Jump to content

Kule til .223 Remington


Bäke

Recommended Posts

54 minutes ago, Sitka said:

Billig fabrikkammunisjon på xxl for tida viss du kan bruka den.

En god pris på Fiocchi, men så vidt jeg skjønner det, er det FMJ vi ikke får liv til å skyte på stål  med på banen vår.

I 30-kaliber bruker jeg Nosler CC og Sierra Matchking

Link to comment
Share on other sites

Siden du skriver kule så går jeg ut fra at du lader selv. Eller?

En 69gr matchkule av anerkjent fabrikat vil nok ikke skuffe deg.

Samme vekt gjelder forsåvidt om du skal bruke ferdigrullet ammunisjon. Vet ikke om GGG med 69gr kule er å oppdrive nå, men de har fått mye skryt.

Driter du penger så kjøper du ferdigrulla Lapua Scenar 69gr. 

 

Du kan få tilfredsstillende resultater med lavere kulevekt også, men 55gr bulkammo er ofte litt mer usikker pga kvalitet på komponenter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan aldri se for meg at den kommer til å skuffe deg.

Du kan også vurdere varmintkuler hvis du trener på papp. De er litt harde med skivene hvis du skyter på elektronikk så du kan gjøre deg upopulær.

Varmintkuler fra Hornady, Sierra og Nosler fås ofte til en rimelig penge og skuffer sjeldent når det kommer til presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker VV N140 til det aller meste i 223. De letteste kulene (40gr vmax) lader jeg med N120.

Vectan har jeg aldri brukt så det kan jeg ikke si noe om.

 

Jeg har for lite sammenligningsgrunnlag til å kunne anbefale noe bastant, men 100-serien fra VV har alltid fungert greit for min del.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 8/9/2021 at 10:16 PM, Bäke said:

 så vidt jeg skjønner det, er det FMJ vi ikke får liv til å skyte på stål  med på banen vår.

Dette høres ikke hensiktsmessig ut. Det må bero på noe gammelt stålmantelspøkelse eller en misforståelse. Har andre tilsvarende regler?

 

Om du kan bruke FMJ er jo det åpenbare svaret Partizan 62gr (om den samler, noe ujevn) eller Hornady 55gr (som er meget jevn i vekt og min favoritt)

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Stefflus said:

Dette høres ikke hensiktsmessig ut. Det må bero på noe gammelt stålmantelspøkelse eller en misforståelse. Har andre tilsvarende regler?

Vi får heller ikke skyte på stålmål. En hel haug med gonger ble kastet sist vi hadde opprydning. Så stål er vist ikke god musikk verken i forsvaret eller DFS.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Stefflus said:

Jo, men det er jo et halvt århundre siden helmantel og stålmantel var synonymt?

Så vit jeg vet har vel det aldri vært synonymt. Jeg har aldri skutt med stålmantel men har nokk skut noen tusen 5.56 skuff med stål kjerne. Men uansett har ikke dette forbudet noe med ammunisjonen å gjøre. Det går på generell rikosjett fare. Nå skal det kun skytes mot rikosjett sikre sandmasser. Og snart får vi påbud om oppsamling av alt bly så stålmålene sin tid er nokk forbi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...