Jump to content

kjøpe brukt håndvåpen


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hvis du har en godkjent våpensøknad er det ingen problem å låne et våpen hos en forhandler. Jeg har gjort det både hos Børselars og hos Stenvaag. Forhandleren tar en kopi av søknaden som han fyller ut med ditt navn, våpen nr osv.

 

Han beholder orginalen og du får med deg våpenet og den utfylte kopien.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var formann i den lokale pistolklubben. Kunne medlemmer låne klubbens pistoler etter den noe difuse konklusjon til lensmannsbetjenten såframt det var til trening eller konkuranse.

Personlig er jeg av den oppfattning at det ikke er fullt så enkelt, men etter en forespørsel hos politiet var det ok.

Og jeg har også lånt ut en privat revolver til en kjenning på Svalbard etter politiets godkjenning.

Så jeg kan ikke se problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det er feil. Man kan låne ut våpen inntil 4 uker.

 

Lov om skytevåpen og ammunisjon §11 første ledd:

Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

 

Dette gjelder iallfall mellom privatpersoner. Jeg er usikker på hva som gjelder for forhandler, men har ikke funnet noe som faktisk gir dem tillatelse til det. Men jeg har ikke lest det fulle og hele, så opplys meg de som vil. :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder utlån fra klubb, sier forskriftens § 6-2 følgende: "Utlån av revolver eller pistol (deler av slike våpen) kan bare foretas på skytebane til bruk der vedkommende dag. Utlån av pistol og revolver kan i forbindelse med deltakelse i regionale mesterskap og interskandinaviske regionale stevner og i nasjonale og internasjonale stevner (VM, EM, og NM) foretas for inntil 14 dager til personer med våpenkort for pistol eller revolver. Foregår stevnet/mesterskapet i utlandet, kan utlån skje for inntil 30 dager."

 

Og utlån fra forhandler er omtalt i § 11-7: "Våpen kan også lånes ut inntil 4 uker i forbindelse med kjøp. Låntaker må fremvise gyldig ervervstillatelse fra politiet for det aktuelle våpen og godkjent legitimasjon. Forhandler innfører låntakers navn, våpenkortets nummer og utstedende myndighet i en fortløpende fortegnelse over alle kjøp, salg og utlån som nevnt i § 11-3. Forhandler må også påføre kjøpetillatelsen hvilket våpen som er lånt og når det skal leveres tilbake. Annen midlertidig fjerning av våpen fra forretningen skal skje under direkte oppsyn fra bevillingsinnehaver. Denne bestemmelse gjelder også for revolvere og pistoler. Den som får revolver eller pistol overlatt må være fylt 21 år."

Link to comment
Share on other sites

Det er feil. Man kan låne ut våpen inntil 4 uker.

 

Lov om skytevåpen og ammunisjon §11 første ledd:

Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

 

Dette gjelder iallfall mellom privatpersoner. Jeg er usikker på hva som gjelder for forhandler, men har ikke funnet noe som faktisk gir dem tillatelse til det. Men jeg har ikke lest det fulle og hele, så opplys meg de som vil. :)

 

Mulig det. Men politiet godkjente det i hverfall. Ligger skriftlig i klubbprotokollen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...