Jump to content

Norma ammo kal. 6.5


Falk_1

Recommended Posts

Hei,

Har fått rifle i kal. 6,5x55 og er litt forvirret over den store utvalge som Norma har i ammo .

Jeg brukt Jaktmatch på bane/trening og veldig fornøyd med de. Men ser at de har egen ammo til trening, er det stor forskjell mellom Jaktmatch og Trainer ammo?

Også lurte på forskjellen mellom Oryx og Elite express? 

Så har vi Dimond Line bane, Dimond Line felt, Golden target og Rekrutt.

Noen som kan hjelpe med å vise forskjellen og bruksområde av desse ammo og om noen av de egner seg til småviltjakt?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har laget ei liste over de 15 forskjellige patroner som Norma har til 6,5x55, mulig de har mer..

 

Norma Rekrutt patroner 6,5 100gr / 6,5g

Norma Golden Target 6,5x55 130gr / 8,4g

Norma Diamond Line Felt 6,5 130gr / 8,4g

Norma Diamond Line Bane 6,5 130gr / 8,4g

Norma Trainer 6,5x55 8,0g / 124gr

Norma Jaktmatch hollow point 6,5X55 100gr / 6,5g

Norma Jaktmatch 6,5X55 120gr / 7,8g

 

Elite Ekspress 6,5x55 156gr/10,1g

Norma Oryx 6,5X55 10,1g/156gr

Norma Alaska 6,5X55 156gr / 10,1g

Norma Oryx Silencer™ 6,5x55 10,1g/156 gr

Norma Vulkan 6,5X55 156gr / 10,1g

 

BondStrike™ 6,5x55 9,27g/143gr

Norma Nosler BST 6,5X55 120gr / 7,8g

Norma Tipstrike 6,5X55 9,1g/140gr

Link to comment
Share on other sites

Norma Oryx (og Bondstrike) er jo en loddet (bonded) kule som ikke slipper blyet så lett fra mantelen ved treff i dyr. En fordel ved jakt der man skal ha minst mulig sprut av ørsmå blypartikler ut i kjøttet, samt kula holder bedre sammen.

 

Norma Elite Express står det mer om her: 

https://www.kammeret.no/topic/13787-ny-norma-elite-express/

 

Så vidt jeg kan skjønne er Norma Oryx silencer en patron hvor de bruker et mer hurtigbrennende krutt, noe som vil gi lavere munningstrykk og mindre trykk inni lyddemperen, dvs. litt mindre påkjenning på demperen og litt mindre smell.

Edited by Bergara-Man
edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er fornøyd med jaktmatch ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet til bane- og treningskyting på vanlige avstander. Denne patronen kan også benyttes til småviltjakt. Golden Target er noe rimeligere, men har hullspiss som kan gi litt mer ødeleggelse om du også tenker matvilt. Til langholdskyting ville jeg brukt Diamond Line Fält. Til jakt hvor det kreves ekspanderende projektil kommer du ikke utenom Oryx/Oryx Silencer og Bondstrike. Styr unna Elite og Alaska om du skal spise det du skyter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Da forstår jeg det slik at Oryx, BondStrike og Oryx Silencer er til storviltjakt.

Jaktmatch, Diamond Line Felt og Trainer er fint til skytetrening og småviltjakt.

 

Veldig fornøyd med jaktmatch, her er et bilde fra første gang på bane med en splitterny rifle og ferske skytter. 

20210707_181951.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Meget bra samling på din hjemmeladet Laupa, har du ladedata som jeg kan få til mulig seinere bruk?

Hjemmelading er tingen om man skytter mye, skal vurdere å kjøpe utstyret om det blir mye skyting på meg.

Skal prøve Golden Target, men har de samme presisjon som Oryx?

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje sikkert andre sine ladedata gir god presisjon hos deg, ein må prøva sjølv. Men generelt er det veldig mykje tilgjengelige data for 6,5x55 pga at det er eit så vanleg kaliber.

Dersom du har tenkt og byrja og lada sjølv har eg klart best erfaring med lapua hylser og scenar kuler. Kanskje Vitavouri krutt.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Sitka said:

Det er ikkje sikkert andre sine ladedata gir god presisjon hos deg, ein må prøva sjølv. Men generelt er det veldig mykje tilgjengelige data for 6,5x55 pga at det er eit så vanleg kaliber.

Dersom du har tenkt og byrja og lada sjølv har eg klart best erfaring med lapua hylser og scenar kuler. Kanskje Vitavouri krutt.

Takker 👍  

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Falk_1 said:

Meget bra samling på din hjemmeladet Laupa, har du ladedata som jeg kan få til mulig seinere bruk?

Hjemmelading av 6,5x55 er en helt kurant sak, og av det jeg leser mellom linjene er du nok snart i gang😉. Jeg lader Lapua FMJ 100 grs med 40-41 grs Vihtavuori N140-krutt og patronlengde 70 mm. I mitt våpen, en Browning A-bolt fra 2010 med pipelengde 53 cm og demper, går det meste likt. Golden Target (GT), Oryx og Lapua Mega avviker bare en cm eller to fra Lapua FMJ som er min referansepatron (bildet er fra innskyting med nytt kikkertsikte i april i år). Jeg lader med GT fordi det er ei billig kule som går bra i min rifle (det samme gjør Oryx og Mega). Hva som går bra i ditt våpen må du finne ut av selv, noen rifler "spiser" alt mens andre er mer kresne i kosten. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...