Jump to content

Recommended Posts

Hei alle dere hundeinteresserte. 

 

Her kommer et spørsmål som sikkert har blitt spurt 100 ganger før men prøver meg fordi om. 

 

Står på trappene for å kjøpe meg elghund til bruk på elgjakt. Kriteriene for hvilken hund jeg bør velge ligger vell på rasen og ikke meg. 

 

Selv vil jeg si vi har et svært variert terreng. Mye bratte heng, men også noen slake daler. En del ur og kratttereng. Da vi jakter i nord kan man fort bli overrasket av snø etter 1 uka med jakt. 

 

Vil det da være lurt å velge en mere langbeint hund en NGE. Selv har jeg falt litt på NGE, men ingen ting er avgjort enda. Føler jeg må ha en hund med myyyye kapasitet da det kun blir en laus hund på jaktlaget. Hvordan er NGE med tanke på laus jakt en uke i strekk? 

 

Håper på fine innspill. Har en Toller fra før denne brukes på ettersøk og fungerer helt utmerket til det, men noe elghund er den ikke. Selv om tanken har truffet meg noen ganger å slippe den. Hehe. 

 

Takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Svensk Hvit Elghund i nord, er korte søk på han og er sjelden mer enn 100-200m unna hvis det ikke er ferskspor eller overvær. Finner han ferskspor mens vi går så drar han ut på lengre sporingsrunder i god fart som ofte ender med uttak etter en stund. Er det lite action holder han seg i nærheten og virker som han sparer mest mulig krefter til han virkelig trenger de :-)

45BB0212-242B-4914-8716-E2607E6C166D.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 3/1/2021 at 6:55 PM, sliragutten said:

Sett på Laika. Eneste jeg har erfaring med at den er alt for "Hard" på elgen. Springer heller etter en å stå i Los. Men det kan jo være med dårlig trening å gjøre.

Har ikke jaktet alt for mye med laika selv. Men ble da elg like ofte som med jemt eller grå de gangene vi brukte den. Men alle hunder er forskjellige. Har selv en bikkje nå som slutter å jakte når han treffer bilvei.

Link to comment
Share on other sites

Laika er fin. Men kan bli litt vel ivrig på annet vilt en elg. Med rett trening og preging er ikke dette et stort problem. Øst laikan er vel den som har blitt mer og mer rendyrket på elg her i norden siste årene. Karelsk bjørnehund er også noe du kan se på. Jämten er vel den rasen jeg liker best. Rolig og sosial. Tung i målet så det er lettere og stille seg innpå elg når det er litt krevende føre. Dem fleste har god kontakt med fører. Relativt greie og lære innkall på, noe som er greit om det går til naboen, eller er feile dyr.. slipper som oftes når mørket kommer og blir med hjem. Klart det er hunder av denne rasen som henger på i dagevis men dem er det nokk litt lengre i mellom en det er på NEG.. 

NEG. Norsk elghund grå. Er vel den som har det mest framavlede elg interessen av disse.. men det finnes store variasjoner her også. Men det er litt lettere og få en gråhund til og ta store selvstendige søk med lite kontakt med fører. Samt lostider som strekker seg så lenge pelsdotten holder ut.. her finnes det også store variasjoner i rasen. Selv eier jeg og jakter med 2 jämter. 2 Gråhunder. Der den ene er rendyrket band/ettersøkshund. 1vest laika. Og en blanding mellom jämt/grå/laika. (Dette er en meget god hund. Søk på 700-1000meter. Står nesten bestandig i opptaket. 8-10timer los. Og 100% avkallbar. Stor og atletisk) så mitt beste tips er. finn deg en rase du liker/har lyst på. Så trener du den opp slik du ønsker den skal bli.. om du lurer på noe mere om jakt oppe i nord med snø. Så ta kontakt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Individet betyr mest, kjønn og rase mindre. Velg altså det du liker. 
Eg har no tispe av NEG fordi dei er nette og hendige i dei 9 mnd det ikkje er jakt.

 

Mine erfaringer er at det er størst sjanse for å få til ein jakthund med NEG, så kjem Jämt, karel og Laika til slutt.
 Karel bør du Ikkje anskaffe deg om du aldri har hatt hund før, mange har eit gemytt som er for viderekommende. Har derimot alt for lite erfaring med rasen. Kjenner personleg kun ein og den er ein meget hyggelig skopusser...😂

Ein jämt som fungerer bra er ei rå maskin. Mange har meget! vide søk og bra snittfart. Får du ei slik så skal terrenget ditt vere stort for å få utnytta kapasiteten eller unngå å terge nabo’n😂 Det er dessverre ikkje heilt uvanleg at dei blir veldig glad i matskåla og eter deg nesten ut av huset. Har også observert at når det er slåsskamper på utstillinger og jaktprøver så er det jämter...

Kvit elghund er eigentleg bare ein jämt. 
Gråhunden har ikkje så høg snittfart og søka er normalt ikkje så vide. Mange meier deira korte bein er ei ulempe når snøen kjem, dei har derimot ein fordel av vekta for dei flyter lettere oppå skareføret som det ofte er på høsten. Dei har høg lostakt og kraftig stemme. Ulempa er at dei ikkje er nabovennlige men er fryktelig lause på kjeften🙈


Oppsumert så velger du akkurat den rasen og kjønnet som du sjølv har lyst på. Du skal i hvertfall ikkje høyre på dei som framhever sin rase som overlegen over alle andre, dei har absolutt null erfaring😂😂

Undersøk heller nøye på oppdrettet. Det du kikker etter er om det er avlet på jaktpremierte hunder. Ikkje stopp på foreldre men gå videre bakover også. Hugs at alle oppdrettere som har avla fram mange hunder får fram ei stjerne i blandt, klart det ser forlokkende og bra ut men det betyr eigentleg null for deg. Kikk også på kullverdi om samma kombinasjonen for ei parring er prøvd før. Utstillingsresultat driter eg i, det er eit eget lukka miljø for å seie det slik...

Man må ha ein VG på utstilling for å stille på jaktprøve, det får du uansett ikkje på utstilling om bikkja ikkje ser ut som den skal. 

 Hittaelgund.se og koorianet.fi er gode verktøy. Norske dogweb er alt for tungvind. Og ja, norske hunder ligger på alle databasene.


 

Edit.

Leste TS sitt innlegg på på ny og han spør om kapasiteten over lengre tid og i forhold til terreng. 
Akkurat dette er inidivid og eigaravhengig. Alle rasene klarer fint ei uke på jakt i krevende terreng, men ver veldig klar over at ingen klarer dette om dei ikkje er godt trent. Då vil du få skader og belastninger på hunden. 
Det nevnes også inkalling, vil bare seie at det er eit resultat lydighet og lydighet er ferskvare. 
 

Lykke til!

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...