Jump to content

Mauser fra Våpen søilen


Balci

Recommended Posts

Jeg har en sånn. Kjøpt hos Søilen for et par år siden. Søilen leverer alltid god service, men med kjøp av disse riflene er litt lotto. Ring til butikken og be om få en grundig beskrivelse av standen på den rifla du evnt skal kjøpe. Dette varierer veldig. Og det er ikke alltid slik at den fineste går best.

 

Ellers så kan du vel og ringe Landrø, da det er derfra alle disse kommer fra... Og, så og si ALLE våpenbutikker har slke liggende, så ta en liten tur rundt og se på riflene. (Om mulig)

 

De har ofte ikke pussestang eller reim. Men dette kan kjøpes på QXL når som helst. Dette er også den eneste delene uten nummer, så det er ikke så farlig. Bajonettfestet er der og alle tyske merker, bortsett fra de som frest bort for å gi plass til norske nummer. Jernsiktene er gode og originale tyske(?). Ingen problem å skytestorviltprøve med de.

 

Håper dette var til hjelp. Et lite søk på "Mauser M98", "Mauser K98" eller "HV Mauser", både her og på Google gi mye mer info.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene, pussestang skal vell bli enkelt å få taki.

 

Kan du beskrive Søilen mauserne litt mer, hva er det som trekker ned på kvaliteten? Så lenge børsa er helt stokk og uten rust, og ikke mangler noe annet en pussestang/reim er jeg ganske fornøyd.

 

Er det standard for HV mausere å være i 30-06 Springfield? Hadde vært så brutalt mye enklere å bare ha en søknad på Mauser i .30-06 liggende uten å måtte sende inn en ny en for et annet kaliber.

 

Skal ringe dem på Mandagen, kjøpte en Ruger Mini fra dem i sommer, dem sendte den fra Bergen til Trondheim helt uten problemer, fantastisk service.

 

Takk igjen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og hva tar Landrø for en M98? Langt over 1000 lappen?

søilen sine M98K-F1 kommer sikkert fra landrø.så de er neppe særlig dyrere der.

 

Så ingen priser på sida hannes, ellers lite informasjon

 

Han kan vell sende til Trondheim han og, går jeg utifra.

Link to comment
Share on other sites

Så ingen priser på sida hannes, ellers lite informasjon

 

Han kan vell sende til Trondheim han og, går jeg utifra.

poenget mitt var at jeg ville ikke bestilt et slikt våpen på postordre. jeg ville gått inn på en butikk hvor de har flere slike og plukka ut en god en. for det kan variere fra godt brukte eksemplarer til nesten ubrukte.

Link to comment
Share on other sites

Så ingen priser på sida hannes, ellers lite informasjon

 

Han kan vell sende til Trondheim han og, går jeg utifra.

poenget mitt var at jeg ville ikke bestilt et slikt våpen på postordre. jeg ville gått inn på en butikk hvor de har flere slike og plukka ut en god en. for det kan variere fra godt brukte eksemplarer til nesten ubrukte.

 

Har ikke mulighet til å dra ut av Trondheim pga. arbeid etc, men jeg skal forhøre meg om kvaliteten på riflene over telefon, skal også sjekke litt rundt i Trondheim, men tviler på at noen har M98.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så ingen priser på sida hannes, ellers lite informasjon

 

Han kan vell sende til Trondheim han og, går jeg utifra.

poenget mitt var at jeg ville ikke bestilt et slikt våpen på postordre. jeg ville gått inn på en butikk hvor de har flere slike og plukka ut en god en. for det kan variere fra godt brukte eksemplarer til nesten ubrukte.

 

Har ikke mulighet til å dra til Bergen pga. arbeid etc, men jeg skal forhøre meg om kvaliteten på riflene over telefon, skal også sjekke litt rundt i Trondheim, men tviler på at noen har M98.

hva med å dra til lillestrøm.

landrø kjøpte hele partiet av slike våpen fra forsvaret da de kvitta seg med dem......

Link to comment
Share on other sites

Skulle elsket å tatt meg en ferie, kjørt rundt, kjøpt mausere, pff.

 

MEN, jeg er veldig bekymret for at det ikke finns stort med mausere igjen, ihvertfall ikke noen med superb/god kvalitet.

 

Så jeg får ta sjangsen, liker virkelig ikke at jeg ikke får plukket ut eget våpen, men, jaja, Sistemann til mølla får ingen M98, ikke sant.

