Jump to content

300 winchester magnum i remington 700 kasse?


SNØ

Recommended Posts

Driver å funderer på å gjøre om ei gammel 30-06 til 300 wm eller 300 prc. Hvordan vil folket si at 300 wm håndterer dagens kulevalg? Vil de lange kulene ta mye kryttplass? eller er det såppas med klaring i 700¨n att man fint kan bruke begge. Har tenkt å bruke bdl fordi jeg skyter ikke så jævla raskt på banen og ikke er jeg superglad i lange magasin om rifla skal bli med på jakt..

Så hva er deres erfaringer med 300wm i dagens samf og har dere noe tall på hvor lang skudd man får inn i ei 700 ? Finner fryktelig mye ulike dimensjoner på nett..

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, SNØ said:

Vil de lange kulene ta mye kryttplass?

 

Jeg er eier av et våpen i 308 Norma Magnum, og derfor særdeles inhabil, men - :

 

Forskjellen mellom 308 NM og 300 WM er at på sistnevnte er skuldra flyttet så langt fram at det knapt er hals igjen på patronen. Derfor må kulene settes dypt, og det gjør at de to patronene i praksis er helt like.

 

Hvis du med "de lange kulene" mener tunge kobberkuler, stiller vel omtrent alle patronkreasjoner likt. Hvis man har brukt ei blykule som er "normal", eller "tung" for kaliberet, og prøver å trumpe inn ei kobberkule som er like tung, må den settes uforholdsmessig dypt, hvis patronen skal gå i magasinet (heldigvis, ellers ville "blyanten" gitt 0, eller "negativ" friflukt*, og fare for overtrykk). Bruker man ei kobberkule som ikke er lengre enn de blykulene man har brukt, er man på den sikre siden, også med 300 WM, vil jeg tro (jeg har bare brukt 150 grs kobberkuler i kaliber 30-06, med god hastighet, og de har virket formidabelt). 

 

 

*"Negativ friflukt": Dette var jeg borti, da en lokal wannabee-børsemaker hadde skiftet ei pipe i 308 Win.. Det var brotsjet ut lite/ingen kuleskråning, og når patronen ble kamret, ble kula kilt fast i løpet, sannsynligvis også presset ned i patronen. Det ga formidabelt overtrykk, og når skytteren prøvde å ta ut en kamret patron, satt kula igjen i løpet!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

168gr ttsx er snadder i 300wm.. ble ikke helt kompis med 180gr.. 200gr Accubond om det ikke er snakk om blyfritt. Kjørte denne comboen i en del år.. gikk lei av å fyre for kråka. Har nå en 30-06AI. Kappet 308.. 6,5x55. Og en 223 på vei.. sikkert kjedelig.. men det bare fuuuuunker...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/29/2021 at 7:05 PM, t-trim said:

168gr ttsx er snadder i 300wm.. ble ikke helt kompis med 180gr.. 200gr Accubond om det ikke er snakk om blyfritt. Kjørte denne comboen i en del år.. gikk lei av å fyre for kråka. Har nå en 30-06AI. Kappet 308.. 6,5x55. Og en 223 på vei.. sikkert kjedelig.. men det bare fuuuuunker...

Skyter vel nesten utelukket 6,5 x 55 eller 6,5 creed i prs. Savner dog noe som som også  leverer mer krefter i andre enden. Bruker 6,5x 55 på elg, men opplevd at jeg gjerne vil ha noe mer krefter når holda blir utenfor dfs banen. 6,5 funger jo, men skulle gjerne sett at den hadde litt mer krefter og tyngde når det står dyr i andre enden. 

 

a

On 9/29/2021 at 4:50 PM, Jegermeistern said:

Forskjellen mellom 308 NM og 300 WM er at på sistnevnte er skuldra flyttet så langt fram at det knapt er hals igjen på patronen. Derfor må kulene settes dypt, og det gjør at de to patronene i praksis er helt like.

Tenker i første ledd å bruke blykuler, men jeg har hørt av noen på banen att 300 prc med lang skulder håndterer kuler fra 200-230 bedre en win mag. Er alltid kjekt å høre om nye rifleprosjekter, men tenkte jeg skulle slenge ut en post her på kammeret før jeg tok mitt eget valg. Folk har en tendens til å promotere veldig for sitt kaliber når de akkurat har bygd det, men 6 måneder senere er rifla solgt og de har nå funnet "den nye beste" patronen xD 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

.300en blir ikke feil om det en ønsker er noe mer punch litt lengre ut. Lett tilgang på både ladekomponenter og ferdigammo. Selvsagt er det andre patroner med omtrent samme ytelse og samme rekylnivå, men komponent/ ammotilgang er vel ikke på samme nivå. Ville også vurdert 30-06 AI. Uten at jeg faktisk vet sikkert ville jeg anta en ombygging til AI ikke krever modifikasjon av magasin. En slipper å modde sluttstykket, samt vil antageligvis få plass til ett ekstra skudd i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...