Jump to content

Affeksjon og ammunisjon.


Zardoch

Recommended Posts

Hallo alle sammen.

 

Har nylig registrert en arvet rifle (.308 Win). Søkte like etter at den nye våpenloven trådde i kraft og fikk våpenkort, - og de gode nyhetene er at det er ingen bruksbegrensninger der lenger, noe som betyr at man fritt kan kjøpe ammunisjon til denne. Foreløpig er jeg uten jegeravgiftskort (har tenkt å ta jegerprøve til våren, - og politiet sa at det ikke var noe problem å endre "bruksområde" fra "affeksjon"  til "jakt" i ettertid).

 

Det store spørsmålet er følgende: Jeg har også en lovlig uregistrert hagle, som jeg fikk av bestefaren min på 1980-tallet da jeg fylte 18. Dessverre har den vært defekt siden ca. 1990-årene, men nå ønsker jeg å få den reparert. Men hvordan er det med kjøp av ammunisjon til uregistrerte hagler nå? Jeg vet at før den nye loven kom, kunne man kjøpe ammunisjon på enten jegeravgiftskort, eller våpenkort på annet våpen. Men dette står det ikke noe om lenger i ny lov/forskrift. Kan jeg fremdeles kjøpe ammunisjon på våpenkortet for rifle, eller må man nå registrere våpenet, eller søke lensmann om tillatelse til å kjøpe ammunisjon? Noen som vet?

 

Begge disse våpnene betyr mye for meg. Det var med disse to jeg lærte å skyte i "barndommen" på et 500 mål småbruk utenfor allfarvei, i de gode gamle dager...

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, jeg tror ikke det er med hensikt at adgangen til å kjøpe haglepatroner på kun jegeravgiftskort er fjernet.

 

Ser ut som du må enten registrere hagla eller søke om tillatelse til å kjøpe ammunisjon til den, en slik tillatelse er vel tidsbegrenset så det kan hende registrering er det mest praktiske. Eneste aberet er at den da tar opp en plass i "garderoben". Etterregistrering av lovlig uregistrert hagle skal være gratis så vidt jeg vet, og om du fikk den av bestefar kan det være mulig å få den på affeksjon som grunnlag så den ikke spiser av kvoten på åtte jaktvåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, fant ikke noe om det i lov eller forskrift. Praksis har vært slik, eller var ment å være slik, men jeg ser ikke noe om det i någjeldende regelverk. 

 

Det mest fornuftige hadde vært å holde dem utenfor garderoben, slik at det ikke har negative konsekvenser å registrere dem. Men hvem vet om fornuften råder eller ei, når ikke forskriften sier noe om dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er det vel også snakk om en forvaltningspraksis med utspring i POD eller?, som skulle gi et incentiv til å registrere disse haglene, og det ble det fremhevet at disse våpen ikke skulle ta opp plass i garderoben. Om en googler på "etteregistrering- hagle- garderobe" vil en se at dette er spørsmål som har vært diskutert i innspill/ høringssvar fra POD (muligens mfl) til revisjon av lov/ forskrift, så opphavet finnes muligens der. Svjv har dette aldri vært tatt inn i lov eller forskrift, men at det finnes offentlig skriftlig dokumentasjon på denne praksisen mener jeg bestemt å ha sett på noe tidspunkt. Uoffisell dokumentasjon på denne prakisen er iaf ikke vanskelig å finne. Jeg har et par etteregistrerte hagler der det på våpenkortet er påført "etteregistrering" for å markere at disse ikke inngår i den ordinære garderoben.

Ønsket om registrering av lovlig uregistrerte hagler har kommet opp med jevne mellomrom, men har så langt ikke blitt noe av. Man anser vel at dette er et "problem" som etter som tiden går forsvinner av seg selv av naturlige årsaker, og at man derfor ikke trenger å bruke ressurser på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...