Jump to content

Unghund og trekking


Springer

Recommended Posts

Vi har en herlig Engelsk Springer Spaniel på 11 mnd som vi tok med på sin første skitur i trekksele. Vi gikk 6-7 km og stoppet etter hver knappe 2 km for å la den hvile litt uten at det virket som om den trengte det. Vi passet også på å roe den ned så den ikke løp helt vilt og at den ikke trakk hardt. Den syntes jo dette var fryktelig moro. Vet at det er viktig å ikke presse en unghund for tidlig og lurer på om dette høres OK ut i forhold til den erfaring dere andre på forumet har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært forsiktig med sånt fram til hunden er borti 2 år. Selv om den har det gøy og det ikke er noe problemer; hunden er langt fra ferdig utvokst i skjelett og muskulatur og dersom det skulle oppstå feilbelastning så vil det slå negativt ut på hunden seinere.

Lett trekking eller lett kløving ( da tenker jeg på nærmest tom kløv og ingen belastning) er OK. Men noe særlig tyngde ville jeg tatt med ro som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg 100% bak det som jaktlykke her skriver.

Vent til bikkja er ferdig utviklet i skjelett og muskulatur. Deretter anbefaler jeg å HD røntge bikkja.

Selv røntger jeg bikkjene mine i 1 års alderen, men de får aldri trekke noe særlig før de er bortimot 2 år.

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt skjønn er det forskjell på å virkelig trekke/jobbe tungt og det å bare løpe foran. Tror enhver er i stand til å vurdere det selv i sin egen situasjon. De fleste alminnelige hunder på "søndagstur" vil kanskje dra på endel i starten, men når de så blir slitne, vil det roe seg av seg selv og det er vel her fornuften til den enkelte hundefører kommer inn og ikke "pisker" hunden videre...

Mitt beste råd: Stol på deg selv (sålenge hunden som sagt ikke faktisk trekker en last) og kos dere på tur!

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg ingenting om fuglehunder, men deriver med trekkhunder av den polare typen. I trekkhundmiljøet er det ganske vanlig å kjøre hundene inn i spannet allerede ved 6mnd alder. (Nå sitter det helt sikkert 100-vis av folk og tenker HEL@$€E for noen dyremisshandlere). Men det som er viktig når en skal kjøre inn hunder(lære dem å trekke) er at for det første at det ikke skal gå for fort, at det ikke er for mye belastning og ikke minst at man ikke kjører lengre enn at valpen synest dette er dødsgøy. Har mange venner i miljøet som har drevet med hundekjøring i en mannsalder som gjør det på denne måten, og hundene er med i spannet til de er godt over 10år... og da blir de "pensjonister" som bare er med på turkjøring. Disse hundene dør somregel av alderdom 12-15 år gamle uten plager relatert til overbelastning.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg ingenting om fuglehunder, men driver med trekkhunder av den polare typen. I trekkhundmiljøet er det ganske vanlig å kjøre hundene inn i spannet allerede ved 6mnd alder. (Nå sitter det helt sikkert 100-vis av folk og tenker HEL@$€E for noen dyremisshandlere

Dette er også min erfaring fra trekkhundmiljø. Hundene merker ingen markert overgang fra å løpe ved siden av sykkelen, løpe foran sykkelen og dra litt, og å komme i spannet. En bruker jo å koble unghundene fra hvis turen blir lang, men de drar like gjerne på løs line. Dagens seler gir en vesentlig jevnere belastning enn gamle dagers komte-seler.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan en ønsker å gjøre det, er det helt sikkert at f.eks unghunder som har fått stor jaktlyst, ofte ødelegges den første vinteren om ikke eieren er påpasselig.

Hundene tar av i ett kollossalt søk i tungt snøføre og evner ikke selv å stoppe før eieren tar til fornuft og kopler bikkja.

Jeg kjenner så mange som har ødelagt unge fuglehunder på dette viset og som må slite med dette. Seneskader og muskelskader og skader i skjelett.

Man mener i dag at 60%(kanskje mer) av HD lidelser kan spores tilbake til miljømessige årsaker, noe som bør være en tankevekker for mange.

Personlig mener jeg at det miljømessige starter før valpen er født, men hvorfor friste med å utsette unge og uferdige bikkjer med store belastninger når det kan gå galt?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Fortsetter å kjøre med ham, men passer på at han ikke drar hardt blant annet ved at jeg ikke fester tauet i trekkselen, men i halsbåndet og bare bruker trekkselen til å holde det oppe på ryggen. På den måten er det enklere å gi den signaler om å ta det litt pent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...