Jump to content

Vinglepetter..Er Savage Stevens 200 et "greit" alternativ?


kongle

Recommended Posts

Blir helt gal av rifler :evil: . Står enten mellom 6,5x55 eller 223. Hadde igrunn bestemt meg for 6,5x55(bra allround kaliber+masse ferdigrulla ammo), men så ombestemmer jeg meg nok en gang(ca. 2 gang pr min) :oops: .

 

Bruksområdet for rifla er småviltjakt dvs rype, hare og toppjakt. Har diskutert dette i et par tråder før. Har begrenset økonomi og er lite hipp på å koste på all verden. Går å sikler på Tikka T3 Lite+kikkertsikte+lyddemper. Det koster mye, men kan strekke meg dit (med et nødskrik).

Men kom over Savage Stevens 200 riflepakke til 5000 kr+lyddemper i tillegg.

Lurer derfor på om noen har erfaringe med Savage Stevens 200 i .223?? (Rifla har riflestigning 1:9)

Presisjon og praktisk bruk?Holder den mål?

 

Mvh

Kongle

Link to comment
Share on other sites

1) Jeg ville ha valgt 6,5, da kan du takke ja til rådyrjakt når det tilbudet kommer:-) Du har flere muligheter med dette kaliberet.

 

2) Har ingen erfaring med Savage, men det jeg har lest er litt ymse. Har du vurdert Howa? Leveres dog ikke i 6,5, men tror det bra rifler.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og "produsert tommhylser" med min Savage Stevens 200 i .223 i dag. :D

Eg er kjempe fornøyd med presisjonen på den. Den skyter bedre enn meg... :oops:

Har desverre ikke erfaring med dyre rifler så hvor mye bedre de måtte vere vet eg ikke men helt greit til mitt bruk.

Der er jo ikke noe våpen som gir deg følese av noe gromme greier akkurat.

Som en ser på prisen er det jo ikke noe dyrt våpen men eg bruker jo gjerne mine som "spitt og hammer" visst ikke eg har slike ting rundt meg så er dette greit til mitt bruk.

Trasigt med plast skramel av et skjefte.. men-men.

Treffer som regel hva eg sikter på. :lol:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg går for den rifla. Skal være et BRUKSVÅPEN ikke en prydgjenstand. Virker som den gjør jobben. Takker for svar John. Ser at du bruker BR Reflex T8. Fungerer greit? Hvor mye kappa du løpet?Hvordan er smellen? Hvor tunge kuler kan du stabilisere og hva slags "ferdigrulla ammo" går greit/har god presisjon i rifla?

Vet at det ble mange spørsmål her nå, men bare må spørre og grave... :wink:

 

Kongle

Link to comment
Share on other sites

normal_bilder_064.jpg

Hei kongle.

Holder på og hanke inn ladeutstyr for tiden så det er så langt "ferdigrulla" som har blitt brukt i mi børse.

Har ikke skytebenk så hvor tette samlinger børs gir kan eg ikke helt svare på.

Er helst "mine" samlinger som viser på skiva. :wink:

Ligger som regel og skyter i jakt stilling, dvs uten noe solid støtte.

Har skutt en del med tofot, men dette ga så mye treff forandringer at eg bruker den bare til og la børsa stå på.

Var litt uheldig når eg kjøpte min da denne ikke hadde "vugge" dvs at min er fast.

Kansje en med vugge ville gitt mindre treffpungt forandringer....?

Og så er jo stokken av plast, noe som er veldigt bevegeligt der som tofoten står.

Har veldigt lyst på en ny stokk som kansje gir mindre "plast" følelse.. :oops:

Men ser at det er jo mangen andre merker som har plast stokker så kansje ett annet våpen (dyrere/bedre)gir med tilsvarende stokk samme følelse...

Demperen er montert av børsemaker, løpet var så tyndt fremme at det måtte kappes av noe av løpet for og få anlegg til demperen når den skal skrus fast. Han tok også avtrekket, har ikke så mye erfaring med rifler men det kjente til og med eg at var fælt orginalt. Løpslengden endte på 47 cm.

Demperen synest eg fungerer fenomenalt, od det har utroligt mye og si hvilke omgivelser en har når en skyter.

Ligger eg på ei åpen slette og skyter så er det så lite knall av den at det er jo ikke mere enn det bør være.. :lol:

Ligger du og skyter innemellom trær , nede i en dal eller andre ting så merker en jo mere knall men ikke mere enn morro.

Skyter bare uten hørselven etter denne ble montert.. :lol:

Du må ta din egen vurdering på dette, som sagt..

Du får hva du betaler for, så da er det opp til deg og finne ut hva du ønsker og bruke våpnet til.

Synest faktisk at det er greit og ha et våpen som eg ikke trenger vere "redd for".

Men vil nok tro at på sikt kommer eg sikkert til og bytte det ut med andre, men ser ikke noen grunn til det no ihvertfall.

Greit til min bruk, rett og slett!

:lol:

PS:Ha et godt nytt år!

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

tikka er jo eit bra valg då :P kansje vurdere de? er jo rett og slett ei knall børse rett utav eske, men 6,5*55 er nok eit fornuftigt valg med tanke på hjorte jakt og. fin å jakte fugl med og :) selv har eg t3 i 223 og er stor fornøyd, men skal eg ha med ny rifle blir de ei eller annen t3 i 6,5*55 til både fugl og eventuelt hjort,rådyr og langhold :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei,

Har selv kjøpt savage stevens 200 cal 223. Den er ikke et sexy våpen, men er et utprøvd våpen et fint rett ut av boksen alternativ. Våpnet skyter bra har skutt litt og fått fine samlinger med det. mao våpnet er mere nøyaktig en jeg er. Stevens er egentlig savage 10.SA. Om jeg skulle trekke frem de to negative sider ved våpnet ville jeg si at det er stokken plast men grei ( lett å stive av).Mange vil si avtrekket men det kan justeres.

Jeg er fornøyd med mitt våpen,har tofot med vugge har ingen problem med samlingene.

 

Lykke til med ditt valg

Link to comment
Share on other sites

Hei Kongle!

 

Jeg gikk også å funderte på en rifle i .223. Jeg brukte laaaang tid på å bestemme meg før jeg endte på en Rem 700 Varmint. Jeg hadde også Savage som et mulig alternativ da disse riflene har gjenneom mange år hatt et rykte på seg for god presisjon. Jeg tok en tur til Jaktdepotet i Drammen for en nærmere titt. Inntrykket mitt var som følger:

:arrow: Litt uferdig/ rå finnish.

:arrow: Mye store og "klumpete" deler (svært subjektivt).

:arrow: bra avtrekk, men Accutriggeren ser litt spes ut.

:arrow: Blindmagasin som på Rem ADL. Klønete og ikke min smak.

:arrow: Stokken var, om mulig, enda mer "plastikk" enn de gamle Howa stokene.

:arrow: Fantastisk glatt og fin sluttstykkegang :shock: ! Her har Remington og Howa ingentingå stille opp med i samenligning!

 

Jeg var på nippet til å kjøpe tactical utgaven med 1:9 snurr, men endte som sagt opp med en Rem 700 av gammel vane. En av grunene til det er at Midway tilbyr 1052 forskjellige ting og tang til Remington. De har egentlig et bra utvalg til Savage også, men ikke på langt nær så mye som til Remington.

 

Hvis jeg bare skulle ha kjøpt en rifle, så ville jeg heller ha valgt en i 6,5x55. Da kan du takle alt fra rype til elg.

 

Lykke til med valget :D !

 

Min .223: viewtopic.php?f=14&t=11266

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...