Jump to content

105 grs SWC med N32C i 357 mag


Longshot

Recommended Posts

Noen som har forslag til maxladning her? Kulene er fra blykula.com

Jeg har prøvd med 4.0 grains N32C og sette nesen på kula 1 mm under kanten på hylsa. Fikk dessverre ikke kronografert denne serien men treffpunkt indikerer alt for lav fart. 

S&W mod. 13 med 4" løp. 

20210507_182535.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er ikke helt sikker på om du er ute etter maksladninger eller om du er ute etter treffpunkt. Modell 13 har så vidt jeg husker faste sikter så alternativene dine for å treffe midt i, er enten å montere justerbare sikter, eller å finne en tyngre kule. På den tid modell 13 ble produsert var 156 grain kule standarden for .38/.357. Du kan justere treffpunkt med kulevekten. Hastighet og kruttype har i utgangspunktet liten påvirkning på treffpunktet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter samling og treffpunkt, med minst mulig rekyl. 

Rent intuitivt trodde jeg at høyere fart ga mindre kulefall og høyere treffpunkt, men slik er det altså ikke?

Da får man vel bare lære seg å sikte øverst i svarten i stedet for nederst. 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, byraacraten said:

Hei

Er ikke helt sikker på om du er ute etter maksladninger eller om du er ute etter treffpunkt. Modell 13 har så vidt jeg husker faste sikter så alternativene dine for å treffe midt i, er enten å montere justerbare sikter, eller å finne en tyngre kule. På den tid modell 13 ble produsert var 156 grain kule standarden for .38/.357. Du kan justere treffpunkt med kulevekten. Hastighet og kruttype har i utgangspunktet liten påvirkning på treffpunktet.

Dette er min erfaring også. Har en S&W mod 36 med faste sikter, og der måtte jeg bite i eplet og begynne å lade med 158 gr kuler for å få den til å treffe riktig. Holdt en stund på med å bare sikte litt høyere, men det er en dårlig løsning som er for upresis og tar for lang tid i feltløypa i hvert fall.

 

Men det er faktisk mulig å lade ganske behagelige ladninger med 158 gr blykuler også, og de går rett selv i svært lave hastigheter.

 

Edit: Kulefallet på så korte avstander som 25 meter er jo praktisk talt fraværende, uavhengig av hastighet.

Edited by fleskebacon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Longshot skrev (På 5/8/2021 den 9.27):

Jeg er ute etter samling og treffpunkt, med minst mulig rekyl. 

Rent intuitivt trodde jeg at høyere fart ga mindre kulefall og høyere treffpunkt, men slik er det altså ikke?

Da får man vel bare lære seg å sikte øverst i svarten i stedet for nederst. 

 

Tror det har med at kula er lengre i løpet med lavere fart og dermed forlater løpet når det peker mere oppover

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Mjølner said:

Tror det har med at kula er lengre i løpet med lavere fart og dermed forlater løpet når det peker mere oppover

Jeg mener at kula stort sett rekker å forlate pipa før våpenet begynner å røre på seg.

 

Ser i hvert fall slik ut på super slow motion av skudd avfyrt, uansett ammunisjon.

 

På den annen side vet jeg ikke hvorfor mange revolvere oppfører seg akkurat slik med ulike kulevekter, så det kan hende jeg tar feil.

 

Noen som har fasit på dette, gjerne med god dokumentasjon?

Link to comment
Share on other sites

Kjapp googling av "slow mo revolver" fant denne på YouTube:

ikke det beste eksempelet siden det er en .357 med kort pipe, så kula er veldig kort tid i løpet. Ser en nøye etter så er der en ørliten rekylbevegelse før kula kommer ut av munningen. Denne bevegelsen blir naturligvis forstørret med avstand til blinken, en millimeter vipp på en snubnose revolver gir stort utslag på 20 meter.

 

Det er allment kjent at mange enhånds våpen gir forskjellig treffpunkt med forskjellig kulevekt og med forskjellige måter å holde våpenet, der høyt grep på en revolver kan gi annet treffpunkt enn lavt grep. At dette skyldes munningsvipp mens kula er i løpet er såpass udiskutabelt at mange revolvere har sikteakse som peker litt oppover i forhold til løpsaksen, fabrikken har altså måttet ta hensyn til fenomenet og montert et høyere forsikre enn hva som hadde vært riktig om ikke munningsvipp hadde innvirkning.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe. Det er den eksakt samme jeg har sett på og tenkt det jeg tenkte. Men jeg synes nå at jeg ser det samme som deg der, at pipa rører så vidt på seg før kula går ut.

 

Det er jo ikke store bevegelsen som skal til, så jeg har nok oversett dette tidligere, ettersom den virkelig synlige rekylbevegelsen kommer litt seinere.

 

Får kjøpe meg nye briller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...