Jump to content

Swift Scirocco bounded


Olafsen

Recommended Posts

Kjøpt inn i 7mm og ladet opp nå. Blir enten 150 grains Scirocco eller 140 grains TTSX til høsten. Ikke personlig erfaring med denne kula, men har en kompis som lader 180 grains Scirocco i en 300 winmag McMillan rifle og er godt fornøyd etter noen års jakting. Han har vel tatt ca. 25 dyr med den kula.

 

 

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

Scirocco er en forholdsvis stiv kule med lang bæreflate som bygger trykk relativt fort. Jeg har skutt mange elger med denne kulen og den er helt klart den beste storviltkulen jeg har prøvd. Den vil ofte gi gjennomskyting, men har likevel blitt funnet igjen i elgskrotten ved flere anledninger. Ekspansjonen har vært perfekt i min verden med høy restvekt, dvs over 90%. Som med de fleste kuler vil også denne ofte tendere mot «styggere» slakt med høyere hastighet. Har lagt meg på ca 800 m/s, noe som har gitt topp resultater på alt fra bitteliten elgkalv til veldig stor elgokse. Krutt som URP/ MRP/ N-560 og N-160 er tradisjonelle for 30-06. Likevel liker jeg å bruke raskere krutt i dette kaliberet. Oppnår selv omtrent samme hastighet som de andre mer sentbrennende kruttene, men får merkbart mindre rekyl ved lavere kruttvekt. For denne spesifikke kulen på 180 grs har jeg lagt meg på 47 grs N-150!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...