Jump to content

Skyting uten hanske


Henning938282

Recommended Posts

Eg skyt av og til uten hanske, av og til med skytehanske, eller ein arbeidshanske som er fora. Fora arbeidshanske brukar eg på felt om vinteren. Og når eg ikkje bruker hanske, er typisk på bana når eg har gløymt skytehansken🤣. Alt fungerer. Men sjølv om eg bruker lærreim, blir det fort litt anstreng på slutten. Mellom reim og hånd uten hanske. På stang og felthurtig brukar eg aldri hanske, då vil eg ha eit godt grep på forskjefte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del uten hanske på kne og ligg, men synes det er ubehagelig (kontorhender), spesielt på stående. John Olav Ågotnes skyter uten hanske (noe du kan se bilde av på Team Ågotnes på Instagram). For egen del bruker jeg en tynn og myk skytehanske. Om jeg skulle prøve meg på et resonnement ville jeg sagt at man fint skyter uten hanske i all den tid man har våpenet i håndflaten (som på kne og ligg) på stående (slik som John Olav gjør her). Håndstillinger hvor man har våpenet på knokene eller mellom fingrene på ett eller annet vis vil det være mer behagelig med hanske. Man kan også oppnå en viss støtte fra en stiv hanske, spesielt for de som skyter uten reim på stående. Noe støtte kan det også være å hente for oss som bruker reim. Selv har jeg de siste årene gått for en myk hanske som gjør det komfortabelt, og har med det valgt bort støtte til fordel for å få bedre kontakt med våpenet på ligg og kne.

 

Skyter uten hanske på stang og felthurtig.

 

Ingen fasit på dette, men det er mine betraktninger.

 

Om du jobber med å bygge robuste skytestillinger, eller forsker på gode skytetekniske løsninger, vil jeg anbefale arkivet fra LS på NRK. Se på skyttere du kjenner til, som har utviklet og arbeidet frem gode stillinger og løsninger over år. Det er mye å lære av å observere de beste.

 

Roger  

 

Edit: satt inn lenke

Edited by Nomina sunt odiosa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

DFS kan du skyte uten hanske, men dersom du bruker stram rem vil du fort miste noe av følelsen i hånden, hanske er for å beskytte hånden og gjøre det lettere å takle at remmen klemmer sammen blodårer og nerver.

Skal du skyte internasjonale øvelser er hanske nødvendig, det er så stor belastning over så lang tid at du blir nummen i hånden selv med en god skytehanske.

Skal du satse på skyting så bruk hanske fra dag en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...