Jump to content

Rutiner vedr gløding og vask?


fredriko

Recommended Posts

Har begynt å helpresse alle hylsene for hver omlading nå, 

etter jeg har gått vekk fra LEE sitt hylsefett som bare var å gnikke av med ei fille, så har jeg kjøpt inn RCBS Case Lube nr2, den er bedre å jobbe med synes jeg, men det blir et fettlag på hylsa etterpå merker jeg.

Pleier dere å vaske hylsene etter pressing? tenker at det ikke er optimalt å fyre av patroner som har et tynt lag med fett på hylsa.

når det gjelder gløding (for de som holder på med det) pleier dere å gløde før eller etter pressing for hver omlading? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, fredriko said:

Pleier dere å vaske hylsene etter pressing? tenker at det ikke er optimalt å fyre av patroner som har et tynt lag med fett på hylsa.

når det gjelder gløding (for de som holder på med det) pleier dere å gløde før eller etter pressing for hver omlading?

Ja, jeg vasker alltid hylsene etter pressing (helpresser bare når nødvendig). Case Lube #2 er enkelt å vaske bort i lunkent vann med en sprut Zalo. Ikke noe gunstig med fett verken utenpå hylsa eller inni halsen. Siden jeg liker blanke hylser og ikke bruker trommel, får hylsene til slutt et bad i vann med sitronsyre. Siste operasjon for min del er måling av hylselengde (og ev. trimming), rensing av hettelommer og en grundig visuell inspeksjon. R-hylser sjekkes også innvendig med bindersmetoden. (Men så lader jeg heller ikke tusenvis av patroner i året😉). Har aldri glødet en hylse. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Sølvrev said:

Ja, jeg vasker alltid hylsene etter pressing (helpresser bare når nødvendig). Case Lube #2 er enkelt å vaske bort i lunkent vann med en sprut Zalo. Ikke noe gunstig med fett verken utenpå hylsa eller inni halsen. Siden jeg liker blanke hylser og ikke bruker trommel, får hylsene til slutt et bad i vann med sitronsyre. Siste operasjon for min del er måling av hylselengde (og ev. trimming), rensing av hettelommer og en grundig visuell inspeksjon. R-hylser sjekkes også innvendig med bindersmetoden. (Men så lader jeg heller ikke tusenvis av patroner i året😉). Har aldri glødet en hylse. 

 

Ja så det holder å bare bade dem i zalo vann  og la de tørke, jeg tenkte å kjøre de i trommelen en gang til, men det er noe jobb det også.

trimmer du de til samme lengde uansett eller bare sjekker du at de ikke er over maks og trimmer evt de som er det? :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fjerner tennhetta først med universal decapper så gløding. Hylsehalsen virker å bli ru og tørr etter gløding (oppleves som tregere og hardt å sette kula). Så deretter hylsevask (eller bare en vask med zalo og sitronsyre) med litt sitronsyre som på slutten fjerner dette. Liker å ha rene hylser til diene. Så smøring, delvis helpressing (setter skuldra 4\1000" tilbake) og deretter neck sizing med Lee sin collettdie, hylselengde sjekk og en og annen runout sjekk, trimming ved behov, fjerning av indre og ytre grader og så nok en vask. Puh! Temmelig omfattende, men bra for OCS`n.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Slingshooter said:

Fjerner tennhetta først med universal decapper så gløding. Hylsehalsen virker å bli ru og tørr etter gløding (oppleves som tregere og hardt å sette kula). Så deretter hylsevask (eller bare en vask med zalo og sitronsyre) med litt sitronsyre som på slutten fjerner dette. Liker å ha rene hylser til diene. Så smøring, delvis helpressing (setter skuldra 4\1000" tilbake) og deretter neck sizing med Lee sin collettdie, hylselengde sjekk og en og annen runout sjekk, trimming ved behov, fjerning av indre og ytre grader og så nok en vask. Puh! Temmelig omfattende, men bra for OCS`n.

Dette minner mer om prosessen jeg ser for meg nå fremover, derfor jeg måtte spørre her først for å vite hva som er optimalt å gjøre først som sist, 

men kan jeg spør hvorfor du først bruker FL die og setter skuldera tilbake også bruker collet etterpå? FL dia knepper jo halsen tilabke den også? 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg som beskrev det knotete, Redding body dia er FL resize minus halspress, skuldra blir bare satt litt mindre tilbake samtidig ved å bruke en hylseholder tilpasset dette. Disse er littegranne tykkere enn standardmålet og da blir skuldra satt litt mindre tilbake enn ved full helpressing. Body dia rører ikke halsen, den presser bare skuldra og hylsekroppen, så derfor kjører jeg Lee collett dia etterpå, men spiller nå egentlig ikke noen rolle om man bruker collettdia først.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Slingshooter said:

Kanskje jeg som beskrev det knotete, Redding body dia er FL resize minus halspress, skuldra blir bare satt litt mindre tilbake samtidig ved å bruke en hylseholder tilpasset dette. Disse er littegranne tykkere enn standardmålet og da blir skuldra satt litt mindre tilbake enn ved full helpressing. Body dia rører ikke halsen, den presser bare skuldra og hylsekroppen, så derfor kjører jeg Lee collett dia etterpå, men spiller nå egentlig ikke noen rolle om man bruker collettdia først.

 

Ah okay, da skjønner jeg. 

Er det merket på eska om det er ei "body die" ?

 

ellers kasta jeg alle nypressa hylser i ei bøtte med lunka vann og zalo igår, funka fjell det, ble kvitt alt fettet-

da får jeg bare legge det inn som en fast rutine fra nå av.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Per-S said:

Om du kjøper en Redding fullsize bushing die (eller tilsvarende fra andre produsenter)vil den fungere som body die uten bushing, og du kan bruke en bushing som gir akkurat den mengde halspressing du ønsker.

okei, er det verdt de ekstra kronene for slike dier ifh standard dier? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker dem for konkurranse ammunisjon, men om resultatene blir bedre er usikkert. Det hjelper psykisk ved at du har gjort alt som er mulig.

Uansett så er det kvalitetsverktøy og det skader ikke å eliminere dårlige ladesett som feilkilde. Derfor mener jeg de er verdt prisen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...