Jump to content

Sako S20


Flataas

Recommended Posts

Hei

Skal ha meg ny børse til elgjakta og har egentlig bestemt meg for en Sako S20 i .308win, den føltes veldig behagelig ut når jeg var og testet.

Av tilbehør så tenker jeg

Swarovski Z6i 2-12x50 BT

Swarovski SLP scope lens protector SLP-O-50 & SLP-E-46

Freyr & Devik Featherweight 149

 

Noen som har noen innvendiger og noen som vet hvilken ammunisjon som funker bra?

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig med forrige taler. Kjenner ikke til denne rifla selv, men ser at både den og kikkerten ikke er blandt de aller letteste på markedet. Er det mye bevegelig jakt så sparer en noen gram på demperen, men går da ut over effekten. 196 utgaven demper litt bedre og er marginalt tyngre. 
Har 149 utgaven selv på en forholdsvis lett rifle, den veier rett over 3kg med kikkert, demper og fullt magasin. Føler at den passer bedre på en slik rifle, snerten liten demper uansett. 

Ammunisjon må du nesten teste ut selv, men tipper det meste du prøver vil ha god nok presisjon til elgjakt og heller finne ut hvilken kule du vil bruke. 
Naturalis skal være ei god blyfri kule, men det finnes også mange andre, best utvalg i blyholdige kuler. Oryx og Fusion er blandt de som er mest brukt, begge bruker å gi god presisjon. Jeg brukte Fusion på noen hjort før jeg gikk over til blyfritt. Både presisjon og effekt i vilt var god. 

Link to comment
Share on other sites

Hentet børsa på onsdagen som var å fikk skutt den inn på torsdag samt tatt oppskytingen.

Pakken ble 

Sako S20 308win Cerakote

Swarovski Z6i 2-12x50 BT

Freyr & Devik Featherweight 149

Swarovski linsedeksler og en tofot.

Snapchat-1704932037__01.jpg.b4d20dc7c8eddaf9b97ba6c2b90b4734.jpg

Har lest å merket selv at magasinet har skranglet litt på utstillingsmodellen jeg testet men denne er 100% stille, mulig Sako har endret på noe?

Vekten ble 4,6kg med alt

 

Ble totalt 35 skudd med innskyting og oppskyting hvorav 5 av skuddene var med treningsammunisjon for å se hvordan de gikk. Har god erfaring med Black Hills Nosler Accubond 180gr fra den forrige børsa og testet totalt 30 skudd med dem i S20'en noe som funket veldig bra og kommer til å fortsette å bruke dem.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...