Jump to content

Merkel 141 dobbeltrifle - eller tilsvarende "lettvektere" - hva tenker Kammerets medlemmer om disse?


FEVIK

Recommended Posts

Også jeg har lenge drømt om å eie en dobbeltrifle og har den senere tiden mer og mer tenkt at nå er tiden inne for å prøve
ut dette. Har ikke eid dobbeltrifle før - kun skutt noen runder med en Krieghoff i 7x57R på skytebane.
Så er veldig begrenset med erfaring og kunnskaper.

Har jo snoket rundt litt både på her på Kammeret og en del andre forum, og har etter hvert landet på at jeg synes disse
lettvektsutgavene til Merkel ser spennende ut. Og da kanskje helst mod. 141 da den antagelig for meg er mer realiserbar enn eks. en 161.
Har vel også en forkjærlighet for 8x57JRS som kaliber da jeg har en superlett Sauer kombi (2,8kg) i dette kaliberet fra før av. Lader selv.
Selvfølgelig åpen for å utvide horisonten til andre merker også, men primært en "lettvekter" da er lei av å drasse rundt på
5 kg stål i de Sørlandske skoger og myrer (som var veldig våte og tunge å gå i fjor høst).

 

Skjønner at jeg må finne en 141 /151 / 161 å holde i / klå litt på før handel - eller andre tilsvarende "lettvektere" for den saks skyld.
Håper noen tar seg bryet å informere meg litt om disse riflene, svakheter, plusser og annet som måtte være relevant.
Del gjerne av din erfaring.


 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har kjent litt på en Chapuis X4 som er en sammenlignbar utgave til 141E.
Den er kort og har god balanse. Og noe lettere enn Merkel sin 140/150 og min
Chapuis med 60cm lodda piper. 
Den X4 er ikke så dum, angrer på at ikke handlet slik mens var
tilgjengelig hos Rogne. Står forresten en interessant artikkel om den i forrige utgave av "Vapentideningen".


Var en 141E på auksjon på Egun nå i forrige uke, ferdig med Kahles kikkert.
Utropspris 6250 Euro, tror ikke den ble solgt. Med alle tillegg blir den jo allikevel vesentlig rimeligere enn ny rein børse her hjemme, så var jeg deg ville jeg ha fulgt med på den eller andre utenlandske sider. Er en annen kultur for slike
børser nedenfor.
 

Link to comment
Share on other sites

@EspenDuff: er du sikker på at du vil ha en lettvekts-dobbelrifle? Merkel 140 er jo ikke blant de tyngste dobbelriflene i "standard" kaliber, 3,4 kg tror jeg, Krieghoff Classic som det finnes endel av i Norge er litt tyngre, ca 3,7 kg for standardutgaven. Det blir uansett en kort og hendig og ikke altfor tung totalpakke dersom en ikke setter på et for stort kikkertsikte, aimpoint eller en liten 1-4x24 er passende syns jeg dersom en ikke kun bruker de åpne siktene. De dobbelriflene jeg har håndtert av Merkel 140 har virket fristende, kunne gjerne hatt en slik i 8x57irs eller 7x57R. 

 

En enda lettere Merkel 141, og med kortere løp (55 vs 60 cm), ser jeg for meg kan bli veldig vinglete - vanskelig å skyte godt med. 

 

Jeg hadde noen år en Krieghoff Classic i 9,3x74R, den forsvant i en byttehandel litt i affekt, men ble aldri helt komfortabel med børsa, kolbekammen er litt skarp og dermed litt ukomfortabel for et såpass sprekt kaliber som 9,3x74R.

Link to comment
Share on other sites

@FEVIKSkal jo være mulig å få inn Chapuis gjennom Schou våpen, jeg har sendt en henvendelse til både Schou og Chapuis angående pris på div produkter og import/export.

Lå en Chapuis rgex ut på finn en liten stund, anger som pokker på at jeg ikke kjøpte den.. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@SteinarBM De børsene jeg har kjent på fra Merkel har hatt en litt rar feeling, får ikke lagt hodet riktig i forhold til siktet.. veit ikke om dette har med svinekam kolbene eller ikke, men jeg sleit i alle fall med raske anlegg.

Målet mitt er en fin og hending drivjakt rifle som går på alt fra rådyr til villsvin

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv vært i kontakt med Chapuis men de er lite villige til å kommunisere

på engelsk. Løsnet da jeg rett og slett brukte google translate fra norsk til fransk, fikk litt info da om min franske føken.

Schou er en interessant vei å gå - blir spennende å se hvilken feedback du får.

Tror isolert sett ikke Chapuis er noe "dårligere" på slike børser enn Merkel, men Merkel klinger nok litt bedre der ute blant allmennheten. Blir vel litt som med bil, noe høyere inngangspris (og verditap), men kanskje litt høyere pris i ettermarkedet. Uansett hvor mye jeg vrir og vrenger på dette så er lysta der på en Merkel 141E. Eller Mathelon / Merkel rifledrilling.
Fikk gleden av å plukke litt på Skaubjønn sin Merkel rifledrilling i vinter.
Utrolig snasent og hendig våpen. VELDIG misunnelig😂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@FEVIK Kanskje derfor jeg ikke får noe svar fra Chapuis... Schou våpen skulle ta kontakt med Chapuis og gi meg tilbakemelding, dette er en stund siden nå så er ikke veldig optimistisk. 

Jeg veit at det er hyppig Chapuis markedsføring i Sverige blant Beretta importører, så burde være mulig å få importert gjennom  Schou.

 

 

Link to comment
Share on other sites

FEVIK skrev (2 timer siden):

Fikk gleden av å plukke litt på Skaubjønn sin Merkel rifledrilling i vinter.

Utrolig snasent og hendig våpen. VELDIG misunnelig😂

 

Da er du berga. Han har jo hatt den over en måned nå, så bruktmarkedet har øyeblikkelig ei ny stjerne å skilte med :-)

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å få lagt et kombi løp til en Merkel 141 - 161?
Hadde vært kjekt med 20/76-7x57R løp i tillegg til f.eks 9.3x74R, men er usikker på om låskassen er stor nok til en slik kombinasjon. 🤓

Edited by Aasbø
Link to comment
Share on other sites

Aasbø skrev (5 timer siden):

Er det mulig å få lagt et kombi løp til en Merkel 141 - 161?
Hadde vært kjekt med 20/76-7x57R løp i tillegg til f.eks 9.3x74R, men er usikker på om låskassen er stor nok til en slik kombinasjon. 🤓

Tja.. Det er jeg usikker på. Mener at baskylen på 141 og 161 er basert på kaliber 28, de er en del lettere enn 140/150/160/240, som er basert på kaliber 20 baskyle. Lettere pga kortere piper og slankere baskyle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...