Jump to content

brukende jaktkule til rådyr med 22-250


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

jeg skal prøve meg på rådyrjakt i år med min Bergara B14 22-250, 

jeg har idag bare 55gr V-max og 55gr Lapua FMJ til denne, snurren i pipa er 1:9 og jeg lurer på om noen her kan anbefale en god jaktkule som jeg kan bruke som ikke ødelegger for mye kjøtt men samtidig får dyret i bakken effektivt.

om det er homogene eller blykuler betyr ikke noe for min del :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsøkt Norma Oryx 55 grs og ladet med så lav hastighet som mulig for din patron. Iflg. Vvs ladetabeller skal det være mulig å komme ned mot 900 m/s i .22-250. Men i så høy hastighet er jeg redd det kan bli en del klin og søl, særlig ved treff i bein, nær sagt uansett hvilken kule du bruker. Får du rifla til å gå bra med Barnes TSX 62 grs kan du komme ned mot 800 m/s, og det vil i så fall være en bedre løsning.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Sølvrev said:

Jeg ville forsøkt Norma Oryx 55 grs og ladet med så lav hastighet som mulig for din patron. Iflg. Vvs ladetabeller skal det være mulig å komme ned mot 900 m/s i .22-250. Men i så høy hastighet er jeg redd det kan bli en del klin og søl, særlig ved treff i bein, nær sagt uansett hvilken kule du bruker. Får du rifla til å gå bra med Barnes TSX 62 grs kan du komme ned mot 800 m/s, og det vil i så fall være en bedre løsning.

 

okei, 

jeg fant ikke noen som hadde Oryx 55gr inne, heller ikke tsx i 62gr, 

noen erfaringer med Nosler Partition i 60grain? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fredriko said:

jeg fant ikke noen som hadde Oryx 55gr inne, heller ikke tsx i 62gr, 

noen erfaringer med Nosler Partition i 60grain? 

Nei, det er tørke i mange ladekomponenter. Har ingen erfaring med NP, men dette er ei kule som svært ofte slipper blykjernen foran deleveggen. Jeg ville styrt unna denne i .22-250-hastighet. Kanskje en idé å forsøke fabrikkladet først, det er jo ikke så mange kulene som går med til jakt?

(BM Wear har for øvrig Oryx inne Norma Oryx .224 / 55grs - 100 stk | Børsemaker Wear AS (bmwear.no)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Sølvrev said:

Nei, det er tørke i mange ladekomponenter. Har ingen erfaring med NP, men dette er ei kule som svært ofte slipper blykjernen foran deleveggen. Jeg ville styrt unna denne i .22-250-hastighet. Kanskje en idé å forsøke fabrikkladet først, det er jo ikke så mange kulene som går med til jakt?

(BM Wear har for øvrig Oryx inne Norma Oryx .224 / 55grs - 100 stk | Børsemaker Wear AS (bmwear.no)

 

se der ja, 

men hvor finner jeg ladedata til denne kula? 

ser på Norma sine data at de kun har listet opp Softpoint kula der. 

liker å følge oppskrifta til kruttprodusent eller kuleprodusent. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 52 gr barnes x, (vet ikke om denne vekta finnes mere?)da jeg hadde 22-250. Den funka som bare det på rådyr.

Ble også skutt noen dyr med  65 gr SP. Litt mere graps om man traff bein eller det ble korte hold. Jeg brukte dette kaliberet mest som bukke-kaliber. Da er det gjerne mer kontrollerte situasjoner når man løsner skudd...rolig dyr, og målt opp avstand før skudd etc.

Plasserte skuddet i overgang hals/bog som regel. Det var rett ned som en sekk. Ved en slik skuddplassering har ikke litt kjøttødeleggelse så mye å si heller. Det viktigste er at dyret ligger

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, fredriko said:

anbefale en god jaktkule som jeg kan bruke som ikke ødelegger for mye kjøtt men samtidig får dyret i bakken effektivt.

om det er homogene eller blykuler betyr ikke noe for min del

 

Du bør vurdere disse, om du er villig til å bruke homo/mono kule. I 22-250 fart er det en fordel med kuler som holder sammen, se linker:

https://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/kuler/224/hornady/224-hornady-gmx-50-gr

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=29C2&prodid=13017

I tillegg til å være gode kuler som er mulig å få tak i per i dag, så er det heller ikke umulig å finne ladedata :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...