Jump to content

Kobber kuler i korte løp..


Sør-jeger

Recommended Posts

Lurte på nye kravene til mono/kobber kuler... og korte løp.

 

Har et rifle par i 223 og 308 som jeg vurderer å kutte til 42cm og bruke lyddemper.

Men lurer på om dette blir for kort for å få nok hastighet til å åpne disse kulene.


Forventer/krever at kulene åpner ut til minst 300m.. og vil kutte løp til lengden det krever. 

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat de kaliberne du spør om men Barnes oppgir i mail dette som nedre grense for ekspansjon på Barnes TTSX i 7mm og 6.5x55.

 

7mm 140gr is 1800fps

264 120gr is 1700fps

 

Du kan jo legge inn kulene du er interessert i i en ballistisk app som Strelok eller lignende og se hvilke utgangshastighet du må ha for å nå feks 2000 fps på 300m. Det burde gi en indikasjon. Prøv feks med 130 grains Barnes TTSX så ser du at med utgangshastighet på 880ms så har du 625ms (2050 fps) på 300 m. Jeg ville kanskje for egen del synes at selv dette er litt lavt.

 

Du finner jo også endel info om kuler og ekspansjon om du leter her på kammeret. Dette er en trår som tar for seg 7mm kuler men jeg synes det er en god tråd som sikkert kan brukes til å få et generelt inntrykk av ekspansjon på kobber målt opp mot andre andre kuler.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader nosler sin e-tip 150grs i 308win i en 47cm pipe og ifølge nosler så er minimum hastighet 1800fps (548m/s). 

Ifølge min ballistikk app bikker jeg det på 370m.

 

Denne kulen kan jeg anbefale. Min erfaring med denne er god presisjon og god effekt i viltet selv i lavere hastigheter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/30/2021 at 9:02 AM, FNJ said:

Det vil vel gi rundt 585 m/s (1920 ft/s) på 300m. 

Ja noe sånt, nå finnes det sikkert løp som gir høyere hastigheter enn mitt, men 8,4 gram i 600ms attpåtil treg ekspansjon er muligens ikke noe god storviltammo. ei 165 grains lodda kule feks Accubond vil gjøre en mye bedre jobb i den hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der. Jeg ville ikke satset på at det ble tilstrekkelig ekspansjon i den farten.  Har heller tro på det brukeren Ladebenken skriveren i tråden jeg limte inn over (sitat under). @Ladebenken har gode tråder og innspill synes jeg. Ser det er en stund siden han har vært innpå forøvrig.

 

"Tja, jeg mener du har for lav fart på 300 meter til å sikre skikkelig ekspansjon. Du er nede i 610-620 m/s. Det er helt i grenseland med disse kulene. Jeg har tidligere testet en del kuler i lav fart for å finne fornuftige grenser. Rundt 670-680 m/s bør man holde seg over med disse kulene. "

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...