Jump to content

Rustne magasiner til 200 STR.


Graakall

Recommended Posts

1 hour ago, Graakall said:

2. Hvordan tar man av magasinbunnen?

 

En liten "teknisk innsikt"-test, det, ja!

 

Man må forklare oppbyggingen av dette (og sikkert mange andre tilsvarende) magasinet, for å skjønne hva som må gjøres.

 

1. trinn (enkelt!?!): Det som hindrer magasinbunnen i å gå "rett ned", pga. presset fra tilbringerfjæra, er to flater, bøyd ut fra magasinet. Den ene sitter ca. en cm fra bakkant, den andre ca. 2 cm fra forkanten. Man ser utsparingene for disse, hvis man ser på magasinbunnen ovenfra. For å fjerne magasinbunnen, trenger man BARE skyve den ca. 7 mm framover, og så gjør magasinfjæra resten. MEEEEEN - -

 

2. trinn: For å hindre at nettopp dette skjer sånn dann og vann, er magasinbunnen låst, så den IKKE kan skyves fram! Dette skjer ved to små utvekster på den, som går inn i to låsehakk, som befinner seg presist midt på magasinet, helt nede ved magasinbunnen. Man ser dem, hvis man ser godt etter. Så da er hele sulamitten låst, og man kan ikke få demontert magasinet, hvis man ikke - - -

 

3. trinn:  - - - får klemt sammen magasinet ved disse to låsehakkene, så låsingen av fram-tilbake-bevegelsen av magasinbunnen oppheves (tilbake får man den ikke, pga. at den er høyere enn framkant magasin).

 

Dette har jeg faktisk klart, ved bruk av rein, grov vold og fingerstyrke, en gang i tida. Men det er mye enklere (og behov for en del bannord mindre) hvis man kan bruke ei tang (vannpumpetang, "kjerringkjeft"). Jeg har kuttet etpar biter av et viskelær, som jeg legger på hver side av magasinet, ved utsparingene for låsingen, klemmer til med tanga, og så er det bare å skyve magasinbunnen de fornødne millimeter framover!

 

Som så mye annet her i livet, enkelt, når man kan det, &¤%#!?¤# umulig, hvis man ikke vet hvordan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...