Link to comment
Share on other sites

En faktor du bør ta med i beregningen, er produksjonsåret. De som ble produsert før krigen har gjerne en bedre kvalitet enn de som ble produsert mot slutten av krigen, for å si det slik... prøv å få tak i en fra før krigen, og ikke senere enn 1942. Fra 1943 og var ikke lenger kvalitetskravet så absolutt. (Det var visst noe som skjedde etter en beleiring av en viss russisk by gikk litt i dass...)

Link to comment
Share on other sites

En faktor du bør ta med i beregningen, er produksjonsåret. De som ble produsert før krigen har gjerne en bedre kvalitet enn de som ble produsert mot slutten av krigen, for å si det slik... prøv å få tak i en fra før krigen, og ikke senere enn 1942. Fra 1943 og var ikke lenger kvalitetskravet så absolutt. (Det var visst noe som skjedde etter en beleiring av en viss russisk by gikk litt i dass...)

er dette feltrykter eller er det verifisert?

jeg har nemlig hørt at M98 låskassene var gode helt fram til 1944.......

Link to comment
Share on other sites

Selv om eg er rimelig fersk i gamet så har eg også hørt 1944.

Det må jo stå noe om dette ett eller annet sted så mye som dette våpnet blir brukt til prosjekter rund om.

Og det er jo også mangen her inne som har "skremmende" mye peiling på disse her inne. :D

Spurte for ei stund siden om råd til en mauser og en krag og det var helt utroligt hvor mye peiling folk har på dette området.

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Landroe tar vel 995,- for M98Kf1 (aka HV/mauseren)

Alle HV mausere er i 30-06, men du kan komme over Noen politi (eller NSB) mausere i 7,92x57 (originalkaliberet) Men varianter utover HV typen er dyrere.

Har mauser kasser fra 38 (hv original 30-06)og 42 (ombygd scout i .308) selv, ingen problemer med dem.

 

Ville foroevrig tatt amerikansk mauser ekspertise med en STOOR klype salt (jfr en annen traad du har)

 

Det store spoersmaalet er vel egentlig hva du skal med den?

Tror neppe det blir noe underskudd paa M98 de neste decenniene...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkert en av forumets medlemer som kan være behjelpelig med å stikke innom Landrø og plukke ut en OK HV-mauser til deg, (en slik tjeneste er verdt en flaske cognac...).

 

Noen stor mangel på mausere blir det neppe de nærmeste 100 årene, med 14milioner produsert bare av M98K vil det nok være en til oss alle så lenge POD er snille!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir manko på noen år.

Landrø overtok 14500 stk.

 

Har de ikke allerede solgt en god del?

 

Sikkert en av forumets medlemer som kan være behjelpelig med å stikke innom Landrø og plukke ut en OK HV-mauser til deg, (en slik tjeneste er verdt en flaske cognac...).

 

Noen stor mangel på mausere blir det neppe de nærmeste 100 årene, med 14milioner produsert bare av M98K vil det nok være en til oss alle så lenge POD er snille!

 

Jeg hadde satt stor pris på det, skal sende inn en søknad her på mandagen nå, noen som vet hvor lang tid politiet bruker i denne tida her?

 

Takk igjen for alle svarene, kan virkelig stole på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ett annet svevende rykte er at mange forhandlere var innom Landrø og fikk plukket ut de "beste". Samme gjengen sitter med disse nedlåst i påvente av at Landrø skal gå tom og tusen-krone-regelen skal oppheves.

 

Det beste tipset er som sagt over flere ganger:

- Du må selv ta og se på disse før du kjøper. Selv om prisen er lav har du bare plass til en slik på våpenkortet, og du vil at den skal være bra.

 

Tips nummer to:

Kjøp en som er produsert før krigen, av en motivert tysker, enn en fra slutten som er satt sammen av en hevngjerrig krigsfange.

 

Tips nummer tre:

Ikke kjøp slike basert på utrolige historie. Noen liker å booste opp prisen med heltedåder og "gjemt i låvegulvet" tull.

 

Tips fire:

Nummerlike Mausere fra krigen med alle stempler i orden og i original kalibeleret, er verdt mye mer enn 1000,-

Får du tilbud om en slik er det faktisk lurt å ta en liten søkerunde og sjekke mer. Disse er det forøvig ikke lov å plombere eller bygge om til middels dårlige jaktrifler.

 

Tips nummer fem:

Ikke kjøp en som allerede er tuklet med av private. Uansett hvor fint det enn ser ut.

 

 

Kjøp rett fra Landrø (evt via lokale forhandlere). Jeg valgte en stygg 1938 modell, som går veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

mye feltrykter om m98kf1 ser jeg...

