Jump to content

2VK-rifle, Mauser


sjorgen

Recommended Posts

Har seg sånn at min onkel har en Mauser fra 2VK. Den har hakekorset og all ting, men nå har han surra seg til å montert på kikkert. Litt trist, mtp at det først var min farfar som hadde det, så my old man, og nå hadde jeg håpet å få det sjøl. Føler at geværet på en måte har blitt litt "ødelagt" av et nymotens jaktsikte.

Det jeg da lurer på er dette: kom i det heletatt K98 (som jeg regner med det er, geværet er 90 mil unna og jeg har ikke sett det på mange år) med kikkert? I så fall, hvilken, og er det mulig å få tak i?

 

Av ren interesse kunne jeg tenkt meg å hatt en "langrigg" fra 2VK. :) Man har jo Springfield og et par russiske (?) rifler fra perioden, men jeg hadde tenkt meg en Mauser.

Link to comment
Share on other sites

Det fantes flere typer fester. Det enkleste var en skinne som var integrert i baksiktestolen på venstre side der en kikkert kunne monteres uten å komme i veien for de åpne siktene. Denne siktetypen ble også brukt av heimevernet i Norge, om enn i svært liten utstrekning. Om jeg ikke husker feil var dette kalt Zfr 41 (zielfernrohr -41). Forstørrelsen var liten, 1-2 ganger.

Sener kom mer avanserte typer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...