Jump to content

38spl hylser til minimagnum ladning???


stiglindstrøm

Recommended Posts

Har kommet over et parti hylser 38spl som jeg ønsker å lade og bruke i min 357 magnum. Tenker å bruke samme krutt som vanlig magnum n110 og blykule swc 158grs. Er det noen som har prøvd dette som en slags mini 357 ammu? I magnumladn bruker jeg 14grs n110, tenker evt å starte med 8grs på «minimagnumen», noen tanker om dette? Greit å kunne bruke samme krutt og samme kule som jeg bruker til vanlig tenker jeg.😄

Link to comment
Share on other sites

+P 38spl går helt fint.
Ulempen er at du legger (hardt) sot/koks/ kruttslam der forskjellen i lengde på hylsene er i kammeret.

Du kan da oppleve at 357-hylser vil henge fast, ikke veldig, men litt.

Dette kan være litt strevsomt å pusse vekk.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/8/2021 at 12:55 AM, stiglindstrøm said:

I magnumladn bruker jeg 14grs n110, tenker evt å starte med 8grs på «minimagnumen»

 

Hylsene tåler helt fint å lades opp mot 357 Magnum trykk. Det er (i hovedsak) revolveren som tar støyten. Og akkurat den saken kan bli et stort problem hvis en av dine magnum-nivå 38 Special patroner skulle finne veien inn i sylinderen til en 38 Special revolver. Det finnes jo en god del av disse i kongleriket. Jeg sendte for mange år siden en epost til Starline og spurte om det er noen forskjell på deres 44 Special og 44 Magnum hylser, bortsett fra lengden. Fikk som svar at når det gjelder 44Mag/44Spl og 38/357 er hylsene identiske, sett bort fra bunnstempel og lengde.

 

Det å lade opp mot 357 Magnum nivå i 38 Special hylser har blitt gjort i mange år. F.eks. ved bruk av veldig tunge kuler i 357 Magnum til metallsilhuett, for å unngå at patronen blir for lang til å passe i kammeret. Og akkurat dette er vel også den eneste fornuftige grunnen jeg kan se til å lade opp mot 357 Magnum nivå i 38-hylser. 

 

DETTE ER IKKE LADEDATA, KUN VEILEDENDE TALL FOR EKSPERIMENTERING FOR ERFARNE HJEMMELADERE SOM VET HVA DE GJØR:

Hvis man absolutt vil lade 357 Magnum i 38-hylser kan man ta utgangspunkt i en 357 Magnum startladning, og trekke fra 15 prosent på kruttmengden. Da har man et sted å starte med 38 Special hylser, men dette gjelder ikke for alle kruttsorter...

 

Det å redusere fra 14 til 8 grains med N110 som du foreslår, vil ikke fungere. Du kommer kun til å oppleve masse uforbrent krutt. Forskjellen i hylsevolum mellom 38 Special og 357 Magnum er ikke mer enn ca. 10,5 prosent. Da kan du ikke nærmest halvere ladningen med et så saktebrennende krutt som N110.

 

Som det skrives over er det å lade til +P nivå en mye bedre løsning, men da får du ikke brukt magnum-kruttet ditt. Derimot vil du finne masse ladedata, noe du ikke finner til 357 Magnum i 38-hylser (som det er mange gode grunner til). For eksempel har både Speer og Lee 38 Special +P data som gir opp mot 1000 fps med 158 grains kule og 6" løp.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...