Jump to content

Mauser 98 til jakt


Skytegutten

Recommended Posts

Hei godtfolk, jeg lurer på om en Mauser K98 i 8mm er noe bra til de større småviltene og storvilt, har jegerprøven og skal både jakte selv og være med folk som har mye skog på elg og hjortejakt, hva er en grei pris på en mauser og hvis ikke hvilken børste i hvilket kaliber er bedre

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Antar at du får en del svar her. 
Det har blitt skutt millioner av vilt med mausere i kaliber 7,92x57 som jeg antar at du mener. At det duger er det ingen tvil om. Imidlertid så er det en del ulemper med denne også. Det er en gammel (men solid)konstruksjon og geværet er også gammelt i seg selv. Det finnes forskjellige kvalitet på disse, hvor den er laget og årstall kan si noe om dette. Dersom løpet er gammelt kan det være utskutt eller korrodert. De fleste mauserne ble bygget om til 7,62x63 etter krigen, mulig den du mener ikke et ombygd eller bygd tilbake. 
Originalt var denne vanskelig å montere kikkert på. De fleste fikk omsmidd hevarm for å kunne montere kikkert, samt boret opp låskasse for å montere baser til kikkert. 
Er denne ombygd til å bruke kikkert kan den greit brukes til vanlig jakt.

Kaliberet er ikke det mest kurante, dvs du får greit tak i ammunisjon, men mindre utvalg enn enkelte andre. Prisen er også gjerne dyrere pr skudd. 
Da jeg antar at du er nybegynner ville jeg heller sett etter en av de 3 vanligste kalibrene, dvs 3006, 308 eller 6,5x55. Alle disse duger til hjort og elg, 308 og 3006 er litt mere egnet til Elg, men liten forskjell. 
Det er et større utvalg i billig treningsammunisjon for disse, og du kan da skyte mere for mindre kroner. Vet ikke hvilket budsjett du har, men ville sett etter en billig brukt rifle i noen av disse kalibrene på Finn eller hos våpenforhandler. De fleste riflene duger til jakt, Ruger, Tikka, Remington og mange til har gode og presise rifler. 
Kikkert bør du legge litt mere i, spesielt hvis du skal jakte i skumringen, til kun dagjakt finnes det en del gode lettere sikter fra f. Eks Leupold. 
Alt etter tilstand på mauseren du tenker på så går disse fra 500-3000kr tipper jeg. Kikkert kan trekke opp hvis den er av god kvalitet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville ikke valgt Mauseren om det er et gammelt våpen med original pipe i kaliber 7,92x57. Ligger en del brukte våpen ute på Finn nå, f. eks. denne til kr 3900: Flott rifle M70 til med kikkertsikte | FINN.no. .308Win er et helt greit kaliber til ditt bruksområde. Men det er et kanskje større sjanser for å gjøre et bruktkupp om du går for et våpen i .30-06, da en del mener at dette kaliberet er på vei ut. Det tror ikke jeg! Jeg mener derimot at .30-06 er det mest allsidige standardkaliberet til storvilt du kan kjøpe! Uansett kalibervalg, du kan ikke forvente å få en pent brukt rifle med topp optikk til så lav pris. Men jeg tenker du kan finne mye som duger helt greit som startrifle og til jakt under brukbare lysforhold sånn rundt +/- kr 5000.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Sølvrev said:

Men det er et kanskje større sjanser for å gjøre et bruktkupp om du går for et våpen i .30-06, da en del mener at dette kaliberet er på vei ut. 

 

Nå har folk hevdet at 30-06 er på vei ut i minst 40år uten å få rett, men gir de seg? Nei..

 

Mer på tema, det meste av rifler og kaliber gjør jobben. Legg pengene i optikk (ikke nødvendigvis tysk stjernekikkert-men noe solid. Feks Leupold, eller en brukt 1,5-6x42. Og i hvertfall ikke noe kinesisk) og skikkelige montasjer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...