Jump to content

284win i Barret Fieldcraft


villmannen

Recommended Posts

76mm patronlengde er lite og krampaktig i 284Win. Hylsa er egentlig for lang (55mm) til 75mm patronlengde, om du da ikke tenker å bruke korte lette kuler.
Jeg sier ikke at det ikke kommer til virke, men jeg har balt med både 6.5-284 og 7mm WSM, den siste har jeg ennå, og prøver å stake den ned i "short" magasinet. Det er ikke ideelt.

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

284Win hylser lages vel av Lapua, eller det er lett å lage av 6.5-284-hylser. 7WSM og 7RSAUM hylser er enten Remington eller Winchesters elendige kvalitet, eller må lages av noe ordentlig, det er tungvint, ikke på lager, og plunder og heft.

Jeg har laget meg et par 100 7WSM-hylser, og har noen Win, det går jo fint, men bør tas med i betraktningen. De har jo også magnumstøtbunn, noe 284 og 7-08 ikke har.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, villmannen said:

7mm-08 AI gir vel og lite i forhold til jobben med å skyteforma hylser?

 

Nå er jeg usikker på hvordan de har forholdt seg til SAAMI trykk, men ser at Noslers ladedata (med samme patronlengde, som vel hadde vært aktuelt for deg) bare har en marginal hastighetsforskjell mellom 7mm-08 og .284, omtrent så lite at jeg tenker både "hvorfor .284 i det hele tatt?" og "en 7mm-08 AI kan da ikke være langt unna?". 

 

Tenker for min egen del, når jeg en gang skal ha ny pipe, at 7mm-08 AI ville gitt meg mye igjen for jobben. 

Link to comment
Share on other sites

Det her er den lille forskjellen på Barrett og Forbes/ULA/NULA.

Skal man ha lettvektsmekanisme for 6,5x55/284 er det F/U/N man skal ha da den har akkurat den lille ekstra magasinlengden man trenger uten at det veier noe ekstra. 

J&F har jo solgt Forbes til veldig hyggelige priser de siste årene.

 

Denne til 14K er egentlig løp og kjøp for alle som leser denne tråden..:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=203614044

044_333040557.jpg

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...