Nu vel, jeg er ikke uemig med 14 i hans konklusjoner. Jeg er alikevell litt i tvil i forhold til hva trådstarter skal bruke mausere til. Jeg lurer også på hvordan man ved å "se på" en m98 kan avgjøre om den er bra eller ikke, og hva er egentlig bra/dårlig i denne sammenhengen?

 

(definer, Definer, definer...)

Link to comment
Share on other sites

Vel. Med se på mener jeg at det er eneste veien å gå. Trådstarter innrømmer indirekte at han ikke har førstehånds kjenskap.

 

Jeg fikk se på, og prøve en tur på banen. Hva skade kan en tilføye en en slik? Demo brukt HV-mauser?

 

Er enig med Nøtten om det mangler en liten definisjon

 

Hilsen Fjorten.

Link to comment
Share on other sites

mye feltrykter om m98kf1 ser jeg...

Nu vel, jeg er ikke uemig med 14 i hans konklusjoner. Jeg er alikevell litt i tvil i forhold til hva trådstarter skal bruke mausere til. Jeg lurer også på hvordan man ved å "se på" en m98 kan avgjøre om den er bra eller ikke, og hva er egentlig bra/dårlig i denne sammenhengen?

 

(definer, Definer, definer...)

 

hvor kommer tvilen fra? Og hvorfor skulle du bry deg?

 

Storvilt (Høyeste cal. jeg har nå er 7.62x39), baneskyting, eventuell SHTF, og av ren interesse for solide og originale våpen med historie.

Link to comment
Share on other sites

Ett annet svevende rykte er at mange forhandlere var innom Landrø og fikk plukket ut de "beste". Samme gjengen sitter med disse nedlåst i påvente av at Landrø skal gå tom og tusen-krone-regelen skal oppheves.

 

Det beste tipset er som sagt over flere ganger:

- Du må selv ta og se på disse før du kjøper. Selv om prisen er lav har du bare plass til en slik på våpenkortet, og du vil at den skal være bra.

 

Tips nummer to:

Kjøp en som er produsert før krigen, av en motivert tysker, enn en fra slutten som er satt sammen av en hevngjerrig krigsfange.

 

Tips nummer tre:

Ikke kjøp slike basert på utrolige historie. Noen liker å booste opp prisen med heltedåder og "gjemt i låvegulvet" tull.

 

Tips fire:

Nummerlike Mausere fra krigen med alle stempler i orden og i original kalibeleret, er verdt mye mer enn 1000,-

Får du tilbud om en slik er det faktisk lurt å ta en liten søkerunde og sjekke mer. Disse er det forøvig ikke lov å plombere eller bygge om til middels dårlige jaktrifler.

 

Tips nummer fem:

Ikke kjøp en som allerede er tuklet med av private. Uansett hvor fint det enn ser ut.

 

 

Kjøp rett fra Landrø (evt via lokale forhandlere). Jeg valgte en stygg 1938 modell, som går veldig bra.

 

Hvor har du funnet den loven du snakket om i Tips fire :?: Det finnes sikkert 10 miljoner 98K rifler i verden som er orginale, så det er ikke prat om noe super sjeldent våpen som er fredet :wink:

 

Her er "orginal" 98K tilsalgs til 3000 kr (ikke nr.lik) http://www.ny.no/stortogsmaatt/prospekt/?id=555284182

Link to comment
Share on other sites

1. Hvor kommer tvilen fra?

2. Og hvorfor skulle du bry deg?

3.Storvilt (Høyeste cal. jeg har nå er 7.62x39),

4.baneskyting,

5.eventuell SHTF,

6.og av ren interesse for solide og originale våpen med historie.

 

1) I tvil om hva som vil være de beste råd i fohold til hva du har tenkt å bruke jernet til. da med tanke på at du i flølge en annenn tråd allerede har en mauser som burde være fullt ut brukbar sammenlignet med en Hv-mauser

 

2) I den grad jeg gidder å "bry meg" så er det fordi jeg faktisk bruker fritiden min til å svare etter beste evne på det du lurer på.

 

3) Original HV, vil jeg nok ikke anbefale til storvilt jakt, men de er et godt utgangspunkt for ei grei jaktrifle med litt ombygging. (Har som nevnt en ombygd m98 selv, i 308 og i scout konfigurasjon)

 

4) Gøy å skyte på blink med gamle børser! vi vinner ikke, men smeller like bra! :mrgreen: (ngen av mauserene mine er ervervet til jakt, men til konkuranseskyting innen NFPS, og jeg er selvoppnenvnt norgesmester i praktisk rifle, klassen manuelt opperert rifle 2008*)

Her kan faktisk en god HV mauser hevde seg, og vi er noen entusiastr som skyter med dem her.

