Jump to content

Blir jeg utfordret av min NES.


terracan

Recommended Posts

Hei.

 

"Blir jeg utfordret av min Svarte elghund, eller er det bare valpestreker"

 

Vi har vært heldige å fått Ronja, NES tispe, inn i familien. Hun er 13 uker og veldig snill og tillitsfull til oss og andre som kommer innom. Faktisk mange som reagerer på hvor rolig hun er når det er mange eller ukjente folk i hus. Vi har mye å lære ennda, men jammen går det bra med pottetrening og alt det andre.

 

Så kommer det jeg er usikker på. To til tre ganger om dagen bjeffer hun mot meg fra 2-3 meter avstand, med ørene bakover og stivt blikk :lol: . Kan være nok at jeg setter meg i sofaen eller står å snakker til noen andre. Ikke noe stress i forkant av situsjonen. Spekulerer på om det er noe hun vil eller om det bare er terging eller utfordring :? Eller kanskje er det bare valpestreker :?:

Til nå har jeg bare geleidet henne inn på kjøkkenet og latt henne stå å se på oss gjennom glassdøra. Da blir det 30 sek med piping før hun legger seg til ro.

 

Hva tenker dere? Er dette noe dere bokstavlig talt ville tatt tak i eller skal jeg overse henne å se om det hjelper. Andre i familien mener dette skal takkles med godt tak i nakken for å vise hvem som er sjefen. Har gjort dette mot annen uønsket oppførsel og respekt får jeg. Men hun er jo bare 13 uker, så jeg er noe usikker på hvor hardt jeg skal trø til.

 

Noen tanker :?:

Link to comment
Share on other sites

Vil neppe tro det er en utfordring bak adferden, og velger å tro det beste er å snu ryggen til straks hun starter med dette. Er resultatet null oppmerksomhet, slutter hun nok.

Start litt lydighetstrening, så hun får litt mental simuli. Så skal du nok se hun forandrer seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det behøves ingen nakkeristing i dette tilfellet ihvertfall. Vanskelig å si hva valpen prøver å si deg uten å se henne i situasjonen,men overser du henne gjør du ihvertfall ikke noe galt.

Den metoden du bruker med å geleide henne inn på kjøkkenet, ser jo ut til å fungere så hvorfor ikke fortsette med den.

Link to comment
Share on other sites

Det behøves ingen nakkeristing i dette tilfellet ihvertfall. Vanskelig å si hva valpen prøver å si deg uten å se henne i situasjonen,men overser du henne gjør du ihvertfall ikke noe galt.

Den metoden du bruker med å geleide henne inn på kjøkkenet, ser jo ut til å fungere så hvorfor ikke fortsette med den.

 

Tror ikke den fungerer i det hele tatt jeg, for min del. Tror heller det kan være en forsterkende handling av hundeeier. Oppmerksomhet er mest sannsynlig det hunden vil ha, og det er nettopp det den får, ikke sant......

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke ha "straffet" hunden med nakkeristing etc i den sammenhengen. Siden hun legger på ørene og stirrer høres hun litt usikker ut. Det kan være noe hun vil, og at det på den måten kan sammenliknes med utfordring, men ikke i så voldsomt negativ sammenheng. Bortsett fra at det ikke bør oppmuntres selvsagt. Ene tispa mi gjør nøyaktig det samme og det er når hun kjeder seg eller venter på at noe skal skje og jeg ikke gjør tegn til å gjøre det hun vil. Det er fryktelig irriterende når hun gjør det, det kommer ett skarpt bjeff som jeg alltid skvetter av.

Jeg tror i ditt tilfelle at du kveler denne oppførselen best ved å ignorere den og evt sette henne på kjøkkenet til hun gir seg slik du gjør. Om du ikke synes det hjelper enda, er jeg sikker på at hun gir seg etterhvert som det synker inn at hun bare oppnår "kjøkkentjeneste"...

 

Hvis ikke svaret er at det er en hvileløs sjel i huset ditt som hun ser og vil advare deg mot da... :P

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting med utfordring å gjøre. Det er oppmerksomhet valpen vil ha. Amigo var prikk lik - han begynte på avstand med småboffing og dersom han ikke fikk noen reaksjon fra meg så gikk lydnivået rett i taket mens han spratt rundt og gjorde seg til. Så jeg på ham så tidde han stille - glad og lykkelig og klar til lek. Med èn gang jeg snudde meg vekk så var det på`an igjen.

Han kjeda seg og ville ha meg til å leke. Jeg kunne velge å gi ham oppmerksomhet; dvs. at han da lærte at "maser jeg lenge nok så får jeg viljen min". Presis som 4-åringen i godtebutikken :)

Eller jeg kunne velge å ignorere eller rett og slett ta en kort time out. Altså ta ham ut av rommet et par minutter og la ham være der for seg selv. Deretter kalle ham inn og be ham sitte pent og da først gi ham oppmerksomhet. Da blir det på mine premisser. Du ser forskjellen?

 

En 13-14 uker gammel valp har lopper i blodet og kjeder seg fryktelig lett. Det trenger ikke å være så mye så skal til for at den skal få dekka behovet sitt - bare sørg for at det er du som starter og avslutter leken.

Link to comment
Share on other sites

Lucy skrev:

"og det er når hun kjeder seg eller venter på at noe skal skje og jeg ikke gjør tegn til å gjøre det hun vil."

 

Tror det er der det ligger jeg også. Blir vel minst mulig oppmerksomhet eller kjøkkentjeneste en tid fremmover.

 

Ellers hadde vi tilbakefall på sovinga igjen. Jeg havna på sofaen med Ronja i buret ved siden av 1230 i natt.

Tror det var lyn og torden (og litt lite aktivitet før leggetid) som skaka henne opp litt. Har hatt to fantastiske netter uten en lyd før denne natta. Trodde vi hadde knekt koden med sko i buret og lyset i gangen på.

 

JørnV: Takk for linken. Prøvede med det samme, men ikke 20 i stil enda :D Men vi skal snarft bli like flink.

 

Takk for alle svar så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ukene går fort, og Ronja er nå 17 uker. Merker på henne at hun er mer ungdomelig og er noe kvassere en andre hunder som er like gammle.

Vi fortsatte med å overse henne når hun bjeffet mot meg, for det er bare meg hun gjør det mot. Selv om hun etter en tid roet seg, har hun ikke lagt fra seg oppførselen.

 

Har vært i kontakt med elghundeiere i ulike aldre og tibakemeldingene er ganse ensartet :( HER MÅ DET STERKERE LUT TIL!

Jeg legger mye vekt på at Ronja forsatt er valp, og at jeg er livredd for å ødelegge forholdet mellom meg og bikkja ved evt kraftig irettesettelse, i sammtalene. De skjønner godt hva jeg mener og kjenner seg igjen i situasjonen. Men at dette er totalt uakseptabel oppførsel innendørs på en elghund. Med en så egenrådig rase så er dette ren utfordring av sjefen og her skal det klypes nakkeskinn så det pipes.

 

Vi har måttet riste godt i hunden tidligere, og det har somregel hjulpet. Senest for to dager siden da hun skulle beskytte oksepikken hun hadde liggende forran bena. Håper og tror at hun ikke prøver det igjen.

 

Skal på hvalpekurs/grunnkurs en gang i februar. Men jeg har ikke tenkt å akseptere dette til da!!

 

NOEN MED ELGHUND ELLER FORSTÅELSE FOR HVA JEG SLITER LITT MED :?: HJEEELP :D

Link to comment
Share on other sites

De beste hundedressørene jeg kjenner er bikkjer selv, se hvordan en voksen bikkje behandler en valp.

En valp bjeffer til en voksen hund ( eller deg) for å få deg med på leken, er voksenbikkja i humør til det leker den med valpen til den blir lei og sier tydelig ifra når leken er over.

Å risste en valp for at den vil leke er en metode jeg ikke vil anbefale, men å si nei ikke nå, er en helt annen ting.

Når det gjelder det at den passer på maten, er det kun en metode som hjelper og det er å ta maten fra den og vise at den får den igjen,sett ned matskåla la bikkja begynne å spise ta den opp og legg gjerne en godbit i skåla før du setter den ned igjen, funker hver gang.

 

Lykke til med valpen :D

Link to comment
Share on other sites

Et lite råd fra meg. Hver gang du gir hunden sånt som oksepikk, eller annet å tygge på. ta den tilbake, og gi den til hunden igjen, flere ganger. Ikke ha sånt liggende til enhver tid. Du er den som bestemmer når hunden får lov til å ligge å tygge bein, ikke hunden.

Lykke til.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Hva med å etterape ei tispe og bruke hennes språk? For meg var det vellykket å korrigere/irettesette hannvalpen min med litt lav knurring samtidig som jeg evt var borti han litt med hånda. Starta med lyder som minnet mest mulig om tispa sine da han var ung, gikk gradvis over til lyder/ord som passet et menneske bedre, og det funka!

 

En annen ting som sikkert mange fnyser av her inne; det er ikke så dumt å se programmene med hundehviskeren på TVNorge på søndager, den karen kan bikkjer!

 

Ellers hadde jeg stor nytte av å studere samspillet med huskytispa bikkja mi vokste opp med, lærte mye der. Lykke til iallfall!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Som en skriver ovenfor her, ta maten og godsaker vekk og la de få det igjen med en gang og mye ros. Praktiserte det på min siste gråhund fra hun var liten og hun kan jeg ta ifra alt hun har i munnen til ogmed. Hun ser på meg med store øyne og vet at hun får det igjen med en gang. Tror det er rette veien og gå. Hun har aldri knurret på meg hverken ved maten eller ved snopen. Som regel er det tørrfisk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene. Jeg får stramme meg opp litt uten å bli alt for fysisk. Frem med spurvekassa. Så får jeg tillate mye lek og trening når vi kommer oss ut. :D

Når det gejelder mat så er hun lite ivrig på matskåla. Men når hun først spiser så er det greit at jeg tar fra henne maten og gir den tilbake. Klapper og stryker så mye jeg vil. Ingen knurring ol.

 

Blir en litt negativ tråd, så jeg må få skryte av at hun er veldig flink å gå på do ute. Kanskje et eller to uhell inne i løpet av en uke. Markerer litt dårlig/lavt at hun står ved døra, men det kommer seg.

 

I skrivende stund ligger hun på gulvet under pulten min og sover (på jobb). Snart blir det en ny luftetur før hun får slappe av i bilen.

 

Når det gjelder hundeviskeren så er det vel en del som påstår at han har litt andre og noe hardere metoder når kameraene ikke er på. Sett en del på youtube og lest en del forum. Ikke mye oppmuntring han driver med. Men jeg skal innrømme at det ser veldig cool ut.

 

Takk igjen, men gi oss flere gode råd.

 

Karl og Ronja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...