Jump to content

Test Browning x-bolt 223 1:8 42 cm løp


gordon setter

Recommended Posts

Etter mye diskusjon her på forumet om  Tikka, Sako og Browning som går dårlig med 50 og 55 gr kuler i 1:8 løp. 
Her er en kort test av min. Skutt i går på 100 meter. 
Mer tekst under bildene

9C2B5DEF-5D33-426F-AAA0-6A27DE7ACC9F.jpeg

BEA1FD17-3B64-472F-BCD6-27BDD9AF0947.jpeg

Lå med en sekk som støtte og ikke noe benk skyting dette men:


Som dere ser oppe til høyre. Jeg som andre sliter med Norma sin ferdigladd med 55 gr fmj kule. 
 

Oppe til venstre Lapua sin ferdigladde 55 gr fmj. God samling. 
 

Så ser dere tre blinker skutt med med Lapua 55 gr kule fmj. Ladet med 21 gr, 21,5 gr og 22 gr Vith 133 krutt. 
 

Og en serie med Sako fmj 50 gr kule ladet med vith 110 krutt 13,5 gr. Så her er potensialet større å teste også. 
 

De to nederste er med Lapua 69 gr kule. Den til venstre gikk desidert best av de to ladningene. Vith 133 krutt 20,2 og 21 gr

Men dette er jeg veldig fornøyd med. Og kan jo jobbe og utvikle ladningen også, så tror potensialet er større. 
Tror at ved å lade Norma 55 gr fmj selv så skal jeg få den å til å gå godt. For ser rifla liker ikke de høyeste ladningene ang kruttmengde, og Norma sin ferdig ammo har mye høyere hastighet på pakken enn Lapua sin. Ser også på 69gr kula at rifla vil ikke ha for mye hastighet. 


Kan jo teste andre krutt også feks i 50 gr kula enn vith 110 krutt. Feks vith 120, 130 og 133. Så får nok til alle disse kulene i min. 
 

MEN alle går jo likt, og dvs man kan jo bruke de om hverandre. 50 gr svakt ladet på nære hold. 55 gr på normale hold og ja mye vind og lengre hold 69 gr.

Edited by gordon setter
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • gordon setter changed the title to Test Browning x-bolt 223 1:8 42 cm løp

Men til dere med mer fartstid innen ladning og hastigheter enn meg.

Slik jeg ser det her så er det rett og slett i denne rifla de høyeste ladningene som ikke samler optimalt, mens går man ned på kruttmengde og nok hastighet så blir samlingene gode, mens går man for langt ned igjen så åpner de seg opp igjen.

Litt for lite testgrunnlag ennå- men syns det ser slik ut.

 

Om det er en konklusjon å ta i alle 1:8 løp er muligens feil, men siden feks Norma sin ferdigladde, der leser man jo på forumet at veldig få får den til i 1:8 løp generelt.

Den er vel tilpasset 1:12 løp.

Et tips om Norma ansatt i Norge er på forumet er vel å ta det videre, og få ladet denne ned om det så er tilfelle- om så en pakke til 1:8 løp og en til 1:12 løp.

 

Skulle likt teste Sako fmj ferdigladd 50 gr, og sett på den også etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Vel min erfaring med en Tikka T3x i 223 1:8 er vel at den samlet bedre jo hardere jeg ladet. Så tror ikke  det er slik du sier for alle rifler. Men nå fikk jeg den aldri til å gå super bra uansett. Kom aldri under 20 mm uansett hva jeg matet den med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...