Jump to content

Riflestigning og stokk til langhold/jakt


SNØ

Recommended Posts

Har da kommet dit att jeg går for å bruke Remington 700 kassa da jeg ikke fikk 300wm i min 200 str... optimist..

 

Det er nå i all hovedsak 2 ting til jeg må finne ut av før jeg sender en mail til børsemaker.

1) Om målet er å dytte relativt tunge kuler hvilken riflestigning vil folk anbefale? Tenker jeg blir å benytte 190-220gr

2) Om vi da tenker en stokk som man kan skyte langhold komfortabelt, men samtidig dra med på jakt- hva har dere til forslag?.

Vurdert mcmillan a3 adj og  mcmillan a4, men tenkte høre med menigheten om hva de hadde valgt. Plutselig dukker det jo opp gode forslag man ikke hadde tenkt på :) 

 

Takker for svar

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, SNØ said:

Har da kommet dit att jeg går for å bruke Remington 700 kassa da jeg ikke fikk 300wm i min 200 str... optimist..

Det virker. Trål Finn, kanskje du finner noe som er "ferdig".

3 minutes ago, SNØ said:

1) Om målet er å dytte relativt tunge kuler hvilken riflestigning vil folk anbefale? Tenker jeg blir å benytte 190-220gr

Med en gang du tenker "ustandard", og ikke helt vet hva du vil. 8" stigning. Da kan du drite i riflestigning, og skyte "alt". De kulene du nevner kan du skyte i 10" også, uproblematisk. Men nye fancy kuler (250gr ATip?) må ha rask stigning.

3 minutes ago, SNØ said:

2) Om vi da tenker en stokk som man kan skyte langhold komfortabelt, men samtidig dra med på jakt- hva har dere til forslag?.

Lykke til ;) Du må bare tenke hvor mye vekt du skal ha på den ene vs det andre - "komfortabel til langhold" drar i stikk motsatt retning av "dra med på jakt", så du må bestemme deg for enten hvor kjip du tåler at den er på jakt, eller hvor uoptimal du tåler at den er til langholdsskyting..
Går ut ifra at du skal ha lang kasse? Ellers har jeg noe greier i 7mm WSM som er ferdig og innkjørt, men "aldri" blir brukt... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • msteiro changed the title to Riflestigning og stokk til langhold/jakt
1 hour ago, M67 said:

Med en gang du tenker "ustandard", og ikke helt vet hva du vil. 8" stigning. Da kan du drite i riflestigning, og skyte "alt".

 

Det er vel ikke vits å gjøre ting vanskeligere enn man må og om 1-8 funker til alt så grå jeg for det 👍

1 hour ago, M67 said:

Lykke til ;) Du må bare tenke hvor mye vekt du skal ha på den ene vs det andre - "komfortabel til langhold" drar i stikk motsatt retning av "dra med på jakt", så du må bestemme deg for enten hvor kjip du tåler at den er på jakt, eller hvor uoptimal du tåler at den er til langholdsskyting..

Komfortabel var vel kanskje å dra det litt langt fra min side. Har googla litt på mcmillan sin side, men finner ikke vekt på stokkene. 700 skal være litt lettere enn 200¨n, men samtidig så har jeg ikke mål om å presse den ned i 3kg-4kg heller  😃 .

 

7 mm wsm hadde sikkert funka det og, men nå har jeg jo alt rifla xD

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kopiert skarpskytterrifla M24 som er bygget på 700 lang kasse hvis bruksområdet er jakt og langhold.

M24 er fin å skyte med som "Jack of all trade, master of none". Jeg har skutt med et par slike, en i 308 og en i 300wm.

 

HS-skjeftet har v-blokkbedding slik at du kan anskaffe ei lang kasse med 6,5x55-pipe når du blir lei rekylen fra 300'en.. :-)

 

https://www.gaprecision.net/us-army-m-24.html

 

us-army-m-24-right.png

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utvilsomt riktig det Torf sier. Jeg har en McMillan HTG til samme formål - den blir jo da en «M40»- skarpskytterrifle.

Piper og sluttstykker i 7WSM og 223Rem, ei «tynn» jakt og ei tjukk «bane» av hvert kaliber.

Funker fett, men jeg skyter jo bedre med 6.5x55 i 200STR, så det er 223-baneløpet som blir brukt. 
Det er ei topp rifle å skyte med så et sted mellom de to stokkene, og ei ikke for tjukk pipe, så er du der.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Det du egentlig bør se etter, er en "Sendero" i 300WM på Finn - de går for fint lite, og er sjelden skutt mye. Dette er ikke helt der, men trolig en del billigere enn å bygge selv https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=206866863

 

K

Sett mye blandede meninger på sendero, men har en flonkende ny for hand om jeg er villig til å gi 14 lapper....

 

5 hours ago, Torf said:

Jeg ville kopiert skarpskytterrifla M24 som er bygget på 700 lang kasse hvis bruksområdet er jakt og langhold.

M24 er fin å skyte med som "Jack of all trade, master of none". Jeg har skutt med et par slike, en i 308 og en i 300wm.

 

HS-skjeftet har v-blokkbedding slik at du kan anskaffe ei lang kasse med 6,5x55-pipe når du blir lei rekylen fra 300'en.. :-)

 

https://www.gaprecision.net/us-army-m-24.html

 

us-army-m-24-right.png

 

 

Detta var heller ikke dumt!, men hvordan jeg skal få stokken hit til Norge blir vel større utfordring :/ 

Link to comment
Share on other sites

Nja, den er ganske lik HS Precision stokken bare uten justering, så finner du en long action stokk som denne er du good to go. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151873086 

Disse er det ganske mange av på bruktmarkedet.

 

Magnum Remington 700 er bare en vanlig long action med magnum sluttstykke, så bare å se etter Remington 700 LA stokker.

 

Her er en til enda bedre pris:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=16935600

 

Sendero regnes vel som noe av det beste Remington har dyttet ut, så ville ikke vært i tvil der. Bare greit å sjekke riflestigning da kanerne har en tendens til å pøse ut litt ymse varianter der.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Sendero regnes vel som noe av det beste Remington har dyttet ut, så ville ikke vært i tvil der. Bare greit å sjekke riflestigning da kanerne har en tendens til å pøse ut litt ymse varianter der.

Liker du ikke Remington, så liker du ikke Sendero heller. Er du vant til 200STR eller PGM eller AI så blir det slarkete greier. Men de skyter da.
De var jo vanlige i langholdsmiljøet "back in the days", men forsvant da alle skjønte at magnum ikke var greia, og bytta til 6.5... Riflestigningen i en 300 er nok 10" og det fungerer fint til alt annet enn de mest ekstreme kulene. Pipa i en 300 varer vel 3000 skudd, så den skal jo uansett byttes snart...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten kommentar om 300winmag når det gjelder levetid på pipene fra litt testing på 90-tallet. Hvis man lader 300wby "ned" til winmag nivå med VV N16x krutt kan man forlenge levetiden på pipene med 10-25%. En fysisk test ble gjort på gamle Snipershide, hvor man kappet en pipeblank i to og kamret den ene delen med winmag og den andre med wby, som bekreftet dette. Hvis jeg ikke husker feil var ladningen i begge kalibre 190grSMK@2900fps.

300wby utkonkurrerte også 300win i gamledager på 1000yds benchrest. Bare nevner dette ettersom begge kalibre går rett i en lang magnum 700 uten tilpasninger.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Torf said:

Det gjør den men 300wby er foreløpig mer tilgjengelig.

Det er jeg ikke helt enig i. Det dukker opp PRCer over alt, og jeg har sett flere rifler i 300PRC i år, enn jeg har sett rifler i 300Wby til sammen. Vanker man med langholdsskyttere, eller vanker man med tradisjonalister ;)  Og trådstarter skulle vel ha ei langholdsrifle, ikke et stykke nostalgi - for å sette det litt på spissen. 

Quote

Ellers er kanskje en billig magnum Sako 75 i 300PRC konvertert for AI MC 10-skudds magasiner noe å tenke på for villsvinjakta :-)

Dette er slett ikke en dum tanke, bortsett fra villsvindelen...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...