst. Jeg har aldri hatt problemer med dårlig kulehold i de andre patronene jeg lader, 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06, til tross for variasjoner i hylsefabrikat og godstykkelse. Bruker RCBS die set til disse også. 

Redding Reloading Type S Neck Die Set | Up to 31% Off w/ Free S&H

Link to comment
Share on other sites

Jo mer nøye produsenten er på toleranser  jo mer slike tilfeller vil vi oppleve. Et paradoks, ja.

På hylser beregnet for BR/presisjonsskyting er ofte hylsehalsen tynnere enn "vanlig" og mer uniform i tykkelse. Et "die" sett for presisjonslading er ofte slik at det presser hylsehalsen så lite som mulig, og ekspanderknappen skal kun ta siste justering. Dersom hylsen presses så mye at ekspanderknappe skal utvide halsen mye vil hylsen kunne bli trukket skjev, og forlenget. Det gir dårlig presisjon. Derfor opplever vi at noen hylser er så tynnvegget at de ikke blir presset nok. Et bushing sett løser dette, men koster om man skal ha flere bushinger.

I 300 WM må jeg ha tre ulike bushinger for å kunne presse ulike hylsemerker korrekt. Teoretisk skal resultatet bli bedre og levetid på hylsene bli lengre om messingen presses så lite som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...