Jump to content

Jaktdress dame


Siren

Recommended Posts

Jeg er ikke spesielt imponert over utvalget i jaktklær til dame. Nå kjenner jeg ikke til Sasta, som forsåvidt ser bra ut, men synes ellers at det ser ut som om utvalget nesten har blitt mindre de siste 20 årene. På nittitallet laget Norrøna egne jaktbukser i damefasong og det gjør de ikke i dag.

 

Jeg tenker at hvis man er ganske kvinnelig i formene, altså med bredere hofter og smalere liv enn menn, er det største problemet å få bukser til å sitte godt. Jeg kan utstyre kona med en unisex-jakke, særlig hvis det er en skalljakke som skal være stor nok til å plass til en tjukk ullgenser under uansett, og når hun får plass til brystkassa blir den både lang i ermene og stor rundt livet - men det funker jo, på en måte.

Herrebukser funker derimot ikke. Bukser som passer i livet går ikke over hoftene, og de som passer over hoftene er altfor vide i livet og altfor lange i tillegg. 

 

Hun må ha turbukser i damemodell og bør ha softshell/vindjakke i damemodell. Derimot er hun villig til å bruke skalljakke og skallbukser i unisex, etter resonnementet at når det er fryktelig mye vær er det viktigste å holde seg tørr og varm.

 

Så mitt råd er å finne gode bukser i en god farge, selv om de ikke er markedsført som jaktklær. 

Norrøna hadde nettopp 3 forskjellige modeller i olivengrønn (trang, ganske trang og hybridbukse) i outleten sin, men de er borte så det hjelper ikke.

Bergans har en del fine damebukser som jeg ikke har sett i virkeligheten, men denne, denne, denne og denne ser bra ut. I tillegg har de mer tights-aktige bukser til fine dager i tidlig-jakta eller når man er veldig mye i bevegelse.

 

Ellers lager VRTBR egne modeller til dame som ser veldig, veldig bra ut (har bare sett dem fra avstand), kanskje mest av alt til høyfjellsjakt, hvis man er komfortabel med lang jakke. 

Link to comment
Share on other sites

Vel tror fruen som absolutt har det som kalles for kvinnelige former hadde prøvd det meste uten å bli veldig fornøyd, før hun kjøpte seg et sett bukse og jakke fra Sasta som hun påstår er perfekt. Ser også at min eldste datter på 36 år nå har investert i et tilsvarende sett. De er jo ikke av de billigste men kvaliteten er jo meget bra. Bruker samme merke selv men da i herremodell. 

Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere Jeg er 160 og 50 kg så jeg må nok ha dame klær så det henger på kroppen 😅 Jeg går på rådyr og hjorte jakt i bratte vestlandslier hele sesongen, både smyg og post.  I og med jeg også er med på måneskinns jakt ut i desember, synes jeg klærne bør ha plass til en  tykk genser under, da det blir kaldt å sitte på post. Jeg håper å kunne ha en jaktdress til alt. 😄Selv om jeg er en frostpinne😂

Link to comment
Share on other sites

Bruk heller det du har av annet vindtett og varmt tøy og bruk en overtreksdress for camuflasjen sin del. 

sjølv har eg en sånn. Screenshot_20211109-064614_eBay.jpg.a93c45e9135f7c78e63333a3729611e9.jpgFunker kjempebra og er veldig billig. Kan ha oljehyre under om det kniper. Med denne opplever eg att småfugler lander på meg når eg sitter i ro.

kjøpt på ebay https://www.ebay.com/itm/Leaf-Camouflage-Woodland-Sniper-Camo-Ghillie-Suit-Set-3D-Jungle-Forest-Hunting-/313167136003?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l6249&mkrid=711-127632-2357-0

Dei fins ogso som poncho

 

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...