Jump to content

Spørsmål om "jaktform" for rypejakt for tre karer


Bartemannen

Recommended Posts

Om litt over en måneds tid så drav vi tre gamle venner på rypejakt på Setesdalheiene.

Et lite skjær i sjøen var at fjerde mann som stiller med hunder har måtte trekke seg pga sykdom.
Og vi kjenner ingen andre med hunder tilgjengelig.

Det betyr at vi reiser opp uten hunder og støkker.

Og dermed er jo våre odds betydelig redusert.

 

Men vi reiser uansett. Like viktig som rypa er turen med gutta, kaffen, god mat og drikke, natur etc. Dere vet hva jeg mener.

 

Men hvordan bør vi organisere jakten/jaktformen for best mulig uttelling uten hund?
Bør vi gå i hver vår retning om morgenen å prøve lykken hver for oss?

Eller bør vi gå på linje og dekke et og et område?

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Alt etter terreng, men gå på linje er mitt forslag.
Gå med 50-100m mellom dere, det er da stor sjanse for å skremme vilt til hverandre og øker sjansen.

En må være disiplinert og ha full kontroll på hvor de andre er med tanke på skuddvinkler, dvs at terrenget bør være ganske oversiktlig. 
Dette er også mere sosialt da en kan ta felles lunsj, pauser, etc. 

Link to comment
Share on other sites

Siden du skriver at dere hadde planlagt å bruke hund antar jeg at dere har et typisk lirypeterreng med lyng, bjørk- og vierkratt. Da ville jeg organisert jakta som beskrevet i innlegg ovenfor, men 100 m avstand blir vel kanskje i meste laget? Jeg jaktet i flere tiår på et terreng i Setesdal vesthei beliggende typisk 850-950 moh. Der var det mer spredt krattvegetasjon, så vi pleide (før vi fikk hund) å saumfare hvert krattområde. Om deres terreng ligger høyere, har sparsomt med vegetasjon og det hovedsakelig kan forventes fjellrype, ville jeg nok vurdert individuell jakt. Ellers bør dere også tilpasse jaktformen til værforholdene. Er det fint vær og lite vind kan lirypa trykke svært hardt og dere bør kanskje gå tettere. I slikt vær kan også fjellrypa trykke. Med nedbør og vind og fugl som sitter lett kan det lønne seg å jakte individuelt.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...