 

5)Err.. du vet dette er et åpent forum? som alle leser? mauser ikke et dårlig valg, for all del, men sånn læll da!

 

6) Absolutt! men jeg tror det er litt for myepreik om hva som er dårlige / gode mauserer og hvordan man finner den magsike mauseren osv. Min erfaring at det er lite forskjeller og at det er stort sett helt greit uanset. (har bare bruker erfaring fradem ikke proffesionel) derfor

lurer jeg også på hva som folk defineres som "dårlig" i hv mauser.

 

*ville ha vunnet om scoringen på silvermountain match hadde blitt kjørt, men for få deltagere i klassen :evil::wink:

Link to comment
Share on other sites

=>hassel

her har jeg i mine øyne beskrevet hvordan finne en "god" M98K-F1:

poenget mitt var at jeg ville ikke bestilt et slikt våpen på postordre. jeg ville gått inn på en butikk hvor de har flere slike og plukka ut en god en. for det kan variere fra godt brukte eksemplarer til nesten ubrukte.

en som er lite brukt(dvs lite slitt) er i mine øyne bedre enn en som er mer slitt.

tror ikke forskjellen i årstall eller produsent er så stor at den har mer å si enn slitasjen på våpenet. har fått forklart at alle M98K som ble ombygd til F1 i norge var gode våpen. dvs de var gode allesammen på 50 tallet da de ble pipet om. å da tenker jeg at den største forskjellen i dag er hvor slitt de er.

så jeg ville glatt oversett produsentkode og år om jeg fant en nesten ubrukt sak....

 

(er forresten ganske så enig med hassel i hans skriblerier om M98K i denne tråden)

Link to comment
Share on other sites

Joda, om løpet ikke duger i det heletatt så må jeg vurdere et nytt et, utover det skal en 1940-1943 Mauser virke uten noen problemer vil jeg tro. Jeg skjønner at folk liker å bygge på disse Mauserene, men jeg har lite lyst til å voldta ei komplett rifle som var godt nok for både Wehrmacht og Norge, spesielt etter å ha sett tragiske eksemplarer som min nåværende Mauser.

 

Kort sagt, jeg har lyst til å oppnå versital og brukbar treffsikkerhet med åpne sikter på rundt 200 meter, med det sier jeg meg fornøyd, Skulle jeg bygged et våpen måtte det bli en AR15, eller en Remington 700, ingenting av verdi blir tapt om noe går feil i byggeprosessen der.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg bygged et våpen måtte det bli en AR15, eller en Remington 700, ingenting av verdi blir tapt om noe går feil i byggeprosessen der.

 

Du har nok større verditap i det du kjøper en AR eller en rem 700 en du klarer å gjøre med noe feil på en m98 :wink: (til 995,- er det ikke så mye å tape. Det er vel i bunn og grunn kassa du kjøper. Jeg har forøvrig noen 30-06 løp for mauser om du er interessert)

 

Høggern: Enig med deg i forhold til slitasje som utgangspunkt for hvor bra en mauser. Men hva er egentlig "bra" i en mauser? snakker vi om tomme samiger 300 meter? Funksjonerins problemer osv.?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok større verditap i det du kjøper en AR eller en rem 700 en du klarer å gjøre med noe feil på en m98 :wink: (til 995,- er det ikke så mye å tape. Det er vel i bunn og grunn kassa du kjøper. Jeg har forøvrig noen 30-06 løp for mauser om du er interessert)

 

Joda, med tanke på penger, men disse våpnene eier ikke sjel eller historisk verdi, og ville dermed vært langt mer forsiktig med en gammel mauser, høres kansje rart ut men :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Mauser M98f1 i 3006. Detter gode og rubuste rifler som ofte er merket av tidens bruke.

 

I forhold til valg av årsmodell BØR en ofte velge modeller før 1940 da det store produksjons presset begynte på tilvirkerene av M98.

 

Det har alltid verte et problem i forhold til kvalitet og kvantitet.

 

Modeller helt frem til 1941(og 42) har også god kvalitet. Etter invasjonen av Sovjet i 1941 fikk Tyskerene enda større behov for våpen, og da ble den virkelige krigsproduksjonen satt igang. Da ble ofte ulike dele kjøpt av forskjellige underleverandører som i noen tilfeller hadde tvangs arbeidskraft fra f.eks Frankrike og Øst Europa.

Dette medførte til dårligere kvalitet på arbeid og produkter.

Kvaliteten på råvarene sank også utover krigen.

 

Fra 1943 var presset på Tysk industri at jeg ville ikke valgt en Mauser 98 fra 1943 og utover. Det finnes sikkert untak her, med at noen av fabrikkene klarte å oppretholde en høy kvalitet på våpene.

 

Alle HV-Mævsere M98f1 er ombygd fra 7.92x57 til 7,62x63 (30-06 Springfield). De er så merket av ulik bruk av diverse HV soldater opp gjennom tiden. Noen har blitt "grisbanket" andre er blitt stelt pent med. I utgangspunktet BØR du se på børsa før du kjøper den.

Ofte skyter de ganske bra i forhold til presisjon, men noen kan være litt "kresen" på hvilke ammo de bruker. Dette må en bare prøve seg fra til selv.

 

Min 1938 modell har gode samlinger, bedre enn va rskytteren klare å benytte seg av ved bruk av åpne sikter. ALLE bude ha ett slikt klenodie i våpenskapet, da de er noen skikkelig bruksjern.

Kjet å ha som reservvåpen, og til bruk i tett skog der en ikke får "tid" til å bruker kikkertsikte.

 

Mener selv at det ikke er noe skup å bygge disse om til jaktbørser lenger, da et slikt ombyggingsprosjekt fort kommer opp i hva en NY billigbørse fra f.eks Remington/Savage/Howa e.t.c. koster.

Ville heller sett på bruktmarkedet etter en Tikka, Remington BDL, Ruger 77 o.s.v. Da får ofte en god børse med god presisjon til en rimelig pris.

 

Men som sagt løp å kjøp deg en M98f1 da det er en kjekk og god børse. Kjøp en modell (låskassen) før 1941, helst en førkrigsmodell.

 

Lykke til.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Mauser M98f1 i 3006. Detter gode og rubuste rifler som ofte er merket av tidens bruke.

 

I forhold til valg av årsmodell BØR en ofte velge modeller før 1940 da det store produksjons presset begynte på tilvirkerene av M98.

 

Det har alltid verte et problem i forhold til kvalitet og kvantitet.

 

Modeller helt frem til 1941(og 42) har også god kvalitet. Etter invasjonen av Sovjet i 1941 fikk Tyskerene enda større behov for våpen, og da ble den virkelige krigsproduksjonen satt igang. Da ble ofte ulike dele kjøpt av forskjellige underleverandører som i noen tilfeller hadde tvangs arbeidskraft fra f.eks Frankrike og Øst Europa.

Dette medførte til dårligere kvalitet på arbeid og produkter.

Kvaliteten på råvarene sank også utover krigen.

 

Fra 1943 var presset på Tysk industri at jeg ville ikke valgt en Mauser 98 fra 1943 og utover. Det finnes sikkert untak her, med at noen av fabrikkene klarte å oppretholde en høy kvalitet på våpene.

 

Alle HV-Mævsere M98f1 er ombygd fra 7.92x57 til 7,62x63 (30-06 Springfield). De er så merket av ulik bruk av diverse HV soldater opp gjennom tiden. Noen har blitt "grisbanket" andre er blitt stelt pent med. I utgangspunktet BØR du se på børsa før du kjøper den.

Ofte skyter de ganske bra i forhold til presisjon, men noen kan være litt "kresen" på hvilke ammo de bruker. Dette må en bare prøve seg fra til selv.

 

Min 1938 modell har gode samlinger, bedre enn va rskytteren klare å benytte seg av ved bruk av åpne sikter. ALLE bude ha ett slikt klenodie i våpenskapet, da de er noen skikkelig bruksjern.

Kjet å ha som reservvåpen, og til bruk i tett skog der en ikke får "tid" til å bruker kikkertsikte.

 

Mener selv at det ikke er noe skup å bygge disse om til jaktbørser lenger, da et slikt ombyggingsprosjekt fort kommer opp i hva en NY billigbørse fra f.eks Remington/Savage/Howa e.t.c. koster.

Ville heller sett på bruktmarkedet etter en Tikka, Remington BDL, Ruger 77 o.s.v. Da får ofte en god børse med god presisjon til en rimelig pris.

 

Men som sagt løp å kjøp deg en M98f1 da det er en kjekk og god børse. Kjøp en modell (låskassen) før 1941, helst en førkrigsmodell.

 

Lykke til.

 

MADMADS

 

Hei, jeg fant en brukt landrø Mauser (1943) til 700 kroner fra en privatperson like nær meg, Metallet var helt reint(Sterke metaller, ingen rust eller korrosjon), løpet så ubrukt ut, og stocken og finishen var veldig godt bevart, skulle likt en 1935-1940 Mauser, men det ser ut som dette eksemplaret er like så godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...