Jump to content

Tips til oppgradering av jakt(kles)garderoben


Hognajegern

Recommended Posts

Da jeg er drittlei lappesaker, gaffatape og sysaker på jakt må jeg nå bite i det sure eplet og erstatte finnskogen buksa fra norrøna som fyller 6år (ikke mye igjenn å feire). Jakka skal få fortsette å gjennomgå så lenge sømene holder, som reserve.

 

Jeg har også lært at "ett sett" ikke dekker alle behov. Har derfor allerede bestemt meg for å prøve KUIU sitt regntøy for villreinjakt, men jakter jo mer enn bare rein... 

 

1. Trenger både bukse og jakke til postering. Har mye drittvær, så må ha noe som tåler det. Varmt vær løses med lufting, samt å ta av jakka og sitte i ull om det blir mye sol. Velt er ikke bekymring. Men alle posteringsrettede funksjoner settes pris på. 

 

Vurdert "Kvinnherad" fra norrøna, "Moose Hunter" dressen til Herkila og "Swazi Norway" anorakken (+bukse av no slag). Noen med bedre forslag/klare meninger om veien å gå? 

Liker ideen med anorakk for bedre beskyttelse samt mye lommer, men er jo samtidig lite signalfarge på de. Men sitter med oransj caps og øreklokker på planeten, så er jo ikke krise.

 

2. Trenger også ei lydløs bukse som puster for å snike i skogen med. Den vil bli kompanjong til finnskogen jakka når det blir litt fultig i lufta. Går ellers i ull. Når det regner høres ikke jakka uansett...

Har vurdert "Harkila Metso", som er ei vadmelbukse. Finnes det lignende alternativer som evt er mer egnet? Gjerne med gode ventilasjo smuligheter. 

 

Ja, er litt utstyrshore, så vurderer ikke de billigste alternativene. Liker å ha utstyret på stell. Det motsatte resulterer ofte bare i frustrasjon, banning og kasting av annet dyrt utstyr. Søker derfor hjelp her da psykolog i ettertid er mye dyrere...

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Du finner ingenting som puster so godt som vadmel! Men eit lite obs angående metso! Eg digger vadmel, fordi eg er varmblods og sjølv om eg er i relativt god form so blir eg svett berre av tanken på fysisk aktivitet, og derfor er vadmel perfekt for meg, so fremt det ikkje regner - då er det gore tex med lufting som gjelder. Men metso, det er kvasi vadmel, dvs ei "utvatna" vadmelsjakke og det merkast veldig godt på kor godt den regulerer kroppsvarmen, samanlikna med andre vadmelsklede eg har. Vil du ha ei skikkelig jakke til smygjakt og postjakt, sjekk dei Svenskane som lager anorakker. Eg fekk ein "custom" anorakk laga heilt etter eigne mål og spesifikasjoner til ein pris som er betydelig lavare enn metso...

 

Når det gjelder bukser, so har eg hatt harkila extreme, som no heiter pro hunter X i over 15 år fordelt på 3 bukser. Desse er for ei panservogn å regne når det gjelder slitestyrke. Ikkje av dei lettaste, men utover det er den rett og slett fantastisk. Fordi den er kledd med skinn frå litt over knea og ned, kan du gå gjennom lyng og einer uten bekymring - buksa tåler det, du unngår både fukt og skrubbsår samt du holder deg tørr. Når du er komt på post lukker du berre ventilasjonen på låra og du holder deg varm og god. Og på pro hunter x er det mogleg å gjere gode kjøp i desse dager - og det er 5 år! Garanti på desse.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

jeg var inne på samme tanke for 2 år siden og valget falt på Kvinnherad. ja det er ganske stiv pris men dæven for et ressurs i jakta! jeg liker spesielt godt at man kan dra glidlåsen godt oppunder armhulene for skikkelig lufting om man skulle behøve det, mange bukser/jakker har for små åpninger etter min mening. i tillegg digger jeg at anorakken er såppas lang at man blir ikke bløt i ræva om man setter seg på en våt stubbe/barmark for å poste. og om man trekker sideglidlåsene opp til cirka hofta kan man legge flappen over kikkerten når børsa ligger i fanget slik at det ikke blir fukt/dogg på linsa. kjedelig når viltet står der og man ikke ser en dritt i kikkerten. jeg har også investert i ei varmemuffe for kalde dager i åtebue/post som passer fint i ``pouchen`` forran på anorakken. når jeg ikke bruker kvinnherad bruker jeg fleece. jeg har ikke sett behovet for en annen vanntett jakke etter innkjøp av denne. 

Edited by Lindbeck